Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nä, det blir för snävt. Inloppsarean måste vara minst lika stor som jetutblåsets area för att inte tempen ska bli för hög.

Gårdagskvällen ägnades åt att ställa i ordning Triumphen inför Motormässan och bygga vidare på avgashuset till båtmotorn, jag pusslade ihop bitarna för övergången från jetmotorns runda utblås till snigelhusets platta form.



Färdigpusslat och på G att helsvetsas!



Med snigelhuset färdigbyggt så satte jag fast jetmotorhöljet och pallade upp paketet på riggen.



Jodå, det ska nog gå få plats det här. Det vete gudarna om motorkåpan går ha på utan att den smälter däremot...:gnissla



Då klockan hunnit bli midnatt var det dags att börja avrunda, det sista projektet blev att såga ut en motorplatta i 5mm aluminium.



Tjo!:tummenupp
 
Så jävla skönt idiotprojekt, du är fan min idol :D
 
hmmmm...
gashastigheten ökar med minskande area?
inte temperaturen väl?

Gashastigheten ökar för att flödet ska bibehållas (samma princip som att hålla fingret för en vattenslang och få en starkare stråle), men även motståndet ökar väl varför motorn måste jobba hårdare och utvecklar då mer värme (Lite som eett motstånd i en elkrets kanske?)? Eller tänker jag galet?
 
Finns det något som du tror INTE kan drivas med gasturbin? :crash

Hmm hört från norr,
Gobben spring å hämta lövblåsen så jag kan få igång symaskin, måste laga barnens kläder då dom är lite brännskadade efter cyckelturen igår...........
 
Så var man äntligen hemma, avlastad och nyduschad efter helgens motormässa i Östersund. Massvis med trevligt folk som stannade och pratade och många fina bilar och hojar att glo på. I vanlig ordning delade vi "depå" med Svarthålet som hade en tv med sig där vi spelade lite blandade provkörningsfilmer, fint det men nu är man faktiskt ganska less på att höra efterbrännare och pulsjetmotorer på stereon konstant i två dagar...:näsblod



Jag missade att ta kort under själva mässan, här ska vi precis till med att plocka ihop och lasta allt i eftermiddags.



Bortsett från jetfordonen hade vi med oss lite annat också, Olovs balla A-Ford och en 98-kubikare som han renoverade i yngre år.



Jag hade (som jag redan skrivit i byggtråden) med min Triumph som faktiskt vann en pokal för tredje plats i mc-klassen. Det måste däremot ha blivit något fel för pokalen som Olov skulle få verkade ha glömts bort, precis samma som hände på Springmeet förra helgen. Ytterst märkligt.:D



Olle och Lasse var också där med traktorpullingmaskinerna, hans gamla Bison med en Rolls Royce V12 och deras nya minipuller med en turbodiesel på 5-600hk.:kär



Tyvärr tog jag inga kort på Lars-Eriks morfars skitfräna båtmotor som han byggde själv i 18-års åldern nån gång på 30-talet, kolla in Svarthålets hemsida där det lär komma upp lite mer info om den framöver. www.svarthaletracing.se
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top