Galna tankar o drömmar om mc-byggen

Jag skulle vilja bygga:
Modell typ Tx750
Highland v2 (45kg)
Grov öhlins gaffel
Singeldämpare bak
flattrack modell av däck på ekerfälgar
låga clipon
Alu fotpinnesats
radialbromsar
gammal modell av roadracingkuts
polerad alutank
acra titan system eller motsvarande


Det vore mumma.

Eller något mer renodlat flattrack som denna tz:
classjan_600.jpg
 
Last edited:
Do it!!
Det vore så kul med fler flattrackinspirerade gathojar här på SH! :tummenupp
/J
Jag skulle vilja bygga:
Modell typ Tx750
Highland v2 (45kg)
Grov öhlins gaffel
Singeldämpare bak
flattrack modell av däck på ekerfälgar
låga clipon
Alu fotpinnesats
radialbromsar
gammal modell av roadracingkuts
polerad alutank
acra titan system eller motsvarande


Det vore mumma.

Eller något mer renodlat flattrack som denna tz:
 
Måste bara skicka in en bild på Highlands (nya) modell, den är riktigt porrig.
950 cc, 85hp, 104 Nm
129 kg

Ja den där är riktigt läcker! Hela den hojen väger dessutom bara 40 kg mer än min motor :näsblod

Det vore inte en så dum idé att bygga om Tillern, så Kanske det gick lite långsammare i trafiken... :gnissla

Du har pratat länge nu! http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2205184&postcount=18

På med overallen och ner i garaget med dig! ;)

Jag håller med om att TL-motorn är nice, fast jag gillar luftkylt.

/J
 
Last edited:
Finns några trevliga hojar som denna Highland :tummenupp

Framgafflarna ser ut o komma från Yamaha R6a 99-02.

Highland_dirttrack_750_1r.JPG
 
Last edited:
flator på bana e mumma för själen :D

jag har en till jag kan dela med men kommer nog aldrig hända då de projektet e längst bort nu..

en sådandär ram med en bubbla motor i som man kan köpa.
ev göra den fjädrad bak men defenetivt sitta högre upp.. lite mer race än "glidare"
sen gör man iordning en riktig motor med turbo..
150 hållbara lär man ju kunna få ut... :)
 
Kul tråd det här! Själv har jag en gammal crossram som väntar på att bli med RD 350 motor (ngt som de flesta tänkt på verkar det) och sedan så har jag en Kawa 500 motor som jag vill svetsa dit en till cylinder på, 1000cc tvåtakt och jag funderar på att se till att det blir en Big-bangmotor.
Vilket chassi det blir till den motorn återstår att se, troligen ett lätt sportchassi (målvikt kring +150 kg).
Jag har anorektiska drag när det gäller vikten på mina fordon, ett exempel är min gamla söndertrimmade BMW 325 från -88 som bla saknar varannan skruv på de ställen jag kommit åt...
Turbo till min gixxer står dock högst på önskelistan, det är väl enda sättet att få den att röra lite på sig...

Haha, nog för att det är ett gammalt inlägg men, just det där om en 2-cylindrig tvåtaktare baserad på en kx500 motor drömmde jag om härom natten. En kx1000 alltså. Hade vatt extremt coolt.
Att turbomata min 350cc jawa har även funnits i huvet. Dock kan jag inget om turbomatning av 2-takts paralelltwinar.
 

Du har pratat länge nu! http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2205184&postcount=18

På med overallen och ner i garaget med dig! ;)

Jag håller med om att TL-motorn är nice, fast jag gillar luftkylt.

/J

:hihi
Jag vet.
Tyvärr rasade min bil så jag blev tvungen att köa en ny (jaja, jag kunde köpt en bil för 5000 oxå, men va fan... :lol )
Så nu handlar det om stålar jag inte har längre. :gnissla Men säljer jag XRn kan jag ju ta de pengarna till en ny ram.
Alt Om det finns någon som är snuskigt billig på att göra en bra besiktningsbar ram. Så kan det ju bli lite fart på byggandet.

Luftkylt är snyggare.
Men Tl motorn talar till min själ. Och själen kramar TL motorn i retur... :rolleyes:

Problemet just nu är att högerhanden kramar gasrullen aldeles för mycket... :gnissla


PS. Vill någon byta till sig en XR mot en besikningsbar TL-flattracker ram (+ lite pengar i mellan) så vet jag en XR som är till salu... :rolleyes: DS.
 
Last edited:
Jag förstår, jag är likadan. Jag vill inte heller sätta igång med ngt projekt förrän jag vet att jag har tid och pengar nog för att kunna bygga nonstop tills det blir klart.

TL-motorn har ett vackert ljud.

/J
:hihi
Jag vet.
Tyvärr rasade min bil så jag blev tvungen att köa en ny (jaja, jag kunde köpt en bil för 5000 oxå, men va fan... :lol )
Så nu handlar det om stålar jag inte har längre. :gnissla Men säljer jag XRn kan jag ju ta de pengarna till en ny ram.
Alt Om det finns någon som är snuskigt billig på att göra en bra besiktningsbar ram. Så kan det ju bli lite fart på byggandet.

Luftkylt är snyggare.
Men Tl motorn talar till min själ. Och själen kramar TL motorn i retur... :rolleyes:

Problemet just nu är att högerhanden kramar gasrullen aldeles för mycket... :gnissla
 
Jag förstår, jag är likadan. Jag vill inte heller sätta igång med ngt projekt förrän jag vet att jag har tid och pengar nog för att kunna bygga nonstop tills det blir klart.

