Galet lös kedja. (Yamaha FZ 750 -85)

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Hej.

En lång historia kort, köpte hojen förra året, minns inte om vi (jag och polaren) kollade kedjespelet, kollade idag eftersom jag tyckte det rasslade.

Spelet är säkert 10cm!?!

Nybörjare när det gäller hojar, så jag skulle gärna vilja ha svar på några frågor.

1. Hur långt kan en kedja töja sig?
2. Jag kan flytta hjulet ~2 cm bakåt, räcker det för att ta ner spelet till
~25 mm?

Jag skulle naturligtvis prövat att fixa det direkt, men jag ska ligga borta nästa vecka på jobb och är väldigt nyfiken på dessa frågor.

Google hjälpte mig inte något vidare.

Det kommer säkert fler frågor...

Det e bara spänna, kan ju vara en ide att kolla skick på kedja och drev, se om du har några kärvande länkar eller så (antar att du inte kollat det heller :D ) ..

Kedjan kan nog töjas en del, men den kommer nog slitas ut rätt snabbt, och massa effektförfall och sånt har du nog redan.

Det är väl bara prova att dra så långt du behöver, måste du dra längre än svingen räcker så är det nog läge att byta kedja och drev. :)

Tänk på att du ska sitta på mc:n (helst med utrustning) för att få rätt spel för din vikt, i mitt fall så dras kedjan åt med ungefär en centimeter.

Kedjan kan nog töjas en del, men den kommer nog slitas ut rätt snabbt, och massa effektförfall och sånt har du nog redan.

Det är väl bara prova att dra så långt du behöver, måste du dra längre än svingen räcker så är det nog läge att byta kedja och drev. :)

Tänk på att du ska sitta på mc:n (helst med utrustning) för att få rätt spel för din vikt, i mitt fall så dras kedjan åt med ungefär en centimeter.

Till TS, det där ska du inte ta som en absolut sanning. Alla hojar jag haft har specat att kedjespelet mäts på olastad hoj ståendes på sidostöd men jag kan ju inte svära att det är så för alla hojar. Det blir en jäkla skillnad mot att jag sitter på med full utrustning mot att göra som det står i handböckerna.

Det e bara spänna, kan ju vara en ide att kolla skick på kedja och drev, se om du har några kärvande länkar eller så (antar att du inte kollat det heller :D ) ..

Jo, jag har redan kikat efter ny drev och kedja på internet, hittade på 24mx för 1700 kr. Jag har inte en susning om hur slitna drev ser ut men jag tar för givet att de är det nu:gnissla

Effektbortfall har jag garanterat eftersom hojen nästan är lika gammal som mig:crash

Jag har en manual som neskriver hur man ska gå tillväga för att spänna kedjan, men jag undrar jag om jag kan spänna den så pass mycket:va

Tack för svaren båda två:krama

Upp med skrotet på depåstöd, snurra bakhjulet och kolla spelet hela tiden så ser du direkt hur mycket du kan justera.

Kedjan sträcks olika mycket nämligen, får du bra spel där det var mest slack så har du inget spel där det var minst slack sen.

Kolla hur kuggarna ser ut,dvs formen (se bild) Prova att ta tag i en länk mitt på bakdrevet och dra rakt bakåt. Ser du mer än halva kuggen så är kedjan väldigt sliten.
Det kan ju vara så enkelt att någon har haft lös bakhjulet och då justerat fram hjulet, sen glömt att sträcka kedjan...

146-0010-hand-06-zoom.jpg

Jo, jag har redan kikat efter ny drev och kedja på internet, hittade på 24mx för 1700 kr. Jag har inte en susning om hur slitna drev ser ut men jag tar för givet att de är det nu:gnissla

Effektbortfall har jag garanterat eftersom hojen nästan är lika gammal som mig:crash

Jag har en manual som neskriver hur man ska gå tillväga för att spänna kedjan, men jag undrar jag om jag kan spänna den så pass mycket:va

Tack för svaren båda två:krama

Du har väl justeringsskruvarna så bara lossa stora bulten sen börja skruva skruvarna så ser du kedjan spännas, sen kolla att hjulet sitter rakt. Brukar finnas streck vid justeringsskruvarna.

