Galna tankar o drömmar om mc-byggen

PutteLiten skrev:
2209904 Måste vara denna
:hej

japp..hyffsat cool :banana

mickelin skrev:
2209984 Kul tråd det här! Själv har jag en gammal crossram som väntar på att bli med RD 350 motor (ngt som de flesta tänkt på verkar det) och sedan så har jag en Kawa 500 motor som jag vill svetsa dit en till cylinder på, 1000cc tvåtakt och jag funderar på att se till att det blir en Big-bangmotor.
Vilket chassi det blir till den motorn återstår att se, troligen ett lätt sportchassi (målvikt kring +150 kg).
Jag har anorektiska drag när det gäller vikten på mina fordon, ett exempel är min gamla söndertrimmade BMW 325 från -88 som bla saknar varannan skruv på de ställen jag kommit åt...
Turbo till min gixxer står dock högst på önskelistan, det är väl enda sättet att få den att röra lite på sig...


coolt med hållbar 2 takt i ett crosschassi med massvis med hk :tummenupp

har du kikat nå närmare på det?
går de in en rd motor i ett 250 chassi tro :va
 
ozeo skrev:
2209513 hehe..
hur gör du med avgassystemet?
gör du eget högdraget?
2 eller 1 system?

vad för knasare ska man köra med?
nå bra tips på sidor o annat om rd motorn?

Det blir egna rör, dragna högt. Och dubbla. Kommer bli relativt långa ljuddämpare för att hålla nere ljudnivån så gott det går.
Inga specifika RD350-tips ännu, jag har inte haft isär den ännu. Beror ju på vad du vill ha oxå. Rören brukar ju alltid vara en bra start på de flesta 2-taktare. Sen brukar luftfilterboxarna vara ganska dåliga. Släng den och montera på ett par separata filter.... Förutsatt att du håller dig till asfalt med den sen. Ska du köra dammig grusväg och dyl. Får du väl nöja dig med att borra ett par större hål in till boxen.
Förgasarna är nog inte det första du behöver byta ut.

Kolla på RD-klubbens sida.
 
.

coolt med hållbar 2 takt i ett crosschassi med massvis med hk :tummenupp

har du kikat nå närmare på det?
går de in en rd motor i ett 250 chassi tro :va[/QUOTE]

Har mätt ltie grann och det verkar kunna funka utan allt för mycket yxmeck. Var först inne på att bygga motard av den ramen och med en 500cc crossmotor men RD´n är en bättre donator just pga hållbarheten. Sedan är det ju inte så dumt att spara crosshjulen för lite vinterlek på närmaste isbelagda sjö...
 
mickelin skrev:
2213473 coolt med hållbar 2 takt i ett crosschassi med massvis med hk :tummenupp

har du kikat nå närmare på det?
går de in en rd motor i ett 250 chassi tro :va

Har mätt ltie grann och det verkar kunna funka utan allt för mycket yxmeck. Var först inne på att bygga motard av den ramen och med en 500cc crossmotor men RD´n är en bättre donator just pga hållbarheten. Sedan är det ju inte så dumt att spara crosshjulen för lite vinterlek på närmaste isbelagda sjö...[/QUOTE]




nice :drool
 

Bifogat

  • hardy_daytona_1.jpg
    hardy_daytona_1.jpg
    96.5 KB · Visningar: 375
Hej!
Bild 1. Jag döpte denna till R14 men med nuvarande trend kanske den skulle heta MT-6 :D Jag önskar att denna var sann men Intruder 1400 motorn är bara "Photoshoppad". Det skulle vara kul att stoppa i en riktigt stor motor men behålla de små chassi måtten

Bild 2.(så här blev det)Så här rullade den ett par år innan jag sköt motorn.

Ursprung är en SRX-6. Nu står den för ombyggnad igen och jag ska starta en tråd på den när jag bestämt mig vad som ska göras.
 

Bifogat

  • MT-06.jpg
    MT-06.jpg
    107.7 KB · Visningar: 404
  • srx maj 2002.jpg
    srx maj 2002.jpg
    97.1 KB · Visningar: 316
Last edited:
leta lite bland mina gammla trådar o hitta denna. kuligt..
man kan ju säga att drömmar ändras..
vissa av mina har ni sett o vissa nya har uppkommit..
på min göra lista står nu en z750 som blir radikalt ombyggd.
sen ev en cb500 four o sätta nåra classic kåpor på som jag fått..

sen har jag en nylig dröm om en suzuki sp 370.. grym gammal goding :) ska va orginal förutom totalt uppfräschad.

nån mer som har nåt kul på g el vill ha nå kul???
 
