Galna tankar o drömmar om mc-byggen

Ett projekt som varken kräver mycket pengar eller jobb:

Honda NSR 125 med CR500-motor! :näsblod


125:an hittar man säkert en med skuren motor för några tusen, CR-motorn lär man få jaga lite men den passar nog utan problem!

Uuueeeela på alla växlar!!! :yoparty

Krokig ram får man leva med. :D


/Mange
 
Kom att tänka på en gammal, "stulen" idé.
För några år sedan presenterade MCM-redaktionen sina drömhojar.
En dröm som jag fastnade för (kommer ej ihåg upphovsmannen), var en Electra glide i fulldresserutförande.
Men:
Ett djävla mos i motorn.
Luftfjädring, så att frigången kan höjas/sänkas.
Ramen i tunnväggiga chrommollyrör.
Helaluminiummotor.
aluminiumtank.
packväskor, skärmar och sadelbotten i kolfiber.
Allt så lätt som möjligt!
En sporthojsdräpare i sleeperutförande!
Kommer aldrig att bli av..

Ytterligare en gammal dröm:
Såg en kille som genomfört i någon gång sent -80, tidigt -90tal.
Sidvagns kneeler, gatreggad.
Uppseendeväckande!
 
väcker liv i denna tråd igen..
tycker de e kul o höra andras drömmar samt att man kan tänkas få lite inspiration själv. :tummenupp
 
Jag har ett drömmbygge som består av:

Chassie: Ram, sving, hjul, bromsar, dämpare, gaffel och tank från en 1000 cc sporthoj.

Motor: Stor twin med massa vrid, tex Yamaha wildstar 1600.

Detaljer: Rå streetfighter med fattbar, Kawa z-750 -07 röv (ensitscuts), ganska lågt dragna 2,5" avgasrör med en stor kolfiber ljuddämpare på varja sida,
frammlampa från en Yamaha Fz-1.

Färg: Blanksvart eller orange.

Mål: En körbar/svängbar brutal fighter med massa attityd:yoparty
 
...eller tänk bara en tvåliters tändkulemotor i en stelbensram, då lär HD-killarna ligga i lä när man tuffar fram med ett kolvslag per lyktstolpe och en tät dimma av oförbränd spillolja efter sig.
 
...eller tänk bara en tvåliters tändkulemotor i en stelbensram, då lär HD-killarna ligga i lä när man tuffar fram med ett kolvslag per lyktstolpe och en tät dimma av oförbränd spillolja efter sig.

nån som har en bra bild på en sån motor?
finns de små sådana? cool ide :yoparty
 
Ozeo!

Jag har tänkt på att starta en byggtråd åt dig faktiskt. Helt utan ditt godkännande så klart.

Jag tycker du (eller någon) ska fighta en gts. Ser ut som vansinne vi första ögonkastet men om man tänker lite kan det bli en ascool framtids-finalfantasyhoj. Enkelsving fram, ball ram och en motor som man kan plocka mycket ur. fråga peter andersson...

Släng på enkelsving bak med btw.:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/12861831.htm?ca=11_s

eller gå in och snoka på...

http://www.bikepics.com/yamaha/gts1000/
 
Jag har tänkt på att starta en byggtråd åt dig faktiskt. Helt utan ditt godkännande så klart.

Jag tycker du (eller någon) ska fighta en gts. Ser ut som vansinne vi första ögonkastet men om man tänker lite kan det bli en ascool framtids-finalfantasyhoj. Enkelsving fram, ball ram och en motor som man kan plocka mycket ur. fråga peter andersson...

Släng på enkelsving bak med btw.:tummenupp

http://www.blocket.se/vi/12861831.htm?ca=11_s

eller gå in och snoka på...

http://www.bikepics.com/yamaha/gts1000/

:pannkyss
 

inte det?:clown

Tänkte mig att man rivet bort hela sadeln och drar dit en liten enkelsits bara och så har man en stor tank med två handtag och nå´n konstig lykta. Sen är det rent ner till framhjulet. Men ni ska förståss bygga rd-dragsters, endast tvitakt är gott nog åt herrarna
 
Ytterligare en gammal dröm:
Såg en kille som genomfört i någon gång sent -80, tidigt -90tal.
Sidvagns kneeler, gatreggad.
Uppseendeväckande!

