Gas / CNG bil, fördelar nackdelar?

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Söker erfarenheter av CNG/gasbilar, är dom driftsäkra, lättstartade i kyla, etc?
Är kallstarter "dyrare" än bensin?

Det är en Combo ev köper, 1,6 bensin/CNG motor, jag kommer köra den kortare sträckor.
 
Ta och prata med taxiförare. Jag pratade med en nyligen. För att ha hemtjänst i min kommun är man tydligen tvungen att ha gasdrift. Bilen körs uteslutande på bensin eftersom det inte är problemfritt att köra med gas. Samma taxiförare berättade om en som han kände som arbetar med underhåll på lokalbussarna som kör på gasdrift. De har rätt stora underhållsposter på sina bussar tack vare gasdriften. Jag skulle personligen inte satsa på gasdrift efter det jag hört.
 
Vad skulle vara problematiskt med gasdrift? Etanol däremot...

Ventiler som krånglar(går ryckigt eller bara på bensin, Vw)

Till kortsträckor är gas rätt ineffektiv då bilen går på bensin första biten, upp till ca 5km beroende på temp.

Har kört mycket etanol, vad är problemet med det bränslet anser du?
 
Jag har kört rätt mycket med etanol jag med, även i vanliga bensinbilar. Problemet är väl främst att de kräver tätare oljebyten och drar betydligt mer bränsle vid kallstarter... Annars är det ju som att köra bensinbil.

:tummenuppDärav min kommentar.
 
Om du köper en äldre bil så är det viktigt att kolla datum på gastanken. Måste bytas efter max 15 år, ibland redan efter 10 och exempelvis Volvo har inte alla äldre tankar i lager vilket ger resultat att man får plugga tanken och köra på bensin med mindre bagageutrymme och/eller på mindre bensintank jämfört med "vanlig" bensinbil av samma modell.

Var ett reportage om det i "Teknikens Värld" nyligen.
 
ålraJT, hoppar cng och väntar på en 1,4 bensin.

TACK för hjälpen.
 
Jag har kört rätt mycket med etanol jag med, även i vanliga bensinbilar. Problemet är väl främst att de kräver tätare oljebyten och drar betydligt mer bränsle vid kallstarter... Annars är det ju som att köra bensinbil.

:tummenuppDärav min kommentar.

Då är jag med
En liten sidonotering då. Oljebytesintervall på en etanol är rätt, det är de andra som är fel. Longlife är orsaken till en majoritet av felen på dagens motorer.
 
Då är jag med
En liten sidonotering då. Oljebytesintervall på en etanol är rätt, det är de andra som är fel. Longlife är orsaken till en majoritet av felen på dagens motorer.


Jajjemen. "Longlife" finns av EN anledning: Att kunna redovisa låga servicekostnader första tre åren pga tjänstebilsavtal.

Det finns en ännu dummare grej: "Livstidssmord automatlåda"... Den kommer att rasa vid 15-20.000 mil. Oljor skall bytas, punGt slut.

Sidonotering här med: Om etanolen hade blandats i bensinen direkt med, säg, 15%, så hade vi direkt fått en 15% minskning av förbrukningen av oförnybara bränslen. Inga bilar hade behövt byggas om (möjligen med annan tryckregulator och insprutare med större kapacitet), inga mackar hade behövt läggas ned etc etc. Det hade varit ett lyft för miljön, till skillnad från "etanolbilar" och det vansinniga kravet på etanolpump vid varje mack...
 
Last edited:
Varför inte en diesel istället för bensin? Opels dieslar går riktigt bra och billigt och är ganska driftsäkra.
 
Jag körde gastaxi för några år sedan. Mercedes E-klass CNG.
Det var helt odramatiskt, man märkte aldrig ens när motorn växlade från bensin till gas eller vice versa.
Det var ingen snål bil direkt, men det kändes ändå som att bilen gick att köra anmärkningsvärt långt relativt storleken på gastankarna, vilket talar för effektivare motor när den körs på gas.

Enda problemet som uppstod en gång var ett driftstopp som berodde på att säkerhetssystemet stänger gastillförseln om den uppfattar en läcka någonstans i systemet. Det var bara att vrida om nyckeln och köra vidare på bensin. Detta skedde tydligen 2 gånger under bilens livstid som taxi, och fixades på goodwill båda gångerna.

Min erfarenhet av gas är att det är billigare än både bensin och diesel, samt knappast strular i högre grad.

Jag hade själv köpt en gasbil till rätt pris utan att tveka.
 
Tanten köpte en gas-golf för ett år sedan.
Rymmer 14kubik. 1 kubik kostar 10:- nere på byn. har kört som mest 28 mil på dessa 14 kubik. Då var det iofs med 4 starter med påföljande bensindrift i ca 500 meter på varje start.

Dessa golfar verkar dock kunna vara lite svårstartade ibland. Man får gnugga en hel del när den är kall, typ 5-10 sek. För att ibland smälla igång helt som vanligt även kall...
Har läst om någon gasinblåsningsventil som kan behövas byta.

Denna modell har en förhöjning i bagaget, knappa 10cm högre golv alltså. inget för storlastaren kanske. Rymmer 4 kompletta hjul i alla fall.

Tror tanken på dessa är lika stor som på en bensinare, typ 65-70 liter.

Årsskatt 670:-
 
Last edited:
Varför inte en diesel istället för bensin? Opels dieslar går riktigt bra och billigt och är ganska driftsäkra.

Skatten är högre, försäkringen är högre pga att alla dieselskåp är LB reg, och bensinaren har skjutdörrar på båda sidor.
Jag har räknat på det utifrån min körsträcka och en diesel vore dyrare.
 
Skatten är högre, försäkringen är högre pga att alla dieselskåp är LB reg, och bensinaren har skjutdörrar på båda sidor.
Jag har räknat på det utifrån min körsträcka och en diesel vore dyrare.

:tummenupp Jag vet inte varför jag var så inne på nybilsköp men då förstår jag.
 
Förutom uppenbara fel i ämnet såsom gasläckage, vilket inte verkar sådär väldigt vanligt ändå, så sägs det att motorerna går varmt med gasdrift. Folkvagn sägs ha haft en del strul med gasmotorerna men de har ju råd att bygga dåliga bilar, bara att de slutade sälja Passat som taxi säger inte lite. Haveri på Volvomotorerna sägs vara på cylinder 3 = den i mitten och där finns kanske lite logik i att de går varmt. MB hade generalfel på ngn. manick som växlade mellan gas o bensin om jag förstod det rätt = i värsta fall spruta gasen rätt ut i motorrummet istället med duktigt tryck. Inte blev det bättre av att de fick byta ut så många att delen blev restnoterad, halvintressant inte minst för taxi.

Opel Combo som TS frågar om vet jag inte så mkt. om förutom att gastanken verkar vara närapå lägsta punkten på bilen, oklart hur de fått den installationen godkänd.
 
Opel Combo som TS frågar om vet jag inte så mkt. om förutom att gastanken verkar vara närapå lägsta punkten på bilen, oklart hur de fått den installationen godkänd.
Opel Zafira CNG...
Med en sådan här konstruktion vill man nog inte ha alltför många skrap. Fast det vill man ju å andra sidan aldrig.
Knappast nåt som avskräcker köp.
opel-zafira-cng-turbo.jpg
Fahrbericht-Opel-Zafira-1-6-CNG-729x486-d586efb85166229b.jpg
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top