Gammal ambulans som MC-transport ??

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Har funderat på att skaffa en gammal ambulans för att ha som MC-transport inför sommarens banträffar..
Nån som har erfarenhet om det funkar, om det är tillräckligt med plats osv ?
Bilen i fråga är en 965 -98
 
Kolla med K-man här på forumet, är en polare som haft en gammal bula till just det du vill ha den till, han va helnöjd, tror tillome han har nån bild på den gamla pärlan på sin profil!:tummenupp
 
Han har nog lagt ut e bild i någon tråd om mc transport oxå:tummenupp

Men hittar den ej nu.

Cool o annorlunda bil iaf:)
 
Hinkas har en. Men han åker med mig så ofta han kan, men det beror nog mer på sällskapet gissar jag. :hihi
 
2.5l i snitt har jag då aldrig kommit upp i, jag snittar 1.4 ungefär. Ska dock göra en ordentlig service på den i vår så kanske det sjunker lite, tror den går lite fett som det är nu.
Den går riktigt mjukt och fint över gupp IAF, att kuska runt i 120-130 är inga som hellst problem.
 
Väl medveten om att dom vill ha en del soppa, är ju dock ingen bil som kommer att köras med dagligen så det spelar inte så stor roll.
Är mest nyfiken på hur dom funkar som transportfordon..
Ska kolla byggtråden nu

Tack ! :tummenupp



Det såg ju väldigt bra ut.. :)

Tror inte jag lagt upp några bilder på den nu när den nästan är helt klar.
Tänkvärt är att det är ganska hög lasthöjd i dom, så du behöver en lång ramp för att få upp hojen. Annars funkar den riktigt bra att transportera hojen med, och åka vardagligt med också. Lite lång i vardagsåkandet men det funkar.
Perfekt att åak till IKEA med också :tummenupp
Funkar dessutom som övernattningsalternativ ute vid banorna :tummenupp:tummenupp
 
Tror inte jag lagt upp några bilder på den nu när den nästan är helt klar.
Tänkvärt är att det är ganska hög lasthöjd i dom, så du behöver en lång ramp för att få upp hojen. Annars funkar den riktigt bra att transportera hojen med, och åka vardagligt med också. Lite lång i vardagsåkandet men det funkar.
Perfekt att åak till IKEA med också :tummenupp
Funkar dessutom som övernattningsalternativ ute vid banorna :tummenupp:tummenupp

Lägg upp några bilder här vetja! Klickparketten vart jag ju lite nyfiken på! :D
 
Kolla med Trokel här på forumet. Han har haft en gammal MB(eller Volvo)
ambulans som racebuss innan tror jag.

Torkels Merca var coolast! :)

PICT0446800.jpg
 
Tror inte jag lagt upp några bilder på den nu när den nästan är helt klar.
Tänkvärt är att det är ganska hög lasthöjd i dom, så du behöver en lång ramp för att få upp hojen. Annars funkar den riktigt bra att transportera hojen med, och åka vardagligt med också. Lite lång i vardagsåkandet men det funkar.
Perfekt att åak till IKEA med också :tummenupp
Funkar dessutom som övernattningsalternativ ute vid banorna :tummenupp:tummenupp

Borde inte va speciellt mycket högre lasthöjd än en vanlig släpkärra väl ?
Ja den kan nog va praktisk till annan transport också, även om inte Ikea är favoritbutiken..

Verkar dock vara svårt att kunna regga dom med dragkrok, frågade på transportstyrelsen och där kunde de inte se om det skulle vara ok. Handläggaren trodde man kanske skulle behöva intyg från Volvo. Man kanske ska chansa och hänga dit en krok när man reggar om den till lätt LB :rolleyes:
 
Borde inte va speciellt mycket högre lasthöjd än en vanlig släpkärra väl ?
Ja den kan nog va praktisk till annan transport också, även om inte Ikea är favoritbutiken..

Verkar dock vara svårt att kunna regga dom med dragkrok, frågade på transportstyrelsen och där kunde de inte se om det skulle vara ok. Handläggaren trodde man kanske skulle behöva intyg från Volvo. Man kanske ska chansa och hänga dit en krok när man reggar om den till lätt LB :rolleyes:

När jag reggade om min så tyckte dom inte det lönade sig att regga den som LB eftersom när den var tömd på allt innehåll så vägde den såpass lite ändå. Tror skatten hamnade på typ 1.600/år
Edit: Jag tycker det är högre lasthöjd i ambulansen än på en släpkärra, på släpkärra fick jag upp hojen själv, det gör jag inte i ambulansen utan att köra hojen in och stå bredvid.
 
När jag reggade om min så tyckte dom inte det lönade sig att regga den som LB eftersom när den var tömd på allt innehåll så vägde den såpass lite ändå. Tror skatten hamnade på typ 1.600/år
Edit: Jag tycker det är högre lasthöjd i ambulansen än på en släpkärra, på släpkärra fick jag upp hojen själv, det gör jag inte i ambulansen utan att köra hojen in och stå bredvid.

Skatten på denna var över 3000:-, dessutom är det ju opraktiskt att ha sätena kvar i skåpet vilket man väl måste ha vid besiktningen iaf..
Var och kollade på bilen idag och det blev affär :)
Bilder kommer
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top