Gammal vedspis som ryker in

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vi har en gammal vedspis från Bollinders i vår sommarstuga. Den har gått att elda i under alla mina levnadsår och före det.

Plötsligt är det lögn i helvete att elda i den. Det är noll drag i den och i princip all rök går ut i rummet i stället för upp i skorstenen.
Jag har givetvis gluttat ned i skorstenen för att utesluta fågelbo eller något annat uppenbart, men kanalen ser helt okej ut.

Vad är fel? Vad göra? Hilfe bitte. :gnissla

Få upp värmen i pipan före du börjar elda i själva eldutrymmet.
En del brukar köra med blåslampa som man brassar på med in i eldutrymmet.
Låt blåsa ett par minuter sen borde det ha blivit lite värme i skiten, sen proppa in näver och torrstickor så kanske det löser sig.

Sen så kan man, tydligen, tända eld "under" eldstaden på vissa spisar, bl.a i den som står i skoterkojan vid Dragträsk.

Redigering.
Sen så kanske man skall låta bli att använda den nya köksfläkten på flera hundra kubik i timmen medans man håller på att tända. Om sådan finns.

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/konsten-att-elda

Last edited:
Försök muta upp drag genom att elda papper eller liknande i början. Kan vara ett helvete vid vissa väderomslag att få drag.

Tydligen kan man peta spritdränkt papper i pipan genom en sotlucka, men jag har aldrig vågat prova.

Försök muta upp drag genom att elda papper eller liknande i början. Kan vara ett helvete vid vissa väderomslag att få drag.

Tydligen kan man peta spritdränkt papper i pipan genom en sotlucka, men jag har aldrig vågat prova.

En plåbruk med t-röd brukar göra susen när man behöver värma skorstenspipan.

Looftlighter :fakta Bara blåsa rätt upp i nån minut. Sen använder du den för att tända brasan..
looftlighter-1.jpg

Om installationen tillåter, så kan man även bränna t-röd på/mot utsidan av det vertiala rökröret upp från spisen. Röret blir då varmt även på insidan, vilken ofta får igång konvektionen/skorstenseffekten

nu är jag ingen expert men är det inte så att luften ibland kommer från ett intag i grunden?

Kanske blivit stopp där så det inte blir så bra flöde som det brukar?

Har samma problem, brukar bli bra när kylan kommer = bättre drag i skorstenen när det är riktigt kallt ute

Har du gjort mer än att se ner i skorstenen?Har du en viska så skadar det inte att dra den nån gång mest för att vara 100 på att det är fritt i röret.

Men som de flesta säger så är det nog bara en köldpropp som behöver värmas bort bara.

Tack för alla svar. Jag ska förtydliga lite.

1. Huset är utan el/vatten/värme, mitt i skogen. :jasonvorhees
2. Jag har givetvis fjäskat som fan med papper och annat lättantändligt.
3. Det finns en lucka under ugnen som man tydligen kan börja elda i.
4. Det var lika omöjligt att få fart på spisen i somras.
5. Jag öppnade givetvis ett fönster för att säkerställa syretillförseln under försöken.

Man kanske borde ställa en burk med rödsprit i luckan under spisen och elda satan innan man tänder i själva spisen?

Elda inte!
Du har nog något skit i pipan. Försäkra dig att det inte är en sotflaga eller något annat som jävlas. Det måste vara fritt!
Är inte röret fritt hjälper inget eldande med papper eller annat..

Elda inte!
Du har nog något skit i pipan. Försäkra dig att det inte är en sotflaga eller något annat som jävlas. Det måste vara fritt!
Är inte röret fritt hjälper inget eldande med papper eller annat..
Min tanke också. Frågan är dock hur jag kollar det utan att rycka bort hela spisen så att man kan glo in i rörkröken?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back