Galet trött?

Du jobbar som sekreterare på vc. Det kan vara bra att tillägga när du ger råd!Ts borde ha fått T3, T4 och TSH analyserat vi en rutinkontroll vid dessa besvär. Det kan du få svar på i efterhand om du kontaktar de som tog provet.
Jag gav inte råd, bara att det är vanligare än vad man tror.

Last edited:
Jag gav inte råd, bara att det är vanligare än vad man tror!

Det jag ger råd/tips på är 1) egen erfarenhet av eller hur man ska gå till väga i en komplex organisation,

Sorry om jag svarar för någon annan nu men kolla hur du svarade.

Du börjar ditt inlägg med att deklarera att du jobbar på VC... alltså försöker du ingjuta någon slags professionell uppbackning i det du säger. Inte helt bra att göra när det gäller medicinska frågor om du inte är utbildad att ge råd i just medicinska frågor.

Jobbar på vc, mycket vanligare än vad man tror.Oförklarlig trötthet kan även vara tecken på http://www.immunbrist.se/immunbristsjukdomar.html men då ofta i samband med många luftrörinfektioner .. fick diagnosen ställd efter att ha remitterats till en docent i allergologi, tog många år och x antal prover o utredningar.
Verkar dock osannolikt i ts fall då hon inte haft många infektioner.

Jaså, du snackar fortfarande om maten..

Det är snarare du som är okunnig gällande idrott (att sitta på ett skenande odjur är ingen idrott). Men men, om du vill se det som ett träningspass får du ju självklart göra det också, men kom inte och gnäll om att du alltid är trött när du inte lyssnar på råd!

Jag har ju skrivit flera gånger att det är träning, men att det inte går att jämföra med cykling eller liknande. Tror det är du som har förståelseproblem.

Du blir inte kär med den attityden! :krama
Det är VERKLIGEN inget tips som ska bortses, det är en av livets meningar! Om du nu inte är en mans-hatare, det däremot är en sjukdom ;)

Jag är verkligen ingen manshatare, men det har inte klickat för mig helt enkelt.. Jag har nog dålig kontakt med mina känslor. :gnissla

Smart. :)

Har det blivit något bättre och/eller har du fått tag i en läkare som vill hjälpa dig? :confused:

Inte gått till läkare igen. Det har blivit lite bättre, men måste fortfarande ta powernap på jobbet. Orkar iaf vara vaken till normal nannetime nu för tiden. Har fått rekommendationer att gå i ljusterapi, men tyckte det var dyrt. Förra året solade jag nån gång då och då, och nu i veckan solade jag för första gången denna vintern, och efter det blev jag lite piggare.

Last edited:
Jag har ju skrivit flera gånger att det är träning, men att det inte går att jämföra med cykling eller liknande. Tror det är du som har förståelseproblem.

Jag är verkligen ingen manshatare, men det har inte klickat för mig helt enkelt.. Jag har nog dålig kontakt med mina känslor. :gnissla

Inte gått till läkare igen. Det har blivit lite bättre, men måste fortfarande ta powernap på jobbet. Orkar iaf vara vaken till normal nannetime nu för tiden. Har fått rekommendationer att gå i ljusterapi, men tyckte det var dyrt. Förra året solade jag nån gång då och då, och nu i veckan solade jag för första gången denna vintern, och efter det blev jag lite piggare.

Läs på om näringslära och lär dig äta rätt. Börja styrketräna och sätt upp nya mål med såväl träning som i livet så kommer du se att tillvaron blir lättare.

Jaså, du snackar fortfarande om maten..

Det är snarare du som är okunnig gällande idrott (att sitta på ett skenande odjur är ingen idrott). Men men, om du vill se det som ett träningspass får du ju självklart göra det också, men kom inte och gnäll om att du alltid är trött när du inte lyssnar på råd!

