Garagestatus för tvåtaktarna

Jag skulle snarare bara gå upp ett snäpp på munstycket.
Det har ju inte spikat nåt vansinnigt direkt.

Hade 190 på bakre och 195 på främre (spikcylindern) och 42 på powerjeten. Har gått upp till 195/200 och 45 på PW.

Är detta en lindrig spikning? Hade typ 10 stycken sammanlagt på 100 mil med 125:an förra året enligt detonationssensorn, så har aldrig sett något liknande innan.
 
Hade 190 på bakre och 195 på främre (spikcylindern) och 42 på powerjeten. Har gått upp till 195/200 och 45 på PW.

Är detta en lindrig spikning? Hade typ 10 stycken sammanlagt på 100 mil med 125:an förra året enligt detonationssensorn, så har aldrig sett något liknande innan.

Hur många hade du nu? Ett par det per km är helt ok.. På hyndan kan man va tvungen att köra med 2 steg upp på den nedre.
 
Hur många hade du nu? Ett par det per km är helt ok.. På hyndan kan man va tvungen att köra med 2 steg upp på den nedre.

Har ju ingen sensor nu tyvärr. Två steg, okej trodde det räckte med ett. fast det var ju två steg förresten 190, 192, 195 etc.

Jaja. hoppas på bättre tur nu. Och frågar man inget får man inget veta, tack :tummenupp
 
Det går inte att *spara* på att inte ha detonationsräknare.

Behåll 45 på PJ, det är normalt, också att ha två steg större på main för 1:an jämt, jag fick ha 3 steg innan jag bytte till VHM-toppar och 1:an spikade ändå mer.

Något att tänka på eftersom det var kallt och första gånger du körde 250 är att du förmodligen körde mycket på nålen. Vilken nål har du och höjd? Du kan behöva ha i alla fall olika höjd på 1:an och 2:an. HRC har också nålar med samma profil men clips-spåren halvt förskjutna om du tycker ett steg är för stort.

Återigen, köp detonationsräknare innan du har bränt de pengarna på annat tråkigt. Brukar alltid finnas beggade på two-strokes.com.
 
Trottlarna är synkade det kollade jag innan och nu efter. Blev ju en del mellangas eftersom det var kallt och dåligt fäste plus första gången på räsern. Ska jag prova höja nålarna eller byta till fetare?
Vad menar du med att den har gått fett på fullgas? Det gör väl inget? Tänkte köra fett och safea i år eftersom jag inte har detonationsräknare.

Bild ett är på den bakre cylindern och den har ju mått bra.

Har även kollat så solenoiderna till powerjeten funkar.


Bra fråga om höja nål eller fetare :va Nästa fråga tack :krama


Var mest en information att den troligen gått fel på fullgas med tanke på sotningen. Rätt bestyckade småspikar de i slutet på rakan, blir lite svagt blästrade kolvkanter men inget mer om man gör rätt.
 
Sen vill jag minnas att man bara åkte med 1269-nålen? Jag rörde aldrig min nål efter jag bytt till den.
 
Nu har ju du en superduperkitad A-hoj så det kanske är lite speciellt med bestyckning och sånt men annars om man kör den rakt ut ur lådan helt original efter boken ska man inte få några spikningar på insugssidan, bara vanliga spikningar på utblåset vid för klen bestyckning på huvudmunstycket. Bestyckningsspåret tror jag inte riktigt på för då skulle väl spikningarna uppträda på det karakteristiska viset på utblåssidan? Om det var min hoj skulle jag börja med att felsöka kylningen. Det kan ha legat en luftficka kvar på ovansidan, alltså insugssidan som gett den sämre kylning. Det kan ge upphov dessa underliga spikningar på insugssidan. Missad eller dåligt utförd luftning, alternativt försämrat flöde pga täppta kanaler i cylinder/topp. I värsta fall pys från cylindern ut i kylsystemet men då sticker tempraturen iväg och det borde du sett.

Sisådärja, nu har vi sysselsatt dig ett par kvällar framåt. :tungan
 
För att slutligen få slut på mitt trassel med stenhårda soppaslangar inhandlades vitonslang i rätt dimensioner.
Fy fan vad dyrt det ! :näsblod

Hoppas de håller vad de lovar...
 
Hej!

Nu är dämparn om packad på tz:an lite plast runt förgasaren,
men inte blev det så tyst som jag hadde hoppats på:confused:
Jag kommer ner o tittar på er när ni kör SM hoppas vädret blir
bra.
Om det är någon som har 1L olja att sälja A747 så vore det
bra eller liknande.
 

Bifogat

  • SNC11119.JPG
    SNC11119.JPG
    195.3 KB · Visningar: 92
Det låter som ditt tändsystem har kroknat...
Vet inte vad,men får den känslan att det inte orkar ge tillräckligt med energi.
/R


Då har det grävts lite djupare ner i motordelarna. Och inga direkta fel hittade. :brinnerup

Nåväl, när motorn ändå är i bitar passar jag på att byta vevlager och ramlager. Vevlagren som demonterades såg ut som nya, kulhållaren frisk och fin.
Ramlagren såg också friska och fina ut och en koll på packboxarna sa att de nog var ok.
Kollade i reservdelslådan och hittade 2 nya packboxar så varför inte byta dem också.
Vid en jämförelse mellan nya och gamla packboxar hittades felet.