När jag var 15 år och sommarjobbade i hamnen i Holmsund så var vi ute vid Finlandsfärjan och jobbade.
Ett finskt sidvagnsracer team stod i kön till tullkontrollen och såg nyvakna ut, och frågade om jag visste var dom kunde hämta färskvatten så att dom kunde koka kaffe.
Jag pekade och sa det finns en grön barack en bit bort efter vägen där vi håller till, vi har vattenkran på väggen.

Då rullade dårarna ut sidvagnsracern lastar vattendunken och frågar om jag vill åka med och hålla dunken, jag måste ha haft solsting för jag tackade nej, vilket förövrigt såg ut att vara tur, för fy satan vad han körde.
Nåväl dom bjöd på finskt kaffe (dom spädde på ur en annan dunk när kaffet var klart) och var allmänt trevliga, och tyckte att jag skulle komma över till finland och kolla på någon tävling, och kanske provåka lite...

Någonstans i lådorna med grejor från tonåren har jag kvar deras signerade team-vykort, jag minns inte vad teamet hette, men jag är ganska säker på att dom körde Yamaha....

Jag har alltid velat ha en kneeler efter det mötet...
 
nån som har en bra bild på en sån motor?
finns de små sådana? cool ide :yoparty

Ingen aning, men med tanke på vad en gammal båtmotor väger så är det nog en idé att bygga en egen efter de mått man vill ha. Ett av problemet blir nog växellådan då en tändkulemotor inte varvar speciellt mycket, men vilket vrid man skulle få!:yoparty

Jag ska höra med en gubbe jag känner som samlar på tändkulemotorer om dom finns i den storleken, det vore ju aningen enklare att köpa en färdig än att lägga ner 5 år på att ta fram en egen...:gnissla
 
Hej!
Bild 1. Jag döpte denna till R14 men med nuvarande trend kanske den skulle heta MT-6 :D Jag önskar att denna var sann men Intruder 1400 motorn är bara "Photoshoppad". Det skulle vara kul att stoppa i en riktigt stor motor men behålla de små chassi måtten

Suzuki gjorde faktiskt en sådan hoj. :)
Fast med den lilla Intruder 800 motorn. Såldes i USA man gick inte så bra så den lades ner efter något/några år.

Kommer inte ihåg modellnamnet

:hej
 
Ingen aning, men med tanke på vad en gammal båtmotor väger så är det nog en idé att bygga en egen efter de mått man vill ha. Ett av problemet blir nog växellådan då en tändkulemotor inte varvar speciellt mycket, men vilket vrid man skulle få!:yoparty

Jag ska höra med en gubbe jag känner som samlar på tändkulemotorer om dom finns i den storleken, det vore ju aningen enklare att köpa en färdig än att lägga ner 5 år på att ta fram en egen...:gnissla

Jag har en Seffle 20 hästar tändkulemotor i min båt. Jag älskar både båt och motor, men: Den har 4.4 liter i sin enda cylinder, väger 850 kg och varvar 650 rpm på fullt, kör 390-400 rpm vid marschfart. Gjutjärnskolven väger med stake ca 15 kg :näsblod Det får bli en stadig ram om man vill bygga runt en sån :hihi
 

Jag har alltid velat ha en kneeler efter det mötet...

Jag antar att det är di där låga sidvagnsekipagen du syftar på, har inte så bra kunskap om dom så 'kneeler' är nytt för mig :)

Minns iaf att jag mötte en sådan på riksväg 21 mellan Kristianstad och Hässleholm (utanför Ullstorp för att vara exakt) nån gång runt -90, höll på att vrida nacken ur led när den vrålade förbi. Går det att gatregga dom, eller var det bara busåk? :va tuff var den iaf :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top