Garagestatus för tvåtaktarna

Motor !

Hej Roffe!

Vad tar du for att fixa ett par "nya" lagerlagen, och hur bra precision blir det pa en sadan fix? Har ett RS125 vevhus som har samma problem som Tommys TZ.

/Lasse


Hej Lasse !
Jag vill kolla lite först hur det ser ut och vilka alternativ vi står inför.
Jag vill oxå se hur skadorna ser ut,så just nu har jag inga svar på varken pris eller lösningar.
Men jag gillar utmaningar :=):tummenupp
 
Tommy !
Hör av dig till mig och kom med motorn så får vi se vad som kan göras.
MVH
R:tummenupp

Tack Roffe:)jag ska först plocka ner motorn o titta om det finns
mtrl kvar för att göra ett sådant operation.
Har pratat med en man i spanien som har en komp motor
till salu,det hänger på skicket o pengarna.
Sen så har jag en man i Norrtälje som har hjälpt mig en del.
Allmekan heter firman.
 
Tack Roffe:)jag ska först plocka ner motorn o titta om det finns
mtrl kvar för att göra ett sådant operation.
Har pratat med en man i spanien som har en komp motor
till salu,det hänger på skicket o pengarna.
Sen så har jag en man i Norrtälje som har hjälpt mig en del.
Allmekan heter firman.

OK Vi får väl se då !
Vi hörs igen
Roffe:tummenupp
 
Hunnit med både med och motgångar i mekandet.
Fick en del nya delar som jag satt dit, ny insugsgummin tex vilket verkligen behövdes...
Lyckades ha av en gammal svetsfog på ena fotpinneplattan - har inga i reserv - så det verkar bli jakt på svetsare imorgon.
Upptäckte också att två av topplocksbultarna var krokiga så det måste inhandlas om jag ska kunna träna på tisdag....
Satte dit en cylinder istället för den som Dr. bike har lagat. Mysmekat och städat upp i cylinder och vevaxellagret.
Putsat och rengjort hoj samt bromsskivor från senast. :)
 
Eftersom absolut_jonas var en hjälte och KÖRDE hem skruvarna till mig idag så har jag kunnat få ihop hojen så den är nästan klar för träning imorgon. I enlighet med god tvåtaktssed så har jag "lite småfix" kvar innan jag kan starta den på Sviestad.
kanonväder ser det ut att bli så här ska det köras! :yoparty
 
....Lyckades ha av en gammal svetsfog på ena fotpinneplattan - har inga i reserv - så det verkar bli jakt på svetsare imorgon.....:confused:
:)

Är du fortfarande i bevov av svets???:confused:???Jag har möjligheter att fixa detta om behov finns. Kan ta MINDRE saker till jobbet och svetsa vid behov.:tummenupp

//Kunkel
 
Ja, tändsystemet är för klent för att elda på en fet blandning med växellådsolja. Packboxarna har slitits ut :gnissla
Får väl byta dessa lite oftare då.


Nu är man nöjd, motorn med nya lager sitter i hojen och felet hittat och åtgärdat.

Då är det bara sista finputset kvar och sedan ytterligere en hoj att bygga ihop under morgondagen för att sedan lasta och åka mot Donington.
Skönt att utväxlingarna på senaste banorna stämmer med Donington :)


Tänk den racehelgen man får vara nöjd :mad:

Nåväl, rotaxen gick som den skulle. Bestyckning/drevning helt ok och föraren kom igång till slut. Dock tog det roliga slut i race3. Redan ut på banan inför race3 insåg jag att kopplingen inte kändes helt som jag vill ha den, hackade och var känslig för att slira.
Men i det läget är det inget att göra, förutom att slira så lite som möjligt inför warmupen och sedan svalka kopplingen varvet runt.
Starten går och jag kommer iväg bra, men märker att om fingret bara ligger på handtaget slirar kopplingen. Dags att skippa fingret på handtaget, idag bestämde jag mig för att den inte skulle skära :va
Frid och fröjd, tills racet blir rödflaggat. Vid omstarten ledsnar kopplingen helt, och slirar sidan från 3ans växel. Bara ge upp.