Bra tråd, men risken är att man kan få sjukdomsinsikt och börja samla kapsyler eller nåt ifall man skulle skriva ner alla lösa byggdrömmar som yr runt i skallen... :gnissla

x Senast idag köpte jag en gammal Crescent som jag ska försöka hålla i otrimmat patinaskick, men jag har redan börjat klura på trestegs-expansionskammare och hemfräst billettcylinder.

x Jag är riktigt sugen på att köpa en rysk sidovagnshoj och bygga ett gengasaggregat i sidovagnen, lasträcke för en halv kubik ved samt en rånarluva för att kunna sno mer i närmaste vedbod när den tar slut är ett måste.

x Köpa en stor sporthoj utan motor och importera en Allison 250 helikopterturbin att sätta i den.

x Bygga en stor enstånka från scratch; gjuta cylinder, kolv, topp och motorhalvor, svarva foder, vevparti och ventiler, fräsa vevstake, förbränningsrum osv och sedan göra en liten stelbenschopper.

Det var tvåhjulingarna det, ska jag räkna upp alla andra projekt jag drömmer om/planerar blir det nog ganska seg läsning...:D
 
Jag tänker mig två stycken cr 500 cylindrar på ett modifierat rgv block. Allt det i ett spondon chassie. en match vikt på 140-150kg och 150-160 tvåtakts hk
mmmm mumma
 
köper bara nånn min R1-04 så ska jag ta tag i sakerna..
 
Klart man har byggardrömmar! Det har jag alltid... Det jag är mest sugen på och som förhoppningsvis blir av när pengarna räcker är:

RS250 eller RGV250 chassi
Stor 2-takts skotermotor från t.ex. Polaris eller liknande, 2 cyl, runt 800 cc och med ordentliga pipor. Felvänd, dvs. förgasare framåt och pipor rakt bakåt under cutsen.
Separat 6-växlad låda (Quaife har nog någon om jag minns rätt) med torrkoppling a la Ducati. Rem från vevaxel till kopplingskorg.
Fet sving i chromolyrör byggd av en polare. Han fixar allt, ritning är snart klar :)
Borde kunna hamna runt 150-160 hästar på 150 kg. 2-takt rockar! :rock
I stil med Tularis-hojen, men jag kom faktiskt på detta recept innan jag hörde talas om den hojen...

Man får nog byta till 250-motorn till besiktningen... :hihi

Fan, Ozeo, måste du dra fram de tankarna nu när jag har som minst tid till att bygga! :hihi Jag blir ju inte lite sugen...


Vi delar hojbyggardröm, :) fast variator vore nästan ballare,

Hittade den här bilden på datorn, om ja inte miss fel så ska det vara en 800cc skotermotor,
 

Bifogat

  • wildbik1.jpg
    wildbik1.jpg
    37.7 KB · Visningar: 745
SCRAP: Den där hojen ser ju riktigt trevligt elak ut!

*En kompressormatad och hårt choppad Ural hade varit fint. Lite i stiel med Stellan Egelands Esox Lucius, fast om möjligt elakare och rödare. En liten ruta med ett litet sikte på och allt som går att göra i läder, ska vara av läder...

*En caféracer Sportster med nya toppar med en kamaxel i varje som drivs av en utanpåliggande rem eller kedja.

Gillade även dataspelshojen ovan. En motorcykel med stötfångare är alltid lite värre än en utan...
 
Det finns mycket i huvudet på en annan ochså!!
Håller på att mäta med en kompis på en honda nsr? 250 ram, ska försöka få i en v-4 motor:D ska bli en GP replika med nästan rätt ljud:yoparty
Har även en ide som involverar en z1000, om ni har sett första mad max filmen så vet ni vad jag menar... dock utan pulkan=)
Jag har jätte mycket ideér som aldrig kommer i bruk... men vem vet, jag kanske vinner pengar!!!
 
Det finns mycket i huvudet på en annan ochså!!
Håller på att mäta med en kompis på en honda nsr? 250 ram, ska försöka få i en v-4 motor:D ska bli en GP replika med nästan rätt ljud:yoparty
Har även en ide som involverar en z1000, om ni har sett första mad max filmen så vet ni vad jag menar... dock utan pulkan=)
Jag har jätte mycket ideér som aldrig kommer i bruk... men vem vet, jag kanske vinner pengar!!!

en z 1000 e inte dyr :tummenupp
 
coolt.. :tummenupp




finns nån sida på nätet där dom åker nåra såna..
har vart inne på en sån förut..
va nära jag köpte ett vrak o byggde om till motard :banana