ööh. Om avancerad ridning ( Reining (westernriding) el fälttävlan ) inte är en idrott är tamef* nästan ingenting en idrott.
Den typ av ridning som du bara sitter i sadeln o följer med ... det kan ja hålla med om inte är idrott.

om nu TS håller på med nån avanserad typ av ridning, då kan jag nästan garrantera att hon lika mycket fysisk träning som nån som joggar i samma tid

till TS: Som många sagt ... kolla upp sköldkörtel funktionen. En kompis hade den bara lite nedsatt ... han var nästan aldrig sjuk, men trött som få. Tog ett tag innan de hittade problemet och nu är han som vanligt.

Och kollar man till mig personligen så har jag varit oförklarligt trött och totaldäckat vissadagar. Det var pga stress. Kände mig inte alls stressad för 5öre dock. Stressen var över att tvingas flytta mot min vilja, men då flytten var gjord ... då försvann tröttheten.

Så kan det ligga nått som är mentalt stressande som "ligger o hänger i bakgrunden"?

ööh. Om avancerad ridning ( Reining (westernriding) el fälttävlan ) inte är en idrott är tamef* nästan ingenting en idrott.
Den typ av ridning som du bara sitter i sadeln o följer med ... det kan ja hålla med om inte är idrott.

om nu TS håller på med nån avanserad typ av ridning, då kan jag nästan garrantera att hon lika mycket fysisk träning som nån som joggar i samma tid

till TS: Som många sagt ... kolla upp sköldkörtel funktionen. En kompis hade den bara lite nedsatt ... han var nästan aldrig sjuk, men trött som få. Tog ett tag innan de hittade problemet och nu är han som vanligt.

Och kollar man till mig personligen så har jag varit oförklarligt trött och totaldäckat vissadagar. Det var pga stress. Kände mig inte alls stressad för 5öre dock. Stressen var över att tvingas flytta mot min vilja, men då flytten var gjord ... då försvann tröttheten.

Så kan det ligga nått som är mentalt stressande som "ligger o hänger i bakgrunden"?

Tack, äntligen en som fattat vad jag försökt få fram! :tummenupp

Jag vet inte gälllande stressen faktiskt, kanske. Jag har ju alltid fullt upp, är nästan aldrig hemma och "gör ingenting". Men det är självvalt. Jag trivs med att vara igång och göra saker. Är alldeles för rastlös för att bara sitta hemma. Och jag känner mig inte stressad.

Läs på om näringslära och lär dig äta rätt. Börja styrketräna och sätt upp nya mål med såväl träning som i livet så kommer du se att tillvaron blir lättare.

Problemet är ju att den tiden inte finns. Hinner väl på sin höjd med ett pass en av helgdagarna, det är allt. Jag bor rätt off, så det tar 30 min med bil till närmsta gym. Sen ska man ju helst befinna sig på detta gym och göra något vettigt där, i mer än 15 min, sen tar det ju 30 min hem igen. När jag är färdig i stallet efter jobb är klockan 21, och sen ringer klockan 04,30 (ibland 05) på morgonen. Det blir alldeles för sent om jag ska trycka in ett gymbesök också där. :(

Näringsläran däremot kan jag kolla upp närmre!

Problemet är ju att den tiden inte finns. Hinner väl på sin höjd med ett pass en av helgdagarna, det är allt. Jag bor rätt off, så det tar 30 min med bil till närmsta gym. Sen ska man ju helst befinna sig på detta gym och göra något vettigt där, i mer än 15 min, sen tar det ju 30 min hem igen. När jag är färdig i stallet efter jobb är klockan 21, och sen ringer klockan 04,30 (ibland 05) på morgonen. Det blir alldeles för sent om jag ska trycka in ett gymbesök också där. :(

Näringsläran däremot kan jag kolla upp närmre!

Låter ju rätt stressigt, så stress kan helt klart vara en faktor och som det skrevs ovan behöver man inte känna stress. Utbrändhet är inte att förakta som åkomma, stress är av ondo tro mig.

