Gammal vedspis som ryker in

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vi har en gammal vedspis från Bollinders i vår sommarstuga. Den har gått att elda i under alla mina levnadsår och före det.

Plötsligt är det lögn i helvete att elda i den. Det är noll drag i den och i princip all rök går ut i rummet i stället för upp i skorstenen.
Jag har givetvis gluttat ned i skorstenen för att utesluta fågelbo eller något annat uppenbart, men kanalen ser helt okej ut.

Vad är fel? Vad göra? Hilfe bitte. :gnissla
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Få upp värmen i pipan före du börjar elda i själva eldutrymmet.
En del brukar köra med blåslampa som man brassar på med in i eldutrymmet.
Låt blåsa ett par minuter sen borde det ha blivit lite värme i skiten, sen proppa in näver och torrstickor så kanske det löser sig.

Sen så kan man, tydligen, tända eld "under" eldstaden på vissa spisar, bl.a i den som står i skoterkojan vid Dragträsk.



Redigering.
Sen så kanske man skall låta bli att använda den nya köksfläkten på flera hundra kubik i timmen medans man håller på att tända. Om sådan finns.

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/konsten-att-elda
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Försök muta upp drag genom att elda papper eller liknande i början. Kan vara ett helvete vid vissa väderomslag att få drag.

Tydligen kan man peta spritdränkt papper i pipan genom en sotlucka, men jag har aldrig vågat prova.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Försök muta upp drag genom att elda papper eller liknande i början. Kan vara ett helvete vid vissa väderomslag att få drag.

Tydligen kan man peta spritdränkt papper i pipan genom en sotlucka, men jag har aldrig vågat prova.

En plåbruk med t-röd brukar göra susen när man behöver värma skorstenspipan.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Looftlighter :fakta Bara blåsa rätt upp i nån minut. Sen använder du den för att tända brasan..
looftlighter-1.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Försök muta upp drag genom att elda papper eller liknande i början. Kan vara ett helvete vid vissa väderomslag att få drag.

Tydligen kan man peta spritdränkt papper i pipan genom en sotlucka, men jag har aldrig vågat prova.

Om installationen tillåter, så kan man även bränna t-röd på/mot utsidan av det vertiala rökröret upp från spisen. Röret blir då varmt även på insidan, vilken ofta får igång konvektionen/skorstenseffekten
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
nu är jag ingen expert men är det inte så att luften ibland kommer från ett intag i grunden?

Kanske blivit stopp där så det inte blir så bra flöde som det brukar?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har samma problem, brukar bli bra när kylan kommer = bättre drag i skorstenen när det är riktigt kallt ute
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Har du gjort mer än att se ner i skorstenen?Har du en viska så skadar det inte att dra den nån gång mest för att vara 100 på att det är fritt i röret.

Men som de flesta säger så är det nog bara en köldpropp som behöver värmas bort bara.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Tack för alla svar. Jag ska förtydliga lite.

1. Huset är utan el/vatten/värme, mitt i skogen. :jasonvorhees
2. Jag har givetvis fjäskat som fan med papper och annat lättantändligt.
3. Det finns en lucka under ugnen som man tydligen kan börja elda i.
4. Det var lika omöjligt att få fart på spisen i somras.
5. Jag öppnade givetvis ett fönster för att säkerställa syretillförseln under försöken.

Man kanske borde ställa en burk med rödsprit i luckan under spisen och elda satan innan man tänder i själva spisen?
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Elda inte!
Du har nog något skit i pipan. Försäkra dig att det inte är en sotflaga eller något annat som jävlas. Det måste vara fritt!
Är inte röret fritt hjälper inget eldande med papper eller annat..
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Elda inte!
Du har nog något skit i pipan. Försäkra dig att det inte är en sotflaga eller något annat som jävlas. Det måste vara fritt!
Är inte röret fritt hjälper inget eldande med papper eller annat..
Min tanke också. Frågan är dock hur jag kollar det utan att rycka bort hela spisen så att man kan glo in i rörkröken?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top