Ja, tändsystemet är för klent för att elda på en fet blandning med växellådsolja. Packboxarna har slitits ut :gnissla
Får väl byta dessa lite oftare då.


Nu är man nöjd, motorn med nya lager sitter i hojen och felet hittat och åtgärdat.

Då är det bara sista finputset kvar och sedan ytterligere en hoj att bygga ihop under morgondagen för att sedan lasta och åka mot Donington.
Skönt att utväxlingarna på senaste banorna stämmer med Donington :)
 
Då har det grävts lite djupare ner i motordelarna. Och inga direkta fel hittade. :brinnerup

Nåväl, när motorn ändå är i bitar passar jag på att byta vevlager och ramlager. Vevlagren som demonterades såg ut som nya, kulhållaren frisk och fin.
Ramlagren såg också friska och fina ut och en koll på packboxarna sa att de nog var ok.
Kollade i reservdelslådan och hittade 2 nya packboxar så varför inte byta dem också.
Vid en jämförelse mellan nya och gamla packboxar hittades felet.

Ja, tändsystemet är för klent för att elda på en fet blandning med växellådsolja. Packboxarna har slitits ut :gnissla
Får väl byta dessa lite oftare då.


Nu är man nöjd, motorn med nya lager sitter i hojen och felet hittat och åtgärdat.

Då är det bara sista finputset kvar och sedan ytterligere en hoj att bygga ihop under morgondagen för att sedan lasta och åka mot Donington.
Skönt att utväxlingarna på senaste banorna stämmer med Donington :)


OK :=)
Själv kom vi precis hem från Norge med 2 nya förstaplatser..:tummenupp
 
Vem har inte kommit hem med två förstaplatser efter helgen.. ;)
 
Last edited:
Vem har inte kommit hem med två första platser efter helgen.. ;)
Jag t.ex... :hojsmilie
En lustig sak, efter mitt miserabla första kval i söndags bytte jag BPS-tändningen till standardtändningen och enligt Håkan så sänkte det ljudvolymen från 100 dB till 92 dB förbifart! Nu ska den skickas till England så de får reda ut vad som är fel.
 
Hej!

Nu är det depp läge:(jag har upptäkt att veven sitter lös
i tz:an,blockhalvorna är slut.Mina planer på att ta en
B-licens har grusats är nu på jakt efter en motor alt
bra blockhalvor.
Lagren som har gått 4mil är inte felet utan dom sitter
lösa i blocket ingen press passning alltså.
Det var för lätt att ta isär motorn.
Om någon har gammla tz 125 grejor hör av er:)
 
Hej!

Nu är det depp läge:(jag har upptäkt att veven sitter lös
i tz:an,blockhalvorna är slut.Mina planer på att ta en
B-licens har grusats är nu på jakt efter en motor alt
bra blockhalvor.
Lagren som har gått 4mil är inte felet utan dom sitter
lösa i blocket ingen press passning alltså.
Det var för lätt att ta isär motorn.
Om någon har gammla tz 125 grejor hör av er:)

1. Ta licens på Aprilian istället?
2. Så fort det inte är natt längre kommer nog nån med tips om var du hittar nya blockhalvor.
 
Hej!

Nu är det depp läge:(jag har upptäkt att veven sitter lös
i tz:an,blockhalvorna är slut.Mina planer på att ta en
B-licens har grusats är nu på jakt efter en motor alt
bra blockhalvor.
Lagren som har gått 4mil är inte felet utan dom sitter
lösa i blocket ingen press passning alltså.
Det var för lätt att ta isär motorn.
Om någon har gammla tz 125 grejor hör av er:)

Ibland går det att sätta in stålringar som nya lagerlägen i blocket.
 
Blockhalvor !

Hej!

Nu är det depp läge:(jag har upptäkt att veven sitter lös
i tz:an,blockhalvorna är slut.Mina planer på att ta en
B-licens har grusats är nu på jakt efter en motor alt
bra blockhalvor.
Lagren som har gått 4mil är inte felet utan dom sitter
lösa i blocket ingen press passning alltså.
Det var för lätt att ta isär motorn.
Om någon har gammla tz 125 grejor hör av er:)

Tommy !
Hör av dig till mig och kom med motorn så får vi se vad som kan göras.
MVH
R:tummenupp
 
Tommy !
Hör av dig till mig och kom med motorn så får vi se vad som kan göras.
MVH
R:tummenupp

Hej Roffe!

Vad tar du for att fixa ett par "nya" lagerlagen, och hur bra precision blir det pa en sadan fix? Har ett RS125 vevhus som har samma problem som Tommys TZ.

/Lasse
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top