Garagestatus för tvåtaktarna

Ingen garagestatus längre utan banstatus. Första träningen avklarad och jag kan inte sätt ord på hur underbart det var att köra 250 räser. Vilket ös, vilket bottendrag, vilket chassie, vilka bromsar!
Kort och gott det var hysteriskt!
 
Ingen garagestatus längre utan banstatus. Första träningen avklarad och jag kan inte sätt ord på hur underbart det var att köra 250 räser. Vilket ös, vilket bottendrag, vilket chassie, vilka bromsar!
Kort och gott det var hysteriskt!
Klart det var. :)
 
Du ska ha två st #13:
http://www.motosport.com/dirtbike/oem.php?make=KTM&type=DIRT&model=250 EXC&year=2005&groupId=49429

Sen behövs det bara lite handpåläggning och nåra kvällar över så pillar du ihop det :tummenupp

Och en liten givare, och lite kabel, och ett kontaktdon, och lite lödtenn, och en lödkolv, och lite krympslang, och en rörkapare, och en rörbockare, och lite kylarslang, och några slangskarvar, och ett par slangklämmar, och ett par specialsvarvade pluggar och en one off very secial svetsad adapter av alurör för att sammanfoga slangar av olika diameter. Puh!.... Sen....sen, tar det några kvällar att pilla ihop det. Vi är liksom inte riktigt på din nivå, om du förstår vad jag menar. :)
 
Och en liten givare, och lite kabel, och ett kontaktdon, och lite lödtenn, och en lödkolv, och lite krympslang, och en rörkapare, och en rörbockare, och lite kylarslang, och några slangskarvar, och ett par slangklämmar, och ett par specialsvarvade pluggar och en one off very secial svetsad adapter av alurör för att sammanfoga slangar av olika diameter. Puh!.... Sen....sen, tar det några kvällar att pilla ihop det. Vi är liksom inte riktigt på din nivå, om du förstår vad jag menar. :)

Borde inte det enda befintliga som modifieras vara gummislangarna? Det torde väl underlätta det hela mycket?

Pratade i alla fall med oraklet och han hade naturligtvis testat men uppmätt ojämn cylindertemperatur och dragit slutsatsen att termostaten är för långsam.
 
Borde inte det enda befintliga som modifieras vara gummislangarna? Det torde väl underlätta det hela mycket?

Pratade i alla fall med oraklet och han hade naturligtvis testat men uppmätt ojämn cylindertemperatur och dragit slutsatsen att termostaten är för långsam.

Nej, utloppen från cylindrarna har mindre diameter än Big Ben mellan kylaren och vattenpumpen så någon form av adapter måste till för att få ihop det. Sen behöver man eftermontera en givare eftersom original sitter på halsen till kylarens inlopp och där gör den ingen nytta efter att man skarvat på två termostater som skickar ut kallvattnet i retur tillbaka till vattenpumpen. Kör man budgetmodellen köper man slang på Biltema och snor ihop dragningen själv. Slangarna går inte att böja, allt formas med hjälp av skarvar.

Jag gjorde det enkelt för mig och satte endast en givare på utloppet från den nedre cylindern. Är man noggrann som AKO sätter man en givare på varje utlopp och monterar en extra display och vips har man individuell mätning av cylindertempratur. Klart coolt.

En stor fördel med teromstaterna, förutom att slippa kladdandet med tejp, är att man begränsar volymen kallvatten som cirkulerar vilket gör att motorn kommer upp i tempratur väsentligt snabbare än original. Dessutom är man garanterad en konstant arbetstempratur som möjliggör optimering av bestyckning. Visst, det sistnämnda är rent teoretiskt för ingen lägger sig så nära gränsen medvetet.

Det finns bara en enda nackdel och det är att slangarna gör skruvandet lite svårare. Annars är det ren lyx. Det är bara att värma upp och köra på. No worries!
 
Jag har mysmekat lite ikväll och jag har fortfarande inte vant mig vid hur lättmekat det är. Det tar ju ingen tid alls att gå igenom hojen.

Kolven fick lite kärlek, bytte olja, gaffelbenen fick mer och ny vätska och så passade jag på att kränga på nya däck. Försökte ta bilder men har för mörkt i garaget för en mobiltelefonkamera. Träning på tisdag, då blir man farlig med flång nya däck :)
 
Team Goodstuff Racing
Official press release. 2009-06-08

Due to the financial aspects of racing Goodstuff Racing is once again, as usual most you would say, forced to not enter the upcoming race in the Swedish National 250cc Championship at Sviestad, Linköping.
The straw that broke the camels back was outside of the racing world. Team owner Gustav Ohlanders wife suddenly went on an unannounced shopping spree using the last, for her unknown, racing budget on childrens clothes and food instead of entrance fees and gas.

Rider Gustav Ohlander is aiming to at least finish a race this season but most likely has to wait until august to do so. Parts for the malfunctioning engine has been sourced and the bike will be up and running very soon.