iaf så går mina tankar så här nu..
ska hitta en gammal cross för lite o inget o sen en rd 350 motor. klämma in den o ha den som isräser/motard.
men först ska jag bli av med xr,n o köpa raggarbil :banana
men de går trögt på marknaden nu :(
Funderar lika dant, fast tvärtom!
Har kvar min gamla endurohoj (Husky 420AE).
Den funkar, men är i stort sett okörbar pga. brutal motor.
Blev inte direkt bättre av att portarna är ändrade för mer toppeffekt, kombinerat med högre "stallvarv" på automatväxeln...
Tänker mig en 4-taktstwin i ramen.
Helst Kawas gamla Z750 med kickstart.
Har tidigare skruvat med Trumpeter och Norton, och det är ju charmigt men opålitligt!
Vill inte!
Yamma XS650 är väl på utdöende, annars är det ett alternativ.
Någon som känner till andra "moderna" paralelltwnnar?
Helst med kick!
Luftkylning är ett måste!
CB400 motorer går att få billigt och är oerhört pålitliga, men ack så tråkiga.
Tror jag.
Något kortare fjädringsväg (Öhlinarna som sitter original kan nog renoveras och byggas om) 19 tums framhjul (inte mindre) och grusdäck.
Har redan bytt till en äldre tank (svarta med blanka sidor och Husqvarna emblemet i guld).
Varför gav jag bort mitt "Kåsalyse"?
Två Cibie-insatset bakom galler!
Dräpardirttracker!

En annan idé som ligger lite längre fram i tiden, är en gammaldags "Bifrostchopper".
GSX1100 motor lagom trimmad i en stelbensram med bilbakdäck!
Ingen långgaffel.
Inget krom.
Ingen onödig vikt.
Strippat och lågt med dragracingstuk.
 
Funderar lika dant, fast tvärtom!
Har kvar min gamla endurohoj (Husky 420AE).
Den funkar, men är i stort sett okörbar pga. brutal motor.
Blev inte direkt bättre av att portarna är ändrade för mer toppeffekt, kombinerat med högre "stallvarv" på automatväxeln...
Tänker mig en 4-taktstwin i ramen.
Helst Kawas gamla Z750 med kickstart.
Har tidigare skruvat med Trumpeter och Norton, och det är ju charmigt men opålitligt!
Vill inte!
Yamma XS650 är väl på utdöende, annars är det ett alternativ.
Någon som känner till andra "moderna" paralelltwnnar?
Helst med kick!
Luftkylning är ett måste!
CB400 motorer går att få billigt och är oerhört pålitliga, men ack så tråkiga.
Tror jag.
Något kortare fjädringsväg (Öhlinarna som sitter original kan nog renoveras och byggas om) 19 tums framhjul (inte mindre) och grusdäck.
Har redan bytt till en äldre tank (svarta med blanka sidor och Husqvarna emblemet i guld).
Varför gav jag bort mitt "Kåsalyse"?
Två Cibie-insatset bakom galler!
Dräpardirttracker!

En annan idé som ligger lite längre fram i tiden, är en gammaldags "Bifrostchopper".
GSX1100 motor lagom trimmad i en stelbensram med bilbakdäck!
Ingen långgaffel.
Inget krom.
Ingen onödig vikt.
Strippat och lågt med dragracingstuk.



z750 ltd e de säkert ett fint knuff i :tummenupp
 
"Tänker mig en 4-taktstwin i ramen.
Helst Kawas gamla Z750 med kickstart".

ca 57hp
Hade en, rätt tuff men...
Åk o hämta skrotnisse:

http://www.blocket.se/vi/12129949.htm?ca=11_s

Annars: gpz500s parallelltwin, även kallad ex500,
är väldigt populär i usa. trimmas upp och tävlar i småklasser "framgångsrikt" mot 750ss, sv650 mfl

sen finns ju yamaha tdm o trx...NeJ! med kick var det ju :tungan

Såg en z1000R Eddie Lawson Replica -lätt fightad på blocket för ett halvår
sen. Med uppdatera fjädring, hjul mm. Faan att jag inte byggde den... eller köpte den...
Sett en strippad råttig cafe cbx i sthlm ett par ggr: satan vad grym!
Här fanns en gång en annorlunda råttig cx500 som e sjukt cool.
-som en babyguzzi typ. Fanns ju me turbo original också. Men ack så fula!
 
Last edited:
Uppdrag = Vildrå streetfighter (bräcka cromslädar vad gäller bakdäck)

Grundmaterial = Triumph Speed triple

Motor = +Turbo

Hjul = 320 bak, fälgar med få ekrar (typ 3)
Gaffel = Maffig styrkrona + 2 mycket små lysen
Ram = mycket kort bakram med 12-bar
Styre = clip-on
Färg = Svart (snyggt) Hm, diskret matt stadscamo (fett)
Misc. Bling = Allt diskret man kan tänka sig

Mission done, ............maybee.
:såjaponken
 
Last edited:
Ja ni sa galet...

Skulle vilja se om det går att utgå från en grushoj och få ihop en hoj som kan agera godtagbar grushoj, chopper, motard och fighter utan att mellanlanda i garaget... Allt genom att ha milt sagt justerbara fjädringskomponenter, tänk hydrauler/luftfjädring eler liknande...

Varför?
tja, varför inte... :)
/Danne
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top