Garagestatus för tvåtaktarna

Vi syns på SM:et. Det räknar jag med. pungt. Eller kommer du på tisdag? Ta med dig Teddy i såna fall.

Vad jag menade var om Peter äntligen kommer att lufta sin räser??
Jag hoppas kunna köra SM:et och skulel gärna köra på tisdag.
Jag börjar fundera på om Peter faktiskt har en rässer öht. :D

Jag hoppas kunna köra SM:et och skulel gärna köra på tisdag.
Jag börjar fundera på om Peter faktiskt har en rässer öht. :D

Det kanske är han som är mytomanen dom skriver om på OT forumet..:D

Du SKA köra SM:et. Pungt.

Corneliusson tar med sig kylaren till tisdagsträningen före SM, innan det har jag lite svårt att köra, skulle i och för sig kunna plocka på fjolårsprylarna så klart men så j-a viktigt är det inte. Jag har ju redan kört 50 GP-mil på Brno. :D

Corneliusson tar med sig kylaren till tisdagsträningen före SM, innan det har jag lite svårt att köra, skulle i och för sig kunna plocka på fjolårsprylarna så klart men så j-a viktigt är det inte. Jag har ju redan kört 50 GP-mil på Brno. :D
Om du har kört 50 mil så är det ju dags att öka på dem nu. :7peta

All träning är tjuvträning. :fakta

Det sköna var att inget annat tog stryk öht. Jag har en drös med cylindrar så något ska jag nog få ihop.
Visst var det fint med race och gatversion i skön sammklang. :)

:D You bet....:kär Första gången jag provade en TZ var Sandy Berlins 81:a :tunganå de' vaa 86:va(Faan va länge sen!!!!) Efter de' vaa man tvärrökt:kär

Om du har kört 50 mil så är det ju dags att öka på dem nu. :7peta

När det börjar pratas lite mil får man väl öppna tangentbordet :huvet

Sist i Kemora började den gå dåligt, loggen visade att den gick för fett eller med för mycket olja på tvåan :arsele
Första åtgärden var nytt stift, kanske var dåligt. Kortsiktig lösning, han säkert ett halvt varv på nästa träning innan felet var tillbaka.

Ånyo stift, men tog det friska från ettan och det bättre beggade i tvåan. Regnrace och en och en halvcylindrig med dåligt register hurra :gnissla

På warmupen på söndag torrt och ännu ett bättre beggat stift, samt lite justering av luftskruven. Kändes ok, men gick fortfarande för fett. Lite mer justering på förknasaren och sedan var det bara att vänta.

Snart race, springa igång och värma men inte vill hojen gå igång. Sprang nästan ett varv i depån innan den behagade börja gå :zpy

Ställer mig i utsläppet och värmer, precis före vi ska köra ut märker jag den börjar gå tungt. Provar att varva till men känns helt klart som en skärning eller lagerskärning så jag minskar gasen och den tvärstannar.
Suckar, parkerar skiten och visar sedan signaler till farsan som tog full pott.

Någon vecka senare river jag nu isär allting, och det ser helt perfekt ut. Eller i alla fall helt ok för att ha gått 7 race och 2 trackdays. Normalt sotlager på kolvarna, teflonbeläggningen börjar bli dålig på slitställena på kolven. Cyllarna perfekta, fet oljehinna.
Inget speciellt glapp i ramlager eller vevlager, växellådslager snurrar ok.

Vad faan var felet?:död

När det börjar pratas lite mil får man väl öppna tangentbordet :huvet

Sist i Kemora började den gå dåligt, loggen visade att den gick för fett eller med för mycket olja på tvåan :arsele
Första åtgärden var nytt stift, kanske var dåligt. Kortsiktig lösning, han säkert ett halvt varv på nästa träning innan felet var tillbaka.

Ånyo stift, men tog det friska från ettan och det bättre beggade i tvåan. Regnrace och en och en halvcylindrig med dåligt register hurra :gnissla

På warmupen på söndag torrt och ännu ett bättre beggat stift, samt lite justering av luftskruven. Kändes ok, men gick fortfarande för fett. Lite mer justering på förknasaren och sedan var det bara att vänta.

