Galet trött?

Jag tänker inte lägga ut all fakta som finns att tillgå om mig här, men jag har gått hos psykolog. Har testat flera olika under ca 6 år, och tycker inte det ger mig något längre. Förr var det till hjälp, men det känns som om jag inte kommer längre där.

Det som hänt mig har jag vid det här laget lärt mig att acceptera och leva med, men det är klart att det kommer över mig ibland. Men det händer inte oftare på vintern än annars.

Jaha! :)
Möjligheten finns ju. Men det får lösas på något annat vis än genom att sälja hästen, oavsett.

Ok! Var positiv så ska du se att det löser sig till slut :)

Jaha! :)
Möjligheten finns ju. Men det får lösas på något annat vis än genom att sälja hästen, oavsett.

Behöver väl inte sälja?

Brukar man inte låta småflickor rida mot att dom sköter hästen? :va

Aldrig, det är inte ett alternativ.

Konstigt att han inte tar för mycket tid annars, utan bara just nu. :va

Det är givetvis upp till dig. Svårt att hjälpa någon som känner sig slut och har inte ens tid med en timmes träning tre ggr/vecka pga en hest. Så, over and out för mig. Hoppas du finner ett sätt att lösa dina problem på.

Jo, men det går bara om man har en snäll, liten häst... :död

Hehe, låter som en juvel du har där. Att lämna bort ett kärt djur kan faktiskt ge en hel del stress bara det, om man nu inte har ett 100% förtroende för den som har omvårdnaden.

Hur fungerar du utöver tröttheten, lättretlig, svårt att koncentrera dig osv.

Kör du distans så har du rätt mycket tid till att tänka, undviker du att tänka på vissa saker?

Men om det nu är så att du fungerar normalt i stort och "bara" är trött, så välkommen till klubben.

Komm just att tänka på en annan sak som inte är att förbise
(som nån redan nämnt i tråden)
MAT

Närmare bestämt vilken typ av mat man tycker i sig.
Har just iår upptäckt att jag blir ibland "nästan däckad" trött av socker eller rättare sagt av insulinet som går upp & ner som en jojo med att man råkat ätit för mycket socker under några dagar.

Att äta helggodis är inga problem, utan det är oftast läsken till maten på lunchen som gör att ca två timmar senare så vill ja bara sova.
Dricker jag vatten till lunchen uppkommer inte problemet.

Nu säger jag inte att det är just socker som kan vara boven i dramat, utan kosten generellt. Kolla över kosten, gärna ur/med näringslära synvinkel.
Tror att du kan ha mycket att "tjäna" på tröttheten där.
Speciellt som du inte känner dig stressad alls eller så, utan bara är vardagstrött

Tjena

Jag led i stort sett exakt av dina symptom, Det spelade ingen roll om jag sov 4 eller 12h per natt utan mitt på dagarna var jag tvungen att powernappa för att ens kunna orka utföra mitt arbete, Det gick så långt att jag somnade när jag utförde monotona grejer. Jag kunde somna i bilkö eller på motorvägen läsa en tidning eller en bok var inte tal på, Dessutom började jag snarka så in i helvete vilket jag aldrig gjort förut. Jag sökte hjälp hos företagshäslovården och vart remitterad till Sophiahemmet för utredning. Där visade sig att jag led utav Sömnapne p.g.a förstorade halsmandlar. Jag fick slagga med en skum maskin man fick med sig hem över natten som gav svart på vitt. Under 8h sömn fick jag endast 42 min djupsömn eftersom jag slutade andas stup i ett, syret sjönk och kroppen väcktes men inte jag. Tydligt tecken är som sagt att du slutas andas under nätterna blir pissnödig ofta på nätterna utan att det igentligen kommer särskilt mycket piss. Trött trött och ännu tröttare. Mina besvär löstet så enkelt som en halsmandel operation vilket i sig var ett eget kapitel oerhört smärtsamt och 12 kilo lättare på 20 dar...Men väl värt det jag vart som en ny människa! kan som sagt var vara värt att kolla upp eftersom speciellt sömnapne leder till hjärt och kärl sjukdomar och typ 2 diabetes om det inte behandlas!

Näringslära hit och dit.

Det är ju uppenbart att problemet är något annat. Om klockan ringer 0430 på morgonen och sedan kommer man in från stallet kl 21, så behöver man kanske inte forska på raketer för att inse att detta sannolikt är källan till en begynnande kollaps.

Näringslära hit och dit.

Det är ju uppenbart att problemet är något annat. Om klockan ringer 0430 på morgonen och sedan kommer man in från stallet kl 21, så behöver man kanske inte forska på raketer för att inse att detta sannolikt är källan till en begynnande kollaps.

De dagar jag rider kommer jag hem 21. Har nog inte nämnt det tidigare. Är jag bara där och utför stallsysslor är jag hemma igen vid 19, senast.

Som jag nämnt tidigare blir jag väldigt trött under den mörka årstiden, men har upplevt det som värre detta året.

Nu har jag dock solat 2 gånger sedan tråden startades, och är inte alls lika trött. Har dessutom försökt äta vettigt. Märker tydlig skillnad!

Hehe, låter som en juvel du har där. Att lämna bort ett kärt djur kan faktiskt ge en hel del stress bara det, om man nu inte har ett 100% förtroende för den som har omvårdnaden.

Hur fungerar du utöver tröttheten, lättretlig, svårt att koncentrera dig osv.

Kör du distans så har du rätt mycket tid till att tänka, undviker du att tänka på vissa saker?

Men om det nu är så att du fungerar normalt i stort och "bara" är trött, så välkommen till klubben.

Det är han! Han betyder otroligt mycket för mig, och det spelar ingen roll vad, för mig okända människor på internet, skriver om att han ska säljas osv, för det kommer inte hända. Han är som ett barn för mig. Hade jag klagat på att min unge inte lät mig sova hade det minsann inte varit tal om att den skulle säljas! :brinnerup

Utöver det är jag inte lättretlig, eller har svårt att koncentrera mig eller något. Är på jäkligt bra humör och har varit det sedan jag fick nytt jobb, så det är enbart tröttheten som kommer över mig ibland. Men det är som sagt bättre nu.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa