Gasa och bromsa med handbromsen

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej

När ni kör på landsväg eller motorväg brukar ni hålla två fingrar på bromshandtaget för att kunna bromsa snabbt om det skulle behövas? Anledningen till att jag frågar är att när jag själv gasar så hamnar mina fingrar för långt bort från handtaget. Jag kan åtgärda detta genom att ta ett nytt grepp om gasreglaget men då ligger jag på en ganska hög accelerationsnivå. Hur ska man göra?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag gör inte det. Håller med alla fingrar runt gashandtaget och inga på bromsen. det gör fort att få fram fingrarna när man ska bromsa. Som alltid gäller det att ha framförhållning och planera körningen. Vid vissa tillfällen har jag bromsberedskap, till exempel när jag kör om en buss på en hållplats.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gör inte det heller.

När är det relevant att nå bromsen under acceleration eller kunna accelerera samtidigt som du bromsar? Aldrig. Uppstår en situation där du behöver bromsa snabbt, då gör du det. Nyp in koppling, nyp in broms.

Noterar att du bor i Stockholm och där är trafiksituationen rätt unik om jag får säga det själv, speciellt beroende på när man är i trafiken och var. Varierat så grymt mycket från gång till gång tycker jag. En del gånger flyter det på hur bra som helst och man känner nästan en tilltro till andra trafikanter, nästa gång är det totalt kaos med filbyten huller om buller och folk som ligger och pressar i kofångarna på varandra och bromsar var och varannan sekund.

Som Tegel skriver ovan är det en stor fördel om man planerar sin körning. Det kan vara allt ifrån att hålla avstånd till framförvarande, sänka fart i god tid inför kurvor, osv. Jag tror nyckeln till säker, eller i alla fall säkrare körning i detta fall är att du i den mån det går kör med bra säkerhetsavstånd till framförvarande och anpassar hastigheten ordentligt efter trafiksituationen.

Situationer där du behöver väja eller panikbromsa för annan trafikant kommer troligen uppstå ändå men du har i alla fall gjort det du kan ifrån din sida.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Håller alltid ett finger på bromsen men jag gasar inte genom att vrida runt handen som om man försöker få upp en champagnekork utan jag skjuter LiXåM fram tummen. Dvs knogen och tillika utgångspunkten för fingret som ligger på bromsen flyttar inte på sig när jag gasar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När är det relevant att nå bromsen under acceleration eller kunna accelerera samtidigt som du bromsar? Aldrig.

Nja, det vet jag inte om jag vill hålla med om. En situation där det är bra att kunna gasa samtidigt som man bromsar är när man vill blippa gasen vid nedväxling. En annan är när man trail brake:ar in i en kurva och sedan vill smyga på gasen från mitt av kurvan. I min erfarenhet blir det mycket mjukare om man inte släpper bromsen helt och sedan börjar gasa utan istället överlappar de första/sista 10% av gas/broms. Det är ju förvisso korta stunder, någon sekund eller mindre bara.

Ett annat exempel är t.ex. när man passerar en landsvägskorsning med väntande bilar från korsande vägar. Då vill jag inte slå av farten helt (dvs, jag måste hålla lite gas för att ha jämn fart) men vill samtidigt ha ett par fingrar på bromshandtaget, ifall någon av bilarna skulle få för sig att plötsligt köra ut.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Själv använder jag långfingret på handbromsen i de flesta fall. Orkar nästan få upp den på framhjulet, med pek- och långfinger går det definitivt - samtidigt som det går att modulera gasen.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kanske off-topic, men jag har tyvärr lyckats bromsa och ge lite lite gas samtidigt i några kurvor, vilket har resulterat i att jag skjuter framhjulet framför mig då kopplingen bryskt åker ut vid nedväxlingen, och på bana så klart.
Slutat i irriterande krash 2 ggr....

