Gammal ambulans som MC-transport ??

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Har funderat på att skaffa en gammal ambulans för att ha som MC-transport inför sommarens banträffar..
Nån som har erfarenhet om det funkar, om det är tillräckligt med plats osv ?
Bilen i fråga är en 965 -98
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Kolla med K-man här på forumet, är en polare som haft en gammal bula till just det du vill ha den till, han va helnöjd, tror tillome han har nån bild på den gamla pärlan på sin profil!:tummenupp
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Han har nog lagt ut e bild i någon tråd om mc transport oxå:tummenupp

Men hittar den ej nu.

Cool o annorlunda bil iaf:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hinkas har en. Men han åker med mig så ofta han kan, men det beror nog mer på sällskapet gissar jag. :hihi
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
2.5l i snitt har jag då aldrig kommit upp i, jag snittar 1.4 ungefär. Ska dock göra en ordentlig service på den i vår så kanske det sjunker lite, tror den går lite fett som det är nu.
Den går riktigt mjukt och fint över gupp IAF, att kuska runt i 120-130 är inga som hellst problem.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Väl medveten om att dom vill ha en del soppa, är ju dock ingen bil som kommer att köras med dagligen så det spelar inte så stor roll.
Är mest nyfiken på hur dom funkar som transportfordon..
Ska kolla byggtråden nu

Tack ! :tummenupp



Det såg ju väldigt bra ut.. :)

Tror inte jag lagt upp några bilder på den nu när den nästan är helt klar.
Tänkvärt är att det är ganska hög lasthöjd i dom, så du behöver en lång ramp för att få upp hojen. Annars funkar den riktigt bra att transportera hojen med, och åka vardagligt med också. Lite lång i vardagsåkandet men det funkar.
Perfekt att åak till IKEA med också :tummenupp
Funkar dessutom som övernattningsalternativ ute vid banorna :tummenupp:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror inte jag lagt upp några bilder på den nu när den nästan är helt klar.
Tänkvärt är att det är ganska hög lasthöjd i dom, så du behöver en lång ramp för att få upp hojen. Annars funkar den riktigt bra att transportera hojen med, och åka vardagligt med också. Lite lång i vardagsåkandet men det funkar.
Perfekt att åak till IKEA med också :tummenupp
Funkar dessutom som övernattningsalternativ ute vid banorna :tummenupp:tummenupp

Lägg upp några bilder här vetja! Klickparketten vart jag ju lite nyfiken på! :D
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Lägg upp några bilder här vetja! Klickparketten vart jag ju lite nyfiken på! :D

Har inte fått dit någon sådan, jag hade fullt upp med att åka på bana i sommar, det kanske blir till våren :tungan
Jag har dock fått dit golv och lade lite skyddande lack på det, måste klä in väggarna lite snyggt också.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kolla med Trokel här på forumet. Han har haft en gammal MB(eller Volvo)
ambulans som racebuss innan tror jag.

Torkels Merca var coolast! :)

PICT0446800.jpg
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Tror inte jag lagt upp några bilder på den nu när den nästan är helt klar.
Tänkvärt är att det är ganska hög lasthöjd i dom, så du behöver en lång ramp för att få upp hojen. Annars funkar den riktigt bra att transportera hojen med, och åka vardagligt med också. Lite lång i vardagsåkandet men det funkar.
Perfekt att åak till IKEA med också :tummenupp
Funkar dessutom som övernattningsalternativ ute vid banorna :tummenupp:tummenupp

Borde inte va speciellt mycket högre lasthöjd än en vanlig släpkärra väl ?
Ja den kan nog va praktisk till annan transport också, även om inte Ikea är favoritbutiken..

Verkar dock vara svårt att kunna regga dom med dragkrok, frågade på transportstyrelsen och där kunde de inte se om det skulle vara ok. Handläggaren trodde man kanske skulle behöva intyg från Volvo. Man kanske ska chansa och hänga dit en krok när man reggar om den till lätt LB :rolleyes:
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Borde inte va speciellt mycket högre lasthöjd än en vanlig släpkärra väl ?
Ja den kan nog va praktisk till annan transport också, även om inte Ikea är favoritbutiken..

Verkar dock vara svårt att kunna regga dom med dragkrok, frågade på transportstyrelsen och där kunde de inte se om det skulle vara ok. Handläggaren trodde man kanske skulle behöva intyg från Volvo. Man kanske ska chansa och hänga dit en krok när man reggar om den till lätt LB :rolleyes:

När jag reggade om min så tyckte dom inte det lönade sig att regga den som LB eftersom när den var tömd på allt innehåll så vägde den såpass lite ändå. Tror skatten hamnade på typ 1.600/år
Edit: Jag tycker det är högre lasthöjd i ambulansen än på en släpkärra, på släpkärra fick jag upp hojen själv, det gör jag inte i ambulansen utan att köra hojen in och stå bredvid.
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
När jag reggade om min så tyckte dom inte det lönade sig att regga den som LB eftersom när den var tömd på allt innehåll så vägde den såpass lite ändå. Tror skatten hamnade på typ 1.600/år
Edit: Jag tycker det är högre lasthöjd i ambulansen än på en släpkärra, på släpkärra fick jag upp hojen själv, det gör jag inte i ambulansen utan att köra hojen in och stå bredvid.

Skatten på denna var över 3000:-, dessutom är det ju opraktiskt att ha sätena kvar i skåpet vilket man väl måste ha vid besiktningen iaf..
Var och kollade på bilen idag och det blev affär :)
Bilder kommer
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top