"I am used to this and have to look forward to the next option being a hindrance to the fast guys. Maybe we will not be as missed as the race will be missed by me."

END


******************************
Det går att baxa en 250R ner för den vitmålade trappan i bakgrunden, själv. Men det är antagligen inte populärt i hushållet. Bara så att ni vet. ;)

CIMG2812.jpg
 
Last edited:
Amen va faaaan.... Vi skulle ju slåss i dom bakre regionerna tillsammans.

Själv rev jag topparna efter tisdagsträningen bara för att kolla så att allt var okej.
Bakre cylindern var hur fin som helst, allt frid och fröjd. Sen rev jag den främre och där hade det tokspikat på insugssidan och kolven var inte alls vacker.:näsblod
Jag hörde ingenting under själva körningen och hojen gick som en dröm. Så nu har jag letat fel utan att hittat någonting jag kan peka på, FAN och regna ska det göra hela helgen också.

Edit: Ser nu att det är sotigt på insugssidan på den spikande kolven. Ideér någon?
 

Bifogat

  • IMG_6317.JPG
    IMG_6317.JPG
    177.4 KB · Visningar: 113
  • IMG_6325.JPG
    IMG_6325.JPG
    192 KB · Visningar: 114
Last edited:
Amen va faaaan.... Vi skulle ju slåss i dom bakre regionerna tillsammans.

Själv rev jag topparna efter tisdagsträningen bara för att kolla så att allt var okej.
Bakre cylindern var hur fin som helst, allt frid och fröjd. Sen rev jag den främre och där hade det tokspikat på insugssidan och kolven var inte alls vacker.:näsblod
Jag hörde ingenting under själva körningen och hojen gick som en dröm. Så nu har jag letat fel utan att hittat någonting jag kan peka på, FAN och regna ska det göra hela helgen också.

Edit: Ser nu att det är sotigt på insugssidan på den spikande kolven. Ideér någon?

Sugen jag blir.. :gnissla
 
Amen va faaaan.... Vi skulle ju slåss i dom bakre regionerna tillsammans.

Själv rev jag topparna efter tisdagsträningen bara för att kolla så att allt var okej.
Bakre cylindern var hur fin som helst, allt frid och fröjd. Sen rev jag den främre och där hade det tokspikat på insugssidan och kolven var inte alls vacker.:näsblod
Jag hörde ingenting under själva körningen och hojen gick som en dröm. Så nu har jag letat fel utan att hittat någonting jag kan peka på, FAN och regna ska det göra hela helgen också.

Edit: Ser nu att det är sotigt på insugssidan på den spikande kolven. Ideér någon?


Du kommer aldrig kunna höra spikningar på en racer medans du kör, så glöm allting sånt direkt.


Skulle kunna tänka mig att nålen magrat ut den lite för mycket på delgas, sedan har den varit lite för fet på fullgas.
Eventuellt felsynkade trottlar.
 
Du kommer aldrig kunna höra spikningar på en racer medans du kör, så glöm allting sånt direkt.


Skulle kunna tänka mig att nålen magrat ut den lite för mycket på delgas, sedan har den varit lite för fet på fullgas.
Eventuellt felsynkade trottlar.

Trottlarna är synkade det kollade jag innan och nu efter. Blev ju en del mellangas eftersom det var kallt och dåligt fäste plus första gången på räsern. Ska jag prova höja nålarna eller byta till fetare?
Vad menar du med att den har gått fett på fullgas? Det gör väl inget? Tänkte köra fett och safea i år eftersom jag inte har detonationsräknare.

Bild ett är på den bakre cylindern och den har ju mått bra.

Har även kollat så solenoiderna till powerjeten funkar.
 
Detornationer

Hur ser förbränningsrummet ut då?
Klämspaltsavstånd?
Tändstiften?

Jag tycker i övrigt att förbränningen ser helt OK ut.
 
Hur ser förbränningsrummet ut då?
Klämspaltsavstånd?
Tändstiften?

Jag tycker i övrigt att förbränningen ser helt OK ut.

Squishen ligger på ca 0,72-0,75.

Körde ca 35-40 minuter.
 

Bifogat

  • IMG_6318.JPG
    IMG_6318.JPG
    192.9 KB · Visningar: 81
  • IMG_6319.JPG
    IMG_6319.JPG
    223.3 KB · Visningar: 77
  • IMG_6322.JPG
    IMG_6322.JPG
    171.5 KB · Visningar: 78
Detornationsspår

Det jag tycker verka vara lite skumt är att detornationsspåren på toppen och kolven inte verkar matcha med varandra..

Sen en tanke som också väcks är är det snett nånstans då det inte är runt om symetriskt..
Inte helt lätt att bedömma då man inte är hemma hos dig och kollar..
 
Jag skulle snarare bara gå upp ett snäpp på munstycket.
Det har ju inte spikat nåt vansinnigt direkt.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top