För övrigt har jag aldrig fingrar på bromsen då jag har fullgas, för fullgas ger jag bara när jag garanterat inte ska behöva bromsa = planerat, uppsikt mm
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har alltid 2 fingrar på bromsgreppet, och för den delen 2 fingrar på kopplingsgreppet också, för då håller jag mjukare i styret och blir mjukare i armarna. Precis som Teo använder jag heller inte hela armen för att gasa, det är ju en gasrulle, inte ett gasjärnspett, man rullar den ju bara.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej

När ni kör på landsväg eller motorväg brukar ni hålla två fingrar på bromshandtaget för att kunna bromsa snabbt om det skulle behövas? Anledningen till att jag frågar är att när jag själv gasar så hamnar mina fingrar för långt bort från handtaget. Jag kan åtgärda detta genom att ta ett nytt grepp om gasreglaget men då ligger jag på en ganska hög accelerationsnivå. Hur ska man göra?
Inte en chans. Är det halt av någon anledning så slutar det ju med krasch. Jag vet. se också #7.
Vad jag gör är att vara beredd på fotbromsning. Och sedan kommer handbromsen. Med två fingrar.
Överraskad: Så blir det fot och handbroms samtidigt.
Planerat: fotbroms först för att sänka baken följt av handbroms.
Enbart fotbroms under +2C och vid snö, is och gräs.
 
Last edited:

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack för alla svar. Jag brukar inte hålla ett eller flera fingrar på bromsen men jag tror att det är bra att kunna det, dels för att det känns säkrare, några hundradels sekunder spelar trots allt ganska stor roll, och dels för att jag vill lära mig att trail breaka. Jag får försöka vänja mig vid att göra det, även om det just nu känns onaturligt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
några hundradels sekunder spelar trots allt ganska stor rol
Den visuella reaktionstiden plus den efterföljande muskulära reaktionstiden är ca 250 ms. Behöver du flytta fingrarna från gashandtaget till handtaget fördubblar du nog den tiden. I 100 km/h är det 7 meter. Jag kör inte heller med fingrarna på bromsen annat än när jag ser påfartsvägar eller annat som kan tänkas medföra dumheter från andra/annat.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Som förare av 2-taktare håller jag alltid ett finger på kopplingen som är beredd på minsta lilla väsande från kolven som man brukar kunna höra 1 sekund innan nyp. Har också vanan att köra med ett finger på bromsarna från både trial och downhill så kör ofta med ett finger på frambromsen.
Men når du inte bromsen så var det väl skit samma, eller hur långt kan du vrida gasen? Kanske kan korta gasen lite om den är väldigt lång.

Vad då inte gasar och bromsar samtidigt? ?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har bromsberedskap i många lägen men aldrig under hård acceleration. Om jag plötsligt behöver gå från hård gas till hård broms måste jag ändå låta framhjulet sätta sig innan jag börjar bromsa ordentligt så att gå på bromsen innan jag rullat av gasen är ingen bra idé.

Att göra trail breaking på gatan till en vana ökar i mina ögon risken att krascha:
När du passerar ett område med betydligt sämre fäste typ oljesträng/grus/knöl saktar hjulet ner och du tappar gyroverkan vilket gör att hojen lägger sig ner snabbare. Dessutom är det mycket svårare att hitta fäste igen när hjulet roterar långsammare än det rör sig över underlaget.