Tidigare tändproblem var som bortblåsta, eller i alla fall förflyttade flera meter. Nu var det Yamaha Tz som hade en cylinder som inte riktigt ville. Motorn, förgasare etc hade fungerat perfekt några veckor innan. Tändning var ok sist hojen användes.
Men nu hade hojen plockats ihop från lös ram till färdig hoj på vägen till Donington. Skruvar som håller spolar, kabeldragning etc gicks igenom.
Hojen startade bra men tappade vid full belastning. Nya stift gjorde att den startade helt perfekt jämnt, gick fint genom depån men sedan blää. I sista försöket med nya stift kan det varit glömd choke :huvet som var felet, förhoppningsvis.


Vem vill meka 4st tvåtaktare för mat och öl?
 
Hej!

Nu har man samlat ihop pengar så det ska räcka
till nya motorblock från Japan,ska bara få bekräftat
exakt var det kostar.
Utan dom blir det ju inget åka alls med TZ:an.
Ska försöka ta licens med RS250:an det går nog
lika bra:)
 
Hej!

Nu har man samlat ihop pengar så det ska räcka
till nya motorblock från Japan,ska bara få bekräftat
exakt var det kostar.
Utan dom blir det ju inget åka alls med TZ:an.
Ska försöka ta licens med RS250:an det går nog
lika bra:)


Tänk va glad den kommer bli! Nytt vevhus känns som högsta vinsten för en trött racer, tror jag!
 
Tänk va glad den kommer bli! Nytt vevhus känns som högsta vinsten för en trött racer, tror jag!
Ja det blir den nog.
Jag tänker så här,om jag hittar beg block hur länge håller dom:confused:
Dom har säkert gått etag med tanke på att det 90-tals delar vi pratar om.
Nya grejor ska hålla för det jag kommer att köra i framtiden,om inget
total ras inträffar.Köper man en hoj för 15000kr så får man räkna med
att det inte är nytt va! eller ska man reklamera hojen:vahe he
 
Efter den lyckade tisdagsträningen så hade jag och barnen en trevlig mysmekstund i solskenet igår. Upptäckte att den sölat extremt mycket med soppa på den övre förgasaren och jag tror det beror på en lite dysfunktionell slangklämma så den byttes. Barnen putsade coh sprtauda vatten på hela hojen.

Hittade den här lilla gynnaren i ena luftbukren. Skulel tippa på att han dragits dit av doften.
DSC00228-1.jpg


Måns hjälper pappa med att sortera hylsnyckelsatsen.
DSC00229.jpg


Måns testar hojen.
DSC00230.jpg


Ella likaså.
DSC00232.jpg


Albin och Måns i tandemkörning.
DSC00235.jpg
 
Last edited:
:)fina sommar bilder på barn o motorcyckel Gustav!

Själv fick jag ihop hojen till licens kursen på Sviesta16-17 juli,så
det gick bra.
Men den har pajat igen nödlagning i veven höll inte,avgas port
i öppet läge hela tiden lite svårt ut ur böjarna vill ja lova.
Men det är bara att plocka ner allt igen.
Men nöjd ändå:)
 

Bifogat

  • Crankcase.jpg
    Crankcase.jpg
    91.6 KB · Visningar: 89
Hej!

Det ser inte så bra ut i motorn Roffe,på ena sida blocket har
metallen delvis spruckit upp.Sätet är nog glappare en vad jag
tidigare trott.
Men det som har hänt mer är att kolven tagit i toppen.
 

Bifogat

  • Kolv.JPG
    Kolv.JPG
    226 KB · Visningar: 86
Sprucket

Ajdå det är inte bra...
Hur gick det med bladmetallen du lagt i?
/R
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top