garanti överallt?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Jag undrar hur det är med garantin. Om man köper en hoj utomlands måste man väl ändå ha garanti? Garantin borde gälla överallt ... det är ju fortfarande samma tillverkare/fabrik som tillverkat bågen. Varför isåfall kan du bara få garanti jobben utförda på inhandling stället när det gäller parallellimport? Var skall man vända sig om man själv importerat en ny båge?

Alla fabrikat har Europagaranti. Så om du köper cykeln i ett europeiskt land så har du garanti.

brinckis skrev:
Var skall man vända sig om man själv importerat en ny båge?
Till återförsäljaren där man köpte den.
Tänk på att garantin varierar i olika länder. Kanske bara är 1 år istället för 2år/ 5år som i Sverige. Tror inte något märke har "världsomspännande garanti" där det finns avtal med återförsäljare i alla länder så att man kan lämna in den på valfritt ställe vid ev. garantireparation. Det är nog upp till tillverkarens goodwill i så fall.

Eldstorm skrev:
Till återförsäljaren där man köpte den.
Tänk på att garantin varierar i olika länder. Kanske bara är 1 år istället för 2år/ 5år som i Sverige. Tror inte något märke har "världsomspännande garanti" där det finns avtal med återförsäljare i alla länder så att man kan lämna in den på valfritt ställe vid ev. garantireparation. Det är nog upp till tillverkarens goodwill i så fall.
så om jag köper en ny båge i tyskland och har ett "garantifel". då måste jag vända mig till tyska handlaren eller hoppas att någon handlade är snäll o hjälper till. garanti borde vara garanti ... det är ju samma maskin

brinckis skrev:
så om jag köper en ny båge i tyskland och har ett "garantifel". då måste jag vända mig till tyska handlaren eller hoppas att någon handlade är snäll o hjälper till. garanti borde vara garanti ... det är ju samma maskin

Har svart att tanka mig att generalagenten skulle neka dig ratten till garantijobb nar du kopt en sprillans ny hoj. Daremot sa kanske det blir svarare for dig att overtala en handlare som inte salt hojen till dig att hjalpa dig med ditt arende.

Europagaranti innebär precis vad det låter som, garanti inom Europa!

Om en handlare trilskas, kontakta generalagenten/importören som är bunden att se till att ditt ärende hanteras på korrekt sätt och din rätt till garanti ombesörjs.

I många fall kan en återförsäljare i dessa fall fakturera kostnaden (arbetstiden oftast, delar får de ofta krediterade/kostnadsfritt) importören/generalagenten.

Viktigt är dock att alla papper är i sin ordning, vilket annars kan resultera i en mindre trevlig upplevelse.

Detta förfarande gäller på en hel del produkter och motorcyklar torde inte utgöra någon skillnad.

Lugn skrev:
Har svart att tanka mig att generalagenten skulle neka dig ratten till garantijobb nar du kopt en sprillans ny hoj. Daremot sa kanske det blir svarare for dig att overtala en handlare som inte salt hojen till dig att hjalpa dig med ditt arende.

ok ... men så är det ju också om jag t.ex köpt hojen på bike och sen kommer till oves. Jag skall ringa till Anders Johansson på Kawasaki på måndag o höra vad de säger. Alltid kul o hör vad ni hoj fantaster tror/vet.

Garanti har du så det är inga problem.
Däremot kommer handlaren, eftersom du inte köpt hojen där, inte prioritera
din hoj. Alltså kan det månader för dej att få tex en servicebokning.

Svenska generalagenten för Suzuki hänvisar till ursprungsinköpslandets agentur för parallellimporterad mc. I alla fall när förfrågan ställdes om oljeförbrukningsproblem och garantiåtagande på en paralellimporterad cykel för ca ett år sedan.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna