Garagestatus för tvåtaktarna

Efter tre bandagar utan att hitta problemet varför den endast gör 170km/h så har jag rivit motorn. Ena avgasventilen var halvt uppkäkad av kolven. Tur i oturen så är cylindern prima.Väntar på ny kolv, sen skall vi på det igen :)

Det är givetvis nåt vajsing på avgasventilen, men det är du såklart med på. Bara så du inte klappar i en ny kolv utan att åtgärda felet, menar jag.
 
Hahaha.. jag har mätt upp alla spel utan att hitta något fel!!! Hjälp mig!!!

Mattias, utan dig hade inte två-takts forumet varit något att ha!!
 
Last edited:
Hahaha.. jag har mätt upp alla spel utan att hitta något fel!!! Hjälp mig!!!

Mattias, utan dig hade inte två-takts forumet varit något att ha!!
Hej:)Det är som Mattias säjer något är fel det handlar bara om tiondelar
så är olyckan framme.Titta på axelbustningarna,stoppklacken på
ventilen är dom ok?
 
Mera duma nybörjar frågor om RS250...vad ska man ha för kopplings olja, min hoj slirar lite på kopplingen ibland när varvet hamnar på 8k.
 
Mera duma nybörjar frågor om RS250...vad ska man ha för kopplings olja, min hoj slirar lite på kopplingen ibland när varvet hamnar på 8k.
Hej:)i instruktions boken står det bara Mobil 4 stroke oil!
Jag kör på Agip syntet växellådsolja,funkar utmärkt.
Du kan ha en dålig koppling,lammeller slitna,fjädrarna slut eller dyl.
Hmmm! om sanningen ska fram så varvar jag ej över 7000 rpm på
min RS 250.
 
Last edited:
Hahaha.. jag har mätt upp alla spel utan att hitta något fel!!! Hjälp mig!!!

Mattias, utan dig hade inte två-takts forumet varit något att ha!!

Kolla att alla delar i avgasventilmekanismen är rättvända och att inga hål eller pinnar slitits för mycket. Har du inte gnagt bort all sot-bark som brukar sitta på dom är det läge för det med. Har du ingen manual får du sitta och testa fram vilken kombination av vända delar som ger mest frigång, men samtidigt inte hindrar full öppning (som flickan sa).

Mera duma nybörjar frågor om RS250...vad ska man ha för kopplings olja, min hoj slirar lite på kopplingen ibland när varvet hamnar på 8k.

Jag brukade köra vanlig motorolja för fyrtaktshojar i växellådan.

Om du ska byta lameller tänkte jag återupprepa tipset om att Lelles har piratlameller till Suzuki GS500 (har jag för mig. Cross referenca i deras PDF-katalog) som passar i Aprilia/RGV. Även de styvare kopplingsfjädrarna till den modellen passar. Har du aldrig haft en inflammation i underarmsmuskulaturen förut löper du stor risk med såna fjädrar, men det slirar jävlarimig inte.
 
Last edited:
Körde banna idag för första gången riktigt med RS250 gick jätte bra!, jävligt skoj väldigt lätt att lägga om kul den m.m gick bra gjorde den också....Men efter ett tags nöttande så börjar den bete sig lustigt...det poffar till i avgas systemet typ...något sa att det låter som den får för lite sopa eller slut på sopa(sopa fanns det), kollade stiften ikväll de såg bra ut ej sura.

Vad är det troligaste felet...låter som om det är från en av cylindrarna men jag kan ha fel, känns som den går på en cylinder(poffar i alla varvtal typ).

Måste lära mig de här 250cc maskinerna... :gnissla
 
Körde banna idag för första gången riktigt med RS250 gick jätte bra!, jävligt skoj väldigt lätt att lägga om kul den m.m gick bra gjorde den också....Men efter ett tags nöttande så börjar den bete sig lustigt...det poffar till i avgas systemet typ...något sa att det låter som den får för lite sopa eller slut på sopa(sopa fanns det), kollade stiften ikväll de såg bra ut ej sura.

Vad är det troligaste felet...låter som om det är från en av cylindrarna men jag kan ha fel, känns som den går på en cylinder(poffar i alla varvtal typ).