Man kan aldrig vara 100% säker på att inte krascha när man kör hoj så det gäller att påverka oddsen åt rätt håll så gott det går.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att göra trail breaking på gatan till en vana ökar i mina ögon risken att krascha:
När du passerar ett område med betydligt sämre fäste typ oljesträng/grus/knöl saktar hjulet ner och du tappar gyroverkan vilket gör att hojen lägger sig ner snabbare. Dessutom är det mycket svårare att hitta fäste igen när hjulet roterar långsammare än det rör sig över underlaget.
Hjulet snurrar väl fortare om fästet blir sämre, problemen uppstår väl när det kommer tillbaka till en yta med bra fäste? Det är åtminstone min erfarenhet från bana/racing, fullstumt genom vattenpölar blir varvstopp och bakhjulet spinner hejvilt, men hojen kan sakta ner lite, när man är förbi pölen så har bakhjulet en betydligt högre hastighet än hojen, och då kastar det lite när alla krafter ska ta ut varandra igen :hihi Eller menar du att man slår av i gruset, och det är då problemen uppstår?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hjulet snurrar väl fortare om fästet blir sämre, problemen uppstår väl när det kommer tillbaka till en yta med bra fäste? Det är åtminstone min erfarenhet från bana/racing, fullstumt genom vattenpölar blir varvstopp och bakhjulet spinner hejvilt, men hojen kan sakta ner lite, när man är förbi pölen så har bakhjulet en betydligt högre hastighet än hojen, och då kastar det lite när alla krafter ska ta ut varandra igen :hihi Eller menar du att man slår av i gruset, och det är då problemen uppstår?
Tror vi andra pratar om framhjulet ;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hjulet snurrar väl fortare om fästet blir sämre, problemen uppstår väl när det kommer tillbaka till en yta med bra fäste? Det är åtminstone min erfarenhet från bana/racing, fullstumt genom vattenpölar blir varvstopp och bakhjulet spinner hejvilt, men hojen kan sakta ner lite, när man är förbi pölen så har bakhjulet en betydligt högre hastighet än hojen, och då kastar det lite när alla krafter ska ta ut varandra igen :hihi Eller menar du att man slår av i gruset, och det är då problemen uppstår?
Så länge man inte slår av gasen för tvärt brukar det inte bli några större problem när (om) greppet kommer tillbaka men nu snackade vi om att bromsa på nedlägg i trafiken.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Allting hänger ju på hur och var man kör. I långsam trafik eller där jag inte gasar så mycket kan jag ha bromsberedskap med finger på bromsen och ett finger på kopplingen. Ska jag gasa satan så håller jag hela handen runt rullen. Kör jag bana så är jag mycket mer aktiv med att flytta hand, fingrar och fötter mellan alla reglagen plus att jag då alltid vet i förväg (ja oftast iallafall :) ) hur banan går. Allting handlar om planering precis som med trailbrake, det är en planeringsbroms, ingen panikbroms.

Kör man i skogen så håller man gasen som en skrumejsel istället för bänkpress och där har man hela tiden ett finger på broms och ett på koppling, det händer saker som inte alltid går att planera.

Tänk också på att mittenfingrarma sitter ihop i samma sena medans pekfingret lever i sin egen lilla värld. Det är betydligt enklare att bara köra med pekfingret på bromsen och de tre andra håller i handtaget än att ha pekfinger och långfinger som försöker göra samma sak. Det blir stabilare med tre fingrar runt handtaget också. Kräver dock att man kan bromsa tillräckligt hårt med ett finger.

Vid uppkörning så kuggas man normalt om man inte bromsar med alla fyra fingrarna...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Att göra trail breaking på gatan till en vana ökar i mina ögon risken att krascha:
När du passerar ett område med betydligt sämre fäste typ oljesträng/grus/knöl saktar hjulet ner och du tappar gyroverkan vilket gör att hojen lägger sig ner snabbare. Dessutom är det mycket svårare att hitta fäste igen när hjulet roterar långsammare än det rör sig över underlaget.

Man kan aldrig vara 100% säker på att inte krascha när man kör hoj så det gäller att påverka oddsen åt rätt håll så gott det går.