Snart race, springa igång och värma men inte vill hojen gå igång. Sprang nästan ett varv i depån innan den behagade börja gå :zpy

Ställer mig i utsläppet och värmer, precis före vi ska köra ut märker jag den börjar gå tungt. Provar att varva till men känns helt klart som en skärning eller lagerskärning så jag minskar gasen och den tvärstannar.
Suckar, parkerar skiten och visar sedan signaler till farsan som tog full pott.

Någon vecka senare river jag nu isär allting, och det ser helt perfekt ut. Eller i alla fall helt ok för att ha gått 7 race och 2 trackdays. Normalt sotlager på kolvarna, teflonbeläggningen börjar bli dålig på slitställena på kolven. Cyllarna perfekta, fet oljehinna.
Inget speciellt glapp i ramlager eller vevlager, växellådslager snurrar ok.

Vad faan var felet?:död

Det låter som ditt tändsystem har kroknat...
Vet inte vad,men får den känslan att det inte orkar ge tillräckligt med energi.
/R

Det låter som ditt tändsystem har kroknat...
Vet inte vad,men får den känslan att det inte orkar ge tillräckligt med energi.
/R

Tja, möjligt. Förra gången den betedde sig liknande var det ett dåligt ramlager så den drog vxlådsolja och därigenom gjorde jobbet tråkigt för stiftet.
Men jag har en hög med friska spolar så det är enkelt att byta och utesluta tändningstörningar. :tummenupp

Ska bara bestämma mig för hur mycket och vilka lager jag byter när det är isär. :gnissla

Hej!

Jag väntar fortfarande på lite delar jag har beställt,men har
ett annat problem att lösa:va LJUDET
Vid senaste åket så hadde jag 102 db vid förbifart på Sviesta
lite högt som sagt var,ljudämparn får jag packa om men vad
gör man åt insugsljudet????
Det sitter ingen luftburk orginal på tz:an.

Hej!

Jag väntar fortfarande på lite delar jag har beställt,men har
ett annat problem att lösa:va LJUDET
Vid senaste åket så hadde jag 102 db vid förbifart på Sviesta
lite högt som sagt var,ljudämparn får jag packa om men vad
gör man åt insugsljudet????
Det sitter ingen luftburk orginal på tz:an.

Det finns ju airbox att köpa, det gör mycket på insugsljudet.

Nu är den helt färdig och väntar på att det ska bli tisdag eftermiddag. :)
Fast man är lite orolig över hur den ska hålla ihop. Gustav har varnat mig för att släppa in danskar i motorn. ;)
Sen så undrar man ju hur den går, jag har ju aldrig kört 250 räser innan. Men det är väl bara att köra som man gjorde med 125:an så ordnar det sig väl. Kommer väl sluta i en highsider :crash

Sista bilden är till Gustav, så han ser att det är jag som kör ifrån han ;)

Bifogat

• IMG_6304.jpg
    IMG_6304.jpg
    62.7 KB · Visningar: 99
  • IMG_6305.JPG
    IMG_6305.JPG
    222.9 KB · Visningar: 82
  • IMG_6306.JPG
    IMG_6306.JPG
    232.8 KB · Visningar: 84
  • IMG_6307.JPG
    IMG_6307.JPG
    195.7 KB · Visningar: 89
  • IMG_6308.jpg
    IMG_6308.jpg
    63.3 KB · Visningar: 115
Snyggt! :tummenupp
Ja inte kommer jag få se den bakdelen ofta för det lär väl gå fort när du kör ifrån mig. :crash

Snyggt, och den ser sådär snygg ut rakt igenom, sådär som man vill att den alltid ska se ut men bara gör en gång om året. Passa på och njut. Och njut av körningen också. Du kommer ju från en RS125 så det mest lär väl kännas igen, den är väl bara lite större på alla sätt och vis. Hur som hellst, besviken lär du inte bli. :)

Inte så mycket garagestatus, men status är det i alla fall. Poetry in motion-status.

Bifogat

• move_over_simoncelli.jpg
    move_over_simoncelli.jpg
    197.8 KB · Visningar: 99
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion