Gamla enstånkor

Kan ju slänga in min lilla femöring och nämna att jag är en av dom stackars satarna som köpte (vintern 2019-2020) just en gammal encylindrig Honda XL500s från 1981 på Blocket till överpris. Men jag var lite hetsig hur som helst då jag var helt färsk, tog mitt A-kort i september 2020, och ville ha en riktig 'vintage offroad', typ en som Big Jim hade, och a.s.a.p!

Jag tror säljaren ville ha 18k, vilket jag var beredd att betala. Men under en fika på jobbet blev jag övertalad av en kollega att pruta ner till åtminstonne 16k, och det funkade ju.

Hurra. Ivrig som jag var berättade jag för säljaren att jag kunde ta tåget till Örebro (från Stockholm) och KÖRA hem hojen .. men "Nejnej, inte .. inte!" - eh, varför? "Den är gammal", visst men enligt annonsen var den var ju "besiktad och körklar". Nehe, så jag hyrde en skåpbil på OK istället och körde hem hojen.

Det visade sig så klart att man 'missat' flera saker under besiktningen, vänster spegelfäste/gänga i kopplingshandtaget, spegeln satt fastlimmad med nåt hårt lim i handtaget, samt oljeskruvens gänga söndermald, fick senare tag på en motorsida med hel gänga från Holland.

Så det var nog bra att jag aldrig körde hojen från Örebro till Stockholm. Dessutom var det minusgrader och lite halt på vägarna. Förmodligen hade jag frusit ihjäl nånstans mellan mackarna.

Väl hemma sedan var jag lyrisk. Jag tog upp hojen i vardagsrummet, eller vad man normalt kallar "vardagsrum" i en lägenhet, i mitt fall blir det ju 'verkstan'. Kickade igång den och bara lyssnade till dunket .. "dunk-dunk-dunk- ..." alltså motorn låter ju helt fantastiskt med den där burken till ljuddämpare, tills ".. fan är det som luktar?"

Mot våren skruvade jag isär allt, lämnade in på blästring, fick ram med dom flesta metalldelar pulverlackat hos Boman Lack, lackade om tanken vit, köpte dyra Honda-dekaler från Italien, och nu orkar jag inte lyfta in motorn i ramen. Väntar nu på det där "rycket" för att skruva ihop Hondan, och ut och köra lite på den. Problemet är att jag köpte en helt ny Kawasaki KLX230 i höstas, så jag har alldeles för kul för att sitta hemma och meka!?

Just ja, glömde nästan att nämna att nu kör jag också på åkervägar och grusvägar, precis som på Youtube. LIVET LEKER AAAAHH!!!!

11 big.JPG10 and other stuff A.JPG
 
Last edited:
-Jag tror så här, först står dom och samlar damm mitt i garaget. Sen samlar dom damm lite vid sidan i garaget och till sist samlar dom damm längst in i hörnet av garaget och där blir dom stående nåt år innan dom hamnar på blocket :lol (gäller nog både gamla hojar och moppar) Men som Ulvhamne sa så ser man ibland ett gäng gamla moppar på ute på den årliga träffen.
App, app.
Dom står som prydnader i huset under vintern.
På sommaren plockas dom ut, man kör till brevlådan, har den under taket vid grillen bredvid altanen, eller på en fin plats i garaget.
Det blir alltid ett samtalsämne, och någon som vill prova dom.
Sen på hösten så putsas dom, ställs in på väl valda ställen i huset som dekoration (ersätter julgran, akvarium mm).
Och så finns det ju alltid ett, eller två, pågående projekt,, som behöver extra kärlek, och dom blir kvar i garaget för trevliga stunder.
Den här infon kommer från säker källa :2cool
 
En grej jag undrar över, vid köp av motorcykel och "hur långt den gått", förutsatt att motorn ser bra ut och hörs bra, vilka problem letar man efter?

För att normalt slitage sker ju i lager, gummin, packningar, och rörliga delar. Hur och var i motorn pajar den först? Alltså VAD kan paja i en motorcykel som gått superlångt? Förutsatt att man tagit bra hand om allt annat på den.
 
En grej jag undrar över, vid köp av motorcykel och "hur långt den gått", förutsatt att motorn ser bra ut och hörs bra, vilka problem letar man efter?

För att normalt slitage sker ju i lager, gummin, packningar, och rörliga delar. Hur och var i motorn pajar den först? Alltså VAD kan paja i en motorcykel som gått superlångt? Förutsatt att man tagit bra hand om allt annat på den.
Min gamla XT660 gick nästan 9000 mil utan några motorproblem. Och sen sprack ramen på 3 ställen. Så motorn behöver inte vara den svaga länken.
 
En grej jag undrar över, vid köp av motorcykel och "hur långt den gått", förutsatt att motorn ser bra ut och hörs bra, vilka problem letar man efter?

För att normalt slitage sker ju i lager, gummin, packningar, och rörliga delar. Hur och var i motorn pajar den först? Alltså VAD kan paja i en motorcykel som gått superlångt? Förutsatt att man tagit bra hand om allt annat på den.

Ibland läser man om någon som kört sin hoj 20 tusen mil och då är ju alla slitdelar bytta ett par gånger. Nån som äger en Goldwing verkstad i Sverige har kört typ 30 tusen mil utan att öppna motorn.

Men i alla fall, en hoj som är värd 20 tusen och är rejält använd kan behöva nya hjullager, svinglager, packboxar i gaffeln, bromsskivor, bromsbelägg, drivpaket, motorns alla servicepaket + renoverade förgasare. Däck, vajrar... typ. Det är en del jobb men inte jättedyrt, under 10 tusen och man köper på nätet. Så den blir ju fräsch men är fortfarande värd 20 tusen.

Rasar motorn med hål i blocket får man ju byta motor, med lite tur överkomligt det med. En 20 år gammal sporthojsmotor kan man ju få för 5-10 tusen.

Vad jag tror jag försöker säga är att en hoj håller läänge, och är billigare att helrenovera än bilar.

Allt detta handlar ju om att man gör allt själv förstås, kan man inte skruva så är man ju körd vd minsta lilla då verkstaden inte tittar på något för mindre än ett par tusen kronor.
 
Om någon sitter med en TTR 600 som inte behövs vill jag väldigt gärna ha den, kan tom byta mot en röd volvo c30 med TAKLUCKA!!!
 
Tackar för input boys. Det är vanliga slitage-detaljer det handlar om alltså, och sånt kan man göra alldeles utmärkt själv. Bara och ta upp hojen i köket en ledig dag, sätta på en kanna kaffe och lite bra musik. (.. så länge jag slipper bära omkring en tung 500cc motor)

Och "... XT660 gick nästan 9000 mil utan några motorproblem. Och sen sprack ramen på 3 ställen. Så motorn behöver inte vara den svaga länken." - Men det måste väl bero på att man kört riktigt hårt med hojen. Typ cross eller nåt som ramen inte är specad för?
 
Tackar för input boys. Det är vanliga slitage-detaljer det handlar om alltså, och sånt kan man göra alldeles utmärkt själv. Bara och ta upp hojen i köket en ledig dag, sätta på en kanna kaffe och lite bra musik. (.. så länge jag slipper bära omkring en tung 500cc motor)

Och "... XT660 gick nästan 9000 mil utan några motorproblem. Och sen sprack ramen på 3 ställen. Så motorn behöver inte vara den svaga länken." - Men det måste väl bero på att man kört riktigt hårt med hojen. Typ cross eller nåt som ramen inte är specad för?
Ja, alltså, en del hojmodeller har lite typfel i motorn, gamla LC4or är ju i allmänhet rätt ökända för det.
Men generellt så kan man väl säga att om motorn får rätt service så överlever den resten av hojen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top