Låter ju rätt stressigt, så stress kan helt klart vara en faktor och som det skrevs ovan behöver man inte känna stress. Utbrändhet är inte att förakta som åkomma, stress är av ondo tro mig.

Jag kan köpa att det är så, men jag känner mig absolut inte stressad? Jag kommer hem från jobbet, lagat mat och äter i lugn och ro, sedan kör jag till stallet och gör allt i lugn och ro. Känner mig verkligen inte stressad alls. :va

Jag kan köpa att det är så, men jag känner mig absolut inte stressad? Jag kommer hem från jobbet, lagat mat och äter i lugn och ro, sedan kör jag till stallet och gör allt i lugn och ro. Känner mig verkligen inte stressad alls. :va

Stress sitter i huvudet, man tänker på vad som skall göras osv. att koppla av är inte nödvändigtvis något fysiskt utan att tänka på annat, eller hur jag nu skall formulera mig. Man kan stressa sittandes i soffan typ.

Fundera på vad som bearbetas i huvudet, skriv gärna ner det och kolla efteråt. Det du nämner i trådar av personlig art kan mycket väl vara en del av stressen om det nu är det du lider av.

Fan, låter nästan som jag försöker få det att låta som om jag begriper något av det här, det gör jag inte utan det är endast personliga erfarenheter.

Som jag skrivit tidigare. Gör dig av med märran. Den suger din tid och energi. Det är helt uppenbart när man betraktar det utifrån baserat på det du skriver.

Lämna bort skiten i några månader och starta med ett nytt liv. Blir det skillnad, ja då är det dags att strunta i det för gott.

Som jag skrivit tidigare. Gör dig av med märran. Den suger din tid och energi. Det är helt uppenbart när man betraktar det utifrån baserat på det du skriver.

Lämna bort skiten i några månader och starta med ett nytt liv. Blir det skillnad, ja då är det dags att strunta i det för gott.

Aldrig, det är inte ett alternativ.

Konstigt att han inte tar för mycket tid annars, utan bara just nu. :va

Började du vara trött eller blev du trött?

1
+
1
=
?

Fattar inte alls vad du menar.

Jag blir alltid så här på vintern, vilket jag skrivit. Dock är det värre detta året än det brukar. Hur kan det ha med hästen att göra när han varit med 3 vintrar innan, och det inte har blivit så då?

Jag blir alltid så här på vintern, vilket jag skrivit. Dock är det värre detta året än det brukar. Hur kan det ha med hästen att göra när han varit med 3 vintrar innan, och det inte har blivit så då?

Det jag menade var, att som alla andra så är du nere på vintern, men att bli "utbränd" (söndertjatat ord) tar tid, orken kanske inte finns där även om du tror det.

Och det blir man med tiden, så att det gått bra åren innan säger absolut inget.

DET menade jag :)

Jag har alltid varit vinterdeppig, tills jag tog tag i mina psykologiska problem..

Allvarligt talat, jag tror de är det som är problemet

Jag har alltid varit vinterdeppig, tills jag tog tag i mina psykologiska problem..

Allvarligt talat, jag tror de är det som är problemet

Jag tänker inte lägga ut all fakta som finns att tillgå om mig här, men jag har gått hos psykolog. Har testat flera olika under ca 6 år, och tycker inte det ger mig något längre. Förr var det till hjälp, men det känns som om jag inte kommer längre där.

Det som hänt mig har jag vid det här laget lärt mig att acceptera och leva med, men det är klart att det kommer över mig ibland. Men det händer inte oftare på vintern än annars.

Det jag menade var, att som alla andra så är du nere på vintern, men att bli "utbränd" (söndertjatat ord) tar tid, orken kanske inte finns där även om du tror det.

Och det blir man med tiden, så att det gått bra åren innan säger absolut inget.

DET menade jag :)

Jaha! :)
Möjligheten finns ju. Men det får lösas på något annat vis än genom att sälja hästen, oavsett.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa