Gamla enstånkor

En sån jag skulle vilja ha på landet att puttra runt med, men den har alltså stått i 18 år. Här väntar sannolikt byte av däck, packningar i framgaffel, insugsgummi förgasare, kopplingsrenovering och mycket annat smått och gott som kan ha beckat igen. Förutom vad Bilprovningen kan hitta på. Är 10000kr ett vettigt pris att betala?
Varför skulle kopplingen lagt av och insugsgummi spruckit ? Visst dom kan spricka av torka men ingen kommer ihåg en fegis och gaffeln är int kärnfysik att renovera om det skulle behövas , på landetfiskörandet duger däcket till också

En sån jag skulle vilja ha på landet att puttra runt med, men den har alltså stått i 18 år. Här väntar sannolikt byte av däck, packningar i framgaffel, insugsgummi förgasare, kopplingsrenovering och mycket annat smått och gott som kan ha beckat igen. Förutom vad Bilprovningen kan hitta på. Är 10000kr ett vettigt pris att betala?
Den har ju ståt i ett garage å inte i vedboden då, så den behöver inte blivit förstörd då... Angående däcken så funkar dom om man ska ha hojen till å puttra runt på landet.. De viktigaste för de är att dom håller luften då..

Den har ju ståt i ett garage å inte i vedboden då, så den behöver inte blivit förstörd då... Angående däcken så funkar dom om man ska ha hojen till å puttra runt på landet.. De viktigaste för de är att dom håller luften då..
Gummi åldras, i synnerhet om det inte används. Jag fick ett påpekande på Bilprovningen på mina 10 år gamla vinterdäck. Mönstret var ok, men det var torrsprickor och gummit var hårt och stelt. Bara att byta.
Nog bör man ha högre krav på däcken än att de "håller luften".

Ja, däcken skulle jag byta efter provturerna, när det blir dags att åka på riktigt.

Gummit i tätningarna skulle jag inte oroa mig över förän det börjar droppa olja.

Jag har startat upp många gamla maskiner som har stått länge och dom är förvånansvärt täta.

Utom farsans gamla mercedes, den droppade ungefär en matsked olja ur automatlådan på vintern när den stod stilla, men var tät så länge man använde den.
Så att det droppar från en tätning i början behöver inte betyda att den måste bytas

Jag har tre stycken CB250N samtliga med 1500-2500 mil på mätarna och gummin mellan förgasare och topp och förgasare och luftburk är olika hårda på de olika hojarna.

På kompressorhojen skulle jag bedömma dessa gummidetalijer som i princip nya, den som är under uppstart har halvmjuka men fungerande gummin och den sista är dom rejält hårda. Även gumminan på 83:a GSX:en är så mjuka att man kan lossa och få dit förgasarbryggan utan varmluftspistol och spännband.

Att gummin blir hårdare med åren är väl inget att snacka om men att detta skulle vara ett hinder för ett köp anser jag vara en dålig ursäkt. Däckbyte på äldre hojar är väl en annan sak.

Är väl bara för hannuse att bege sig mot Jokkmokk det är ju nästa nästgårds?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki klr 650 a2 https://www.blocket.se/annons/blekinge/kawasaki_klr_650_a2/102411479

En sån där KLR-pansarvagn

View attachment 474281

Undra hur lätt det är att göra den original igen. Motor avgassystem hjul allt är ju svart. Undrar också hur den ser ut under och om färgen lämnar spå efter sig på ställen som blir varma, lär väl vara plasti dip eller nåt sånt.

Men kan väl tycka vad man vill om den sena 90-tals designen men flashiga typsnitt på texten i rosa och grafiken med gröna och lila "kantiga blixtar" men nog är den snyggare än i svart. Personligen gillar jag färgkombinationen i grön och lila men hade gärna nu sett lite diskreta designen, fast i mitten, slutet av 90-talet var ju denna designen het.

Den där var svår att få tag på.
Har försökt i ett par dagar nu, men hade han 40 intressenter eller sådär.
Bucklig tank, repig plast - men samtidigt, det är en hoj som använts och som är 35 år gammal.
Perfekt sak att ha för att rumla runt med, utan att behöva vara särdeles rädd om.
Det kanske bara var en sådan där intressekoll ?

Eller så håller han den i väntan på första personen som hörde av sig. Den där personen som bara skulle få lönen först och en massa andra saker innan affär sker.

Det kanske bara var en sådan där intressekoll ?

Eller så håller han den i väntan på första personen som hörde av sig. Den där personen som bara skulle få lönen först och en massa andra saker innan affär sker.
Nääeee.
Men om man sätter ut för "billigt" så får man tydligen väldigt många intressenter.

Jag har redan fått min veckopeng och står med pengar i näven, innan min fru snappar upp mina intentioner, då det säkert kommer att riktas om mot "vettigare saker än motorcyklar".

Enstånkorna börjar komma ned i pris nu. Den här eftertraktade modellen brukar annonseras ut för det dubbla.
Den blir fortfarande inte eftertraktad för att du säger det.
Bara för att du vill ha en nedsutten kalleankachopper med slö encylindrig 250cc motor så blir dom inte eftertraktade.

Jag känner en som hade en större kalleankachopper (400-500cc) och den kallade vi AIDS mopeden, lätt att få, omöjlig att bli av med....

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda