Gasbromsa?

Motsatsen till snabbgashandtag kanske?
För att dämpa ystra vårgasningar! eller inte...

Låter riktigt intressant! :tummenupp En dum fråga kanske men kan man göra fel o vad händer i såna fall? :rodnar

Finns en teknik där man ligger på broms ända in till apex. Men före apex så går man på gas samtidigt som man håller kvar bromsen. Hojen blir väldigt stabil eftersom den komprimeras i längsled och fjädringen spänns upp. En teknik som framförallt används inom F1 där poängen är att man alltid skall ha friktion åt något håll, man får aldrig rulla utan antingen så är det gas eller broms, Med den här tekniken så minskar man tiden där man gör varken eller...
Man kan göra samma sak med bakbromsen vilket bland annat Nicky Hayden är duktig på, därav hans stora bakbroms.
Eller så bromsar man med bägge bromsarna samtidigt som man gasar.

Tekniken är också vanlig inom offroadkörning. Om man till exempel skall köra nerför en brant sandbacke så bromsar man bak samtidigt som man gasar. Hojen blir klippstabil. Farten regleras med frambromsen.

Testade detta för ett par år sedan på bana för första gången, lite läskigt tills jag fick till det. På endurohoj har jag använt tekniken sedan 80-talet:)

Det här var från början menat som en skämttråd faktiskt, men det dök upp en hel del intressanta inlägg. Tack till alla er som inte förstod min dåliga humor :)

Det här var från början menat som en skämttråd faktiskt, men det dök upp en hel del intressanta inlägg. Tack till alla er som inte förstod min dåliga humor :)

Jamen lite kul blev det ju i och med att skämtet innehöll en seriös grund:) Speciellt roligt blev det ju då om du själv inte kände till detta:)

Låter riktigt intressant! :tummenupp En dum fråga kanske men kan man göra fel o vad händer i såna fall? :rodnar

Det värsta man kan göra när man bromsar i en kurva är ju att man bromsar för mycket, det gäller ju oavsett om man gasar samtidigt.
Samma sak är ju ifall man gasar för "omjukt" och för mycket så att trycket på framhjulet lättar...

Bägge fallen resulterar i en nylackad hoj...:)

Är det inte trail-braking du menar?
Här kan du läsa vad som menas.http://en.wikipedia.org/wiki/Trail_braking
//Micke

Nope, trailbraking innebär att man inte slutar bromsa innan man svänger in utan att man fortsätter att bromsa och använder kurvan som bromssträcka. Sen släpper man bromsen och börjar gasa. Gasbroms innebär att man gasar innan man släpper bromsen...:)
Trailbrake för att få ner farten, gasbroms för att stabilisera hojen genom kurvan och minimera tiden där ingenting händer. Två HELT olika saker:)

Last edited:
Finns en teknik där man ligger på broms ända in till apex. Men före apex så går man på gas samtidigt som man håller kvar bromsen. Hojen blir väldigt stabil eftersom den komprimeras i längsled och fjädringen spänns upp. En teknik som framförallt används inom F1 där poängen är att man alltid skall ha friktion åt något håll, man får aldrig rulla utan antingen så är det gas eller broms, Med den här tekniken så minskar man tiden där man gör varken eller...
Man kan göra samma sak med bakbromsen vilket bland annat Nicky Hayden är duktig på, därav hans stora bakbroms.
Eller så bromsar man med bägge bromsarna samtidigt som man gasar.

Tekniken är också vanlig inom offroadkörning. Om man till exempel skall köra nerför en brant sandbacke så bromsar man bak samtidigt som man gasar. Hojen blir klippstabil. Farten regleras med frambromsen.

Testade detta för ett par år sedan på bana för första gången, lite läskigt tills jag fick till det. På endurohoj har jag använt tekniken sedan 80-talet:)

Det där är en grym teknik när man kör cross. Har man en torr och hård bana med ett spår i kurvan som du vill hålla och inte sladda ur så fort du ger på gas så kan man bara ha lite tryck på fotbromsen. Funkar asbra. :tummenupp

Back