Måste lära mig de här 250cc maskinerna... :gnissla

Din hoj är väl lite till åren kommen, men när dom är nya sitter det små, små filter i rören på förgasarna där du trycker på bensinslangarna. Kolla om de sitter där och är igensatta.

Sen hävdades det att man skulle köra på reservläget på soppakranen för då har du båda inloppen till kranen öppna, vilket skulle göra att du aldrig skulle kunna köra slangen tom. Jag hissar dock BS-flagga på den.

Oavsett vad är det alltid en god idé att öppna och titta så att kolvar och grejer är hela innan man börjar meka med kring-skit eller köpa en massa tändspolar och gud vet vad.
 
Sleven skällde oändligt för att mina styrhalvor inte satt riktigt lika (alls faktiskt) så jag har för hans skull nu rättat till det.

Jag tror det ger en sekund på Sviestad, minst.
 
Ibland börjar man fundera på om det verkligen finns hopp, men det är ju flera dagar kvar.

Tillverkade en fixtur för att kunna bearbeta vevaxelbitarna till ganska färdiga bitar :tummenupp

Nåväl, en dag utan något annat vettigt gjort och ett gammalt bensinfat halvfullt med spån resulterade i detta. Ibland funderar man på om inte flaskan vore enklare :va

Och när jag kom på att ta fram kameran var det en cool actionbild jag såg framför mig, det sprutade lilafärgade spånor åt alla håll.
Nu när jag tittar på bilden tror jag själv att jag pausade maskinen medans jag tog bilden.
Tja, bättre att shit happens när jag tar bilder än gör vevaxlar :banana
 

Bifogat

  • fartbild.jpg
    fartbild.jpg
    98.7 KB · Visningar: 98
Sleven skällde oändligt för att mina styrhalvor inte satt riktigt lika (alls faktiskt) så jag har för hans skull nu rättat till det.

Jag tror det ger en sekund på Sviestad, minst.


Varför symmetri när du har mest högerkurvor?

Har du sett en flattrack- eller speedwayhoj som är byggd för att svänga höger :fakta
 
Vevpartier

Mmm !
Så här ser ett av mina nya vevparter ut.

Special med Wolfram motvikter och ökad slaglängd.

Åtar mig att utveckla nya modeller om behov finns.
MVH
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • VRM Zündapp 44mm..jpg
    VRM Zündapp 44mm..jpg
    144.6 KB · Visningar: 96
Hej:)

Dök upp en annons på Classic motorrad!Undrar vad den kostar?
 

Bifogat

  • 22572_1439fnEO0rpI0RvI.jpg
    22572_1439fnEO0rpI0RvI.jpg
    32.3 KB · Visningar: 141
  • 22572_1455ocautLbhaghg.jpg
    22572_1455ocautLbhaghg.jpg
    25.3 KB · Visningar: 155
Mmm !
Så här ser ett av mina nya vevparter ut.

Special med Wolfram motvikter och ökad slaglängd.

Åtar mig att utveckla nya modeller om behov finns.
MVH
Roffe:tummenupp

Fantastiskt fint! Är det inte väldigt komplicerat att balansera hela paketet? Räknar du dig fram, eller är det trial&error som gäller?

Lasse
 
vevaxlar

Hej Lasse !
Det är en flerstegsraket både när det gäller vilka värden man söker och när man tillverkar nya vevpartier.
Dels från racingen så har vi provat fram olika "favorit"balansfaktorer beroende på lutningsvinklar på cylindern samt olika kolvvikter.
Dom värderna är en del i framtagningen av nya vevpartier som simuleras i CAD programmet.
Det är väl inte så märkvärdigt i sig, men det är som att laga god mat.
Man måste ha bra råvaror som bas för att få ett gott slutresultat.

Roffe :tummenupp

vrmcrankzuendapp4speed5.jpg
 
Vadan den mycket långa axeltappen? Är detta axlar till Rotax 2-cyl, eller vilken motor? Var köper du wolfram som stånggods? Hur fixeras
tyngderna i skinkan,antar att de kyls innan ipressning?

Kul med folk som vill/kan göra sina egna delar!
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top