Jag tänkte så tidigare också, men jag menar att om man trail breakar på gatan på ett riskmedvetet sätt så blir passagen genom kurvan mjukare och ökar bromsberedskapen för oförutsedda händelser "runt hörnet". Dvs, då gäller det ju att bromsa väldigt konservativt, kanske 20% av max eller ännu mindre, nästa bara så att bromsarna bara ligger an mot bromsskivan. Fördelen är att om man plötsligt måste bromsa hårdare mitt i kurvan så har hojen redan satt sig för inbromsning och man är dessutom beredd med bromsen. Risken för att hojen ska "skaka till" när man plötsligt släpper gas och greppar bromsen samt att man flyttar vikt från bakhjul till framhjul blir mindre och, menar jag, MINSKAR risken för att man ska lägga hojen pga grus eller annat som minskar fästet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
.
Jag tänkte så tidigare också, men jag menar att om man trail breakar på gatan på ett riskmedvetet sätt så blir passagen genom kurvan mjukare och ökar bromsberedskapen för oförutsedda händelser "runt hörnet". Dvs, då gäller det ju att bromsa väldigt konservativt, kanske 20% av max eller ännu mindre, nästa bara så att bromsarna bara ligger an mot bromsskivan. Fördelen är att om man plötsligt måste bromsa hårdare mitt i kurvan så har hojen redan satt sig för inbromsning och man är dessutom beredd med bromsen. Risken för att hojen ska "skaka till" när man plötsligt släpper gas och greppar bromsen samt att man flyttar vikt från bakhjul till framhjul blir mindre och, menar jag, MINSKAR risken för att man ska lägga hojen pga grus eller annat som minskar fästet.

Jag kör samma stil. Använder bakbromsen aktivt också fast det knappast behövs på gata mer än vintertid. Faktum är att jag kommer fram och tillbaka till jobbet utan att bromsa alls ibland.

Men jag övar, jag vill att inbromsningen ska sitta i ryggmärgen när det oväntade händer.

Trailbreakat har jag gjort i många år, och jag tycker det är en bra teknik på gata i tex skymda kurvor. Skillnaden är enorm på att slå av gas och börja bromsa under nedlägg kontra att redan ha lite broms på när det oväntade dyker upp. Med redan laddad broms kan jag minska hastigheten utan att hojen reser sig och/eller skickar iväg framhjulet.

Det är inte den enda metoden jag använder, men väldigt ofta.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
.


Jag kör samma stil. Använder bakbromsen aktivt också fast det knappast behövs på gata mer än vintertid. Faktum är att jag kommer fram och tillbaka till jobbet utan att bromsa alls ibland.

Men jag övar, jag vill att inbromsningen ska sitta i ryggmärgen när det oväntade händer.

Trailbreakat har jag gjort i många år, och jag tycker det är en bra teknik på gata i tex skymda kurvor. Skillnaden är enorm på att slå av gas och börja bromsa under nedlägg kontra att redan ha lite broms på när det oväntade dyker upp. Med redan laddad broms kan jag minska hastigheten utan att hojen reser sig och/eller skickar iväg framhjulet.

Det är inte den enda metoden jag använder, men väldigt ofta.

Exakt så! Just det där att det känns mycket mer kontrollerat att öka bromstrycket när det oförutsedda dyker upp är den största fördelen med trail braking in på gatan. Vi har ju uppenbart samma syn på detta, det handlar alltså inte om att bromsa stenhårt med 90% av fjädringsvägen komprimerad fullt nedlägg, utan köra med normal hastighet och riskmedvetenhet men med broms in genom kurvan och sedan mjukt gå över på gas vid apex.

För mig har tekniken vid kurvtagning varit de största insikterna jag gjort som mc-förare. Inledningsvis släppte jag av gas och "coastade" genom kurvan, vilket alltid kändes lite obehagligt och osäkert. Den första aha-upplevelsen var sedan att att hålla jämn gas från ingång till någonstans strax efter apex och därefter dra på (också denna metod jag brukar rekommendera till nybörjare som vill bli säkrare i sin körning). Sedan var jag länge skeptisk till trail braking, men efter att ha övat detta i mycket försiktig form på gatan, och mer aggressivt på banan, så har detta varit nästa aha-upplevelse och upplever att man kurvtagning på nytt blivit säkrare och mer kontrollerad, och därmed också att körningen blivit roligare eftersom jag blir mer avslappnad.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top