Växlingar brukar kännas mycket bättre efter :tummenupp

Spände en polares kedja förra sommarn och han hade ett slack på 7-8 cm :näsblod , är bra att kolla slacket regelbundet många som slarvar med det och det förkortar ju drivpaketets livslängd

Last edited:
Fan, ni ska ha tusen tack allihopa!:Bugar

Grym bild Niklasinorr! Tänderna börjar alltså "fasas" av, det borde jag ju faktiskt begripit:dummer

Tack MagicMotion:) Satt själv på ebay och försökte hitta nåt vettigt, men nu behöver jag inte leta längre:krama

Fan, ni ska ha tusen tack allihopa!:Bugar

Grym bild Niklasinorr! Tänderna börjar alltså "fasas" av, det borde jag ju faktiskt begripit:dummer

Tack MagicMotion:) Satt själv på ebay och försökte hitta nåt vettigt, men nu behöver jag inte leta längre:krama

Ett tips om du inte bytt drivpaket förut. Många nybörjare gör det felet och jag själv har även gjort det.
Kapa ej kejdan innan du lossat framdrevet. Lägg i en växel och be en kompis bromsa med både fram och bakbromsen så drevet ej rullar runt när du försöker lossa bulten för framdrevet.
När det är loss är det bara att köra.

Lägg i en växel och be en kompis bromsa med både fram och bakbromsen så drevet ej rullar runt när du försöker lossa bulten för framdrevet.
När det är loss är det bara att köra.

Tack för tipset, men varför ska även frambomsen låsas för? Det borde väl räcka med bakbromsen, eller?

Förklara gärna, jag kan inte svara förräns i morgon, nu måste jag fan tryna:död

Tack för tipset, men varför ska även frambomsen låsas för? Det borde väl räcka med bakbromsen, eller?

Förklara gärna, jag kan inte svara förräns i morgon, nu måste jag fan tryna:död

För att ej belasta det andra, funkar det för dig att bara bromsa med bak och ha en växel i så kör på det men det skadar inte att även bromsa med fram så det är 3 olika delar som gör att drevet ej kan rulla runt.

För att ej belasta det andra, funkar det för dig att bara bromsa med bak och ha en växel i så kör på det men det skadar inte att även bromsa med fram så det är 3 olika delar som gör att drevet ej kan rulla runt.

Ska man verkligen ha växel i? Körde själv med en regel genom bakfälgen på min gamla hoj då bulten för framdrevet satt sjukt hårt. Bakbromsen var bara glömma. Vågade inte ha växel i då det satt så hårt men kanske är lugnt ändå.

Ska man verkligen ha växel i? Körde själv med en regel genom bakfälgen på min gamla hoj då bulten för framdrevet satt sjukt hårt. Bakbromsen var bara glömma. Vågade inte ha växel i då det satt så hårt men kanske är lugnt ändå.

Sitter det för jävligt så kan man ha växel i, men så länge bakhjulet är låst och ej snurrar runt och man får loss bulten finns det inga rätt och fel. Men av egen erfarenhet vet jag att dessa bultar kan sitta som f*n. Vad jag vet kan det ej skada växellådan. Är bakbromsen dålig eller skiten sitter som fan så varför inte ha växel i. jag väljer alla 3 alternativen för att ej behöva belasta nå enstaka själv eller skada fälgen eller svingen genom att ha nåt föremål i mellan för att hjulet ej ska snurra.

Sitter det för jävligt så kan man ha växel i, men så länge bakhjulet är låst och ej snurrar runt och man får loss bulten finns det inga rätt och fel. Men av egen erfarenhet vet jag att dessa bultar kan sitta som f*n. Vad jag vet kan det ej skada växellådan. Är bakbromsen dålig eller skiten sitter som fan så varför inte ha växel i. jag väljer alla 3 alternativen för att ej behöva belasta nå enstaka själv eller skada fälgen eller svingen genom att ha nåt föremål i mellan för att hjulet ej ska snurra.

Om man har ett förlängningsskaft på hylsan man ska lossa bulten på utgående axel med som är ca 50cm lång och man drar med 50kg så är kraften redan då ca 250Nm.
Detta är mer än dubbelt så mycket som som min blade producerar maximalt på bakhjulet motormässigt, bara en tanke...

Om man har ett förlängningsskaft på hylsan man ska lossa bulten på utgående axel med som är ca 50cm lång och man drar med 50kg så är kraften redan då ca 250Nm.
Detta är mer än dubbelt så mycket som som min blade producerar maximalt på bakhjulet motormässigt, bara en tanke...

Självklart, men har det suttit ett tag, blivit varmt och kallt på grund av motorvärmen eller den slitna kedjan som alstrar värme, bildat lite rost eller liknande så sitter det lite värre. Men håller med behövs inte mycket kraft om man använder ett rör eller liknande som hävarm, men då måste ju kuggen ej kunna rulla runt kunna lossas.

Som svar på TS fråga hur mycket en kedja får töja sig innan den är slut, så är det 3%.
/J

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back