Gasa och bromsa med handbromsen

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Osäker på hur jag gjorde, så var tvungen att kolla idag. Jag har inga fingrar på bromsen, annat än i stan ibland. Blev lite förvånad när jag upptäckte att jag bromsar med lång- och ringfinger. ?
Trodde jag använde pek- och långfinger.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
För mig är "apex" på gata när jag ser kurvans utgång till 100%. Vid helt skymd utgång, vilket är mycket vanligt åtminstone på mina favvovägar, vill jag se utgången innan jag går på gas ordentligt.

På en smal väg som sällan trafikeras av annat än lantbruksmaskiner och de närmast sörjande, är jag glad att kunna tighta till en sväng när en traktor med dubbelmontage dyker upp. Beroende på årstid är det mer eller mindre jättevanligt ute bland storböndernas marker där de slingriga vägarna finns i Skåne. En stor modern traktor gör utan problem 60 knyck, med en hoj som kör i 60-80 km/h har man en rejält hög möteshastighet.

I de stora rondellerna på tex Inre ringvägen i Malmö är det väldigt nödvändigt att kunna bromsa i sväng eftersom många skiter i hur man ska köra och tar yttervarvet hela vägen runt vid vänstersväng. Jag har fan utvecklat ett sjätte sinne för att sniffa rätt på de bilförarna. I veckan var det krock i "min" pendlingsrondell, "Rosengård", mellan bil och hoj, jag sätter en femma på att det var bilisten som körde yttervarv vid vänstersväng. Antingen lär man sig att trailbreakea, eller får man köra jättejättelångsamt, eller göra hack-svängar. Eller bli påkörd.

Att vinna några hundradelar på att ha fingrarna på bromsen är inte fel. Att dessutom (med träning) kunna bromsa och tajta till en sväng är ännu bättre - det är på sätt och vis en förlängd och modifierad version av hur jag kör på bana, där jag gradvis vill vara helt färdig med bromsandet kring apex för att kunna dra på gas, med skillnaden att jag vet bromspunkt, apex och inte har någon skymd utgång eller risk för grus i körbanan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gör inte det heller.

När är det relevant att nå bromsen under acceleration eller kunna accelerera samtidigt som du bromsar? Aldrig. Uppstår en situation där du behöver bromsa snabbt, då gör du det. Nyp in koppling, nyp in broms.

Noterar att du bor i Stockholm och där är trafiksituationen rätt unik om jag får säga det själv, speciellt beroende på när man är i trafiken och var. Varierat så grymt mycket från gång till gång tycker jag. En del gånger flyter det på hur bra som helst och man känner nästan en tilltro till andra trafikanter, nästa gång är det totalt kaos med filbyten huller om buller och folk som ligger och pressar i kofångarna på varandra och bromsar var och varannan sekund.

Som Tegel skriver ovan är det en stor fördel om man planerar sin körning. Det kan vara allt ifrån att hålla avstånd till framförvarande, sänka fart i god tid inför kurvor, osv. Jag tror nyckeln till säker, eller i alla fall säkrare körning i detta fall är att du i den mån det går kör med bra säkerhetsavstånd till framförvarande och anpassar hastigheten ordentligt efter trafiksituationen.

Situationer där du behöver väja eller panikbromsa för annan trafikant kommer troligen uppstå ändå men du har i alla fall gjort det du kan ifrån din sida.
När du bööörnar, självfallet...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nja, det vet jag inte om jag vill hålla med om. En situation där det är bra att kunna gasa samtidigt som man bromsar är när man vill blippa gasen vid nedväxling. En annan är när man trail brake:ar in i en kurva och sedan vill smyga på gasen från mitt av kurvan. I min erfarenhet blir det mycket mjukare om man inte släpper bromsen helt och sedan börjar gasa utan istället överlappar de första/sista 10% av gas/broms. Det är ju förvisso korta stunder, någon sekund eller mindre bara.

Ett annat exempel är t.ex. när man passerar en landsvägskorsning med väntande bilar från korsande vägar. Då vill jag inte slå av farten helt (dvs, jag måste hålla lite gas för att ha jämn fart) men vill samtidigt ha ett par fingrar på bromshandtaget, ifall någon av bilarna skulle få för sig att plötsligt köra ut.

Det är sant. Trail braking är dock inget jag pysslat med på gata och frågan var väl mest ställd relaterat till motorvägskörningen.

Andra exemplet händer en del såklart, men då är det en tillfällig bromsberedskap. Att köra landsväg/motorväg och ligga med bromsberedskap hela tiden borgar för en omkullkörning däremot tycker jag.

När du bööörnar, självfallet...

Bööörnar aldrig för jag är en så torr och tråkig motorcyklist som gillar att mina saker håller.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top