TL-motorn har ett vackert ljud.

/J

:nicka

Ja, man måste ju avsluta det man påbörjat! :)
Och river jag TL'n har jag ju ingen hoj helt plötsligt!
XR'n är till salu, så fort jag tar tag i det och skriver en annon så den.

TL motorn är så ljuv i ljudet att varken Besikningsmannen eller Farbor Batong har gnällt över ljudnivån i från mitt M4 helsystem (ej ompackat på 4 år...). :hihi
När polisen började ojja sig om skylten (som gick igenom besikningen och sysn jättefint) tänkte jag, 'oj fan nu blir det dyrt och ombesikning om de klagar på de bra sakerna'...
Men inte.
Viss blev det dyrt, men inte pga av ljudet eller något annat fel på hojen... :rolleyes:
 
flator på bana e mumma för själen :D

jag har en till jag kan dela med men kommer nog aldrig hända då de projektet e längst bort nu..

en sådandär ram med en bubbla motor i som man kan köpa.
ev göra den fjädrad bak men defenetivt sitta högre upp.. lite mer race än "glidare"
sen gör man iordning en riktig motor med turbo..
150 hållbara lär man ju kunna få ut... :)

Tänkte inte avslöja hela galenskapen.
Nu kan jag inte låta bli längre...

Skrev tidigare om en "kneeler" för gatbruk.
De som varit med ett tag vet vad den vanligaste motorn var i början , BMW boxer.
Är även förtjust i "Smålandianerna" från Brittatorp, som du nämner.

Vad sägs om en 2 liters, lagom trimmad VW-buss motor, kopplad till en trikeaxel, som grund till en kneeler?
 
Tänkte inte avslöja hela galenskapen.
Nu kan jag inte låta bli längre...

Skrev tidigare om en "kneeler" för gatbruk.
De som varit med ett tag vet vad den vanligaste motorn var i början , BMW boxer.
Är även förtjust i "Smålandianerna" från Brittatorp, som du nämner.

Vad sägs om en 2 liters, lagom trimmad VW-buss motor, kopplad till en trikeaxel, som grund till en kneeler?


säkert coolt! :tummenupp
skulle röra på sig nå sjukt säkert :)
 
Spondon-ram, Öhlinare fram och bak, 17x2,5"excel ekerfälg fram med dubbla 330 talonskivor. 71x7" excel ekerfälg bak, med 200däck. Kawa 636motor med Mitsu- td04 turbo. Fighter. Mums!
 
Jag har en Seffle 20 hästar tändkulemotor i min båt. Jag älskar både båt och motor, men: Den har 4.4 liter i sin enda cylinder, väger 850 kg och varvar 650 rpm på fullt, kör 390-400 rpm vid marschfart. Gjutjärnskolven väger med stake ca 15 kg :näsblod Det får bli en stadig ram om man vill bygga runt en sån :hihi

:gnissla

Nåja, sådana stenåldersmaskiner dimensionerades ju för att i värsta fall kunna agera stenkross under krigsåren så det borde gå banta bort åtskilliga kilon utan större problem...

Svänghjulet är väl den del som tvunget måste ha lite vikt med tanke på kompressionen och de låga varven, så det kan bli aningen svårt att matcha moderna hojars vikt/effektförhållande. Med oljeskvitter/viktförhållandet är det nog lättare att skrapa åt sig en pallplacering. :D
 
Om allt klaffar blir det två projekt i vinter.
En Silverpil och en rödmyra. Börjar tröttna på att pillra med nya hojar.

Tänkte byta till nästa år men då intresset börjar dalna så blir det endast lite få modifieringar på R1an såsom lacka om air intake och underkåporna i lavarött/guld, polera styrkronan, polera om fälgarna då det nu är två årsedan det gjordes samt byta fotpinnesatserna.

Två minikrossar ska ses över efter sommarens vurpor av ungarna. En ska lackas, ram och sving, och byggas en ny fotpinnebrygga till. Kåpset ska bytas mm mm.

Verkar som jag får skynada på med renovering av hus och lantställe:)
 
Skulle vilja bygga en cross/motard med en turbo-matad r1 eller en hayabusa motor, skulle vara kul och köra med på små och grusvägar;P
 
Håller på att leta bitar till mitt nya projekt då sp-1 är historia..
Vill bygga "min" Honda.

Ram cbr 900
Fälgar cbr 900
Motor 1100 blackbird med turbo så klart
sp-1 gaffel eller en raceprepped cbrgaffel
Sving från vfr 800 enkelsving
Röven från 1000 rr kraschkåpa
Frontkåpa över del 1000 cbr kraschkåpa
Projektorlyse
Egna sidokåpor typ er-6
Egen magkåpa
Lackad i Hondas trikolorfärg med guldfälgar

Tanken är att hojen ska se "orginal" ut när den är färdig.
Man ska känna igen sig men kan inte sätta fingret på vart ifrån.
 
När jag såg en gammal Kawasaki trepip på riktigt för första gången blev jag kär.

Skulle vara riktigt kul med en sådan, med lite retro/modernt-stuk. Vassa bromsar, öhlinare bak & framgaffel från någon nyare sportis.

Några skönheter:


Blir garanterat av när jag har pengar & körtkort..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top