"Gasen på motorcyklar borde sitta på vänster sida"

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Läs vad Aftonbladets läsare tycker borde ändras för att göra samhället bättre för vänsterhänta.

Ex För MC:
”Gasen på motorcyklar borde sitta på vänster sida.”
Med vänlig hälsning,
Edvin, skadereglerare

Bra Edvin!! :tummenupp :tummenupp

Ja för man har ju sååå bra koll på vad man gör med vänsterhanden.... så det borde ju ge ÄNNU säkrare körning :crash :hej

Hade inte de gamla Indian-cyklarna gasen på vänster sida ?
Vill minnas jag läst det nånstans, kanske bara en skröna som så mycket annat..

//J

Casca skrev:
Hade inte de gamla Indian-cyklarna gasen på vänster sida ?
Vill minnas jag läst det nånstans, kanske bara en skröna som så mycket annat..

//J

Jupp, det stämmer bra det! Bla. vet jag att det var så på mcpolisernas hojar i Usa, bla för att de skulle kunna ha högerhanden fri för att skjuta med från hojen :crash :eek:

Gas-sida

De e helt sant att det i början av 1900-talet fanns bågar med gasen på vänster sida (Indian mfl). På höger sida reglerade man tändförställningen.

Varför? Förm. för att kunna hålla i ett skjutjärn i högra näven. Alltså av samma skäl som att hunden ska gå på vänster sida.

:)

Har du en länk till sidan? Den måste jag se. Är vänsterhänt själv. Det enda jag stör mig på i min vardag är ergonomiska saxar. De blir rätt så oergonomiska för oss vänsterhänta. Det gör rentav ont att klippa med en sån sax.

Annars funkar väl samhället bra även för oss vänsterhänta. Tur man inte är hantverkare eller ngt, för det finns rätt mycket verktyg, maskiner och dylikt som är rätt bökiga att hantera med andra handen.

Hittade sidan själv. Jag brukar aldrig scrolla längst ner på AB:s hemsida normalt sett...

Spiken skrev:
Hmm, har för mig att jag läste ngn gång att det hade med ögonen att göra...? :confused:
Nja. Du kan se vilket öga som är dominant genom att peka på en punkt och sen blunda med ett öga om vart annat. Det öga där du har fingret kvar på punkten är dominant. Detta är inte ett vattentätt sätt att kolla om man är höger- resp. vänsterhänt. Finns många högerhänta med ett dominant vänsteröga och tvärt om. För mig funkar dock detta. Mitt vänstra öga är dominant.

Last edited:
Zormin skrev:
Nja. Du kan se vilket öga som är dominant genom att peka på en punkt och sen blunda med ett öga om vart annat. Det öga där du har fingret kvar på punkten är dominant. Detta är inte ett vattensäkert sätt att kolla om man är höger- resp. vänsterhänt. Finns många högerhänta med ett dominant vänsteröga och tvärt om. För mig funkar dock detta. Mitt vänstra öga är dominant.

Jag har vänsterdominant öga, är högerhänt. :fakta

Men jag kan använda vänstern oxå...

Tutan borde sitta på höger sida, så man kan tuta och peka finger samtidigt som man kör :)

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back