Är det inte trail-braking du menar?
Här kan du läsa vad som menas.http://en.wikipedia.org/wiki/Trail_braking
//Micke
//Micke
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Finns en teknik där man ligger på broms ända in till apex. Men före apex så går man på gas samtidigt som man håller kvar bromsen. Hojen blir väldigt stabil eftersom den komprimeras i längsled och fjädringen spänns upp. En teknik som framförallt används inom F1 där poängen är att man alltid skall ha friktion åt något håll, man får aldrig rulla utan antingen så är det gas eller broms, Med den här tekniken så minskar man tiden där man gör varken eller...
Man kan göra samma sak med bakbromsen vilket bland annat Nicky Hayden är duktig på, därav hans stora bakbroms.
Eller så bromsar man med bägge bromsarna samtidigt som man gasar.
Tekniken är också vanlig inom offroadkörning. Om man till exempel skall köra nerför en brant sandbacke så bromsar man bak samtidigt som man gasar. Hojen blir klippstabil. Farten regleras med frambromsen.
Testade detta för ett par år sedan på bana för första gången, lite läskigt tills jag fick till det. På endurohoj har jag använt tekniken sedan 80-talet![]()
Det här var från början menat som en skämttråd faktiskt, men det dök upp en hel del intressanta inlägg. Tack till alla er som inte förstod min dåliga humor![]()
Låter riktigt intressant!En dum fråga kanske men kan man göra fel o vad händer i såna fall?
![]()
Är det inte trail-braking du menar?
//Micke
Finns en teknik där man ligger på broms ända in till apex. Men före apex så går man på gas samtidigt som man håller kvar bromsen. Hojen blir väldigt stabil eftersom den komprimeras i längsled och fjädringen spänns upp. En teknik som framförallt används inom F1 där poängen är att man alltid skall ha friktion åt något håll, man får aldrig rulla utan antingen så är det gas eller broms, Med den här tekniken så minskar man tiden där man gör varken eller...
Man kan göra samma sak med bakbromsen vilket bland annat Nicky Hayden är duktig på, därav hans stora bakbroms.
Eller så bromsar man med bägge bromsarna samtidigt som man gasar.
Tekniken är också vanlig inom offroadkörning. Om man till exempel skall köra nerför en brant sandbacke så bromsar man bak samtidigt som man gasar. Hojen blir klippstabil. Farten regleras med frambromsen.
Testade detta för ett par år sedan på bana för första gången, lite läskigt tills jag fick till det. På endurohoj har jag använt tekniken sedan 80-talet![]()
![]() |
BMW presenterar Vision CE
I samband med IAA Mobility ... |
Honda lanserar elmotorcykeln WN7
Honda har presenterat eldri... |
|
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |