Galet lös kedja. (Yamaha FZ 750 -85)

Hur lång är en rr kedja egentligen. en meter ca?

bara 3% ? 100cm kedja = 3cm delat på 2 och lite till egentligen gör 15mm på spännskruven från min till max under slitaget.

låter lite men samtidigt inte heeeelt orimligt. Originalklistermärket jag har på en hoj som det står graderat: new, used, change på är 25mm långt och om man skall gå på 3% pratar vi 2m kedja ganska precis.

Utveckla gärna lite och kommentera originalklistermärket.

Jag vet inte vad en "rr kedja" är.

Man kan inte mäta kedjeslitage mha kedjesträckarmarkering/mått. Den rörelsen är ju en summa som även innefattar tex slitage på dreven.

Hur man mäter kedjans förlängning framgår av instruktions-/servicehandboen till resp modell.
Man använder då ofta sträcarna för att temporärt sträcka kedjan under mätningen.

3% är en tumregel vid rullkedjetransmissioner, det är absolut max. Anger servicemanualen ett lägre värde så överstiger man inte det. Använder man en eftermarknadskedja så gäller vad den tillverkaren anger för den modellen på kedja.

Slitaget som ger upphov till förlängningen är den som sker mellan bult och rör. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Rullkedja_1.JPG
Således har extraförstärkta kedjor av värsta sorten ofta en längre procentuellt tillåten förlängning än normalkedjor, eftersom de förstnämda ofta har större diameter på bultarna samt större väggtjocklek på rörhylsan.
Bara att läsa dokumentationen till den aktuella kedjan.

Min erfarenhet är att man minst lika ofta får byta kedjor pga av för stor varians på kedjespänningen. Detta inträffar ofta före det att man når maxförlängning. Detta pga av skurna bultar i rörhylsorna. Pga av skärningarna ärvar dessa länkar varför kedjan lokalt blir "kortare".

I övrigt så är det inte att rekommendera att chansa vad gäller kedjor, säkerhetsdetalj.
Inga gissningar

Last edited:
Absolut. Men vid original kedja och original klistermärke ~ 5% Skall man inte kunna lita på att tillverkaren Honda kan sina saker?

Jag vet inte vad en "rr kedja" är.

Man kan inte mäta kedjeslitage mha kedjesträckarmarkering/mått. Den rörelsen är ju en summa som även innefattar tex slitage på dreven.

Hur man mäter kedjans förlängning framgår av instruktions-/servicehandboen till resp modell.
Man använder då ofta sträcarna för att temporärt sträcka kedjan under mätningen.

3% är en tumregel vid rullkedjetransmissioner, det är absolut max. Anger servicemanualen ett lägre värde så överstiger man inte det. Använder man en eftermarknadskedja så gäller vad den tillverkaren anger för den modellen på kedja.

Slitaget som ger upphov till förlängningen är den som sker mellan bult och rör. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Rullkedja_1.JPG
Således har extraförstärkta kedjor av värsta sorten ofta en längre procentuellt tillåten förlängning än normalkedjor, eftersom de förstnämda ofta har större diameter på bultarna samt större väggtjocklek på rörhylsan.
Bara att läsa dokumentationen till den atuella kedjan.

Min erfarenhet är att man ofta får byta kedjor för stor varians på kedjespänningen, före det att man når maxförlängning. Detta pga av skurna bultar i rörhylsorna.

I övrigt så är det inte att reommendera att chansa vad gäller kedjor, säkerhetsdetalj.

Absolut. Men vid original kedja och original klistermärke ~ 5% Skall man inte kunna lita på att tillverkaren Honda kan sina saker?

Jag tror inte du förstår vad jag just skrev.

"Man kan inte mäta kedjeslitage mha kedjesträckarmarkering/mått. Den rörelsen är ju en summa som även innefattar tex slitage på dreven. "

Jag tror inte du förstår vad jag just skrev.

"Man kan inte mäta kedjeslitage mha kedjesträckarmarkering/mått. Den rörelsen är ju en summa som även innefattar tex slitage på dreven. "
True that, hade ingen aning om att dreven kunde "krympa" spåpas men det är klart. Det blir ju några bäckar som sagt. Men då kanske ett enklare svar skulle kunna vara ca 25mm från min till max med slitage OM allt ser jämnt och normalt slitet ut såsom min Honda antyder på svingen? Känns som de "borde" ha en poäng med det även om jag kan förstå att det inte är hela sanningen. RR menar jag en vanlig normal CBRXYZFZRR1000600750RR kombo ;)

Jag skulle ta den angivelsen seriöst. De angivna måtten är ju sannolikt utprovat empirikst av Honda (iaf för ett Honda original drivpaket). De har provat sig fram till den gränsen på den hojmodellen. Det finns ju ingenting i det jag skrivit i tråden som motsäger dekalen på din hoj.

True that, hade ingen aning om att dreven kunde "krympa" spåpas men det är klart. Det blir ju några bäckar som sagt. Men då kanske ett enklare svar skulle kunna vara ca 25mm från min till max med slitage OM allt ser jämnt och normalt slitet ut såsom min Honda antyder på svingen? Känns som de "borde" ha en poäng med det även om jag kan förstå att det inte är hela sanningen. RR menar jag en vanlig normal CBRXYZFZRR1000600750RR kombo ;)

Last edited:
Jag skulle ta den angivelsen seriöst. De angivna måtten är ju sannolikt utprovat empirist av Honda vid montage av ett Honda original drivpaket. De har provat sig fram till den gränsen på den hojmodellen. Det finns ju ingenting i det jag skrivit i tråden som motsäger dekalen på din hoj.

NEJ men samtidigt så känns det som du kryper runt klistermärket/måttet 25mm som het gröt. Det jag vill få fram är ett mått som är enkelt för den mest ohändiga att i alla fall ha som ett riktmärke. Även om pirat kan skilja sig lite och diffen är 1200-1500mm kedja och viss diff på antal kuggar bak och fram, kan man tycka att det i VISS MÅN går att applicera på andra RR hojar som en tumregel eller riktmärke att ha i åtanke. Att när förspänningen går över 25mm och drivpaketet är bra i övrigt kan det ändå vara bra att byta eller vart fall ha extra uppmärksamhet på det.
Jag förstår dock att du är försiktig med dina uttalanden.
Men jag tackar för dina svar.

Jag kryper inte runt någonting, du frågar OT om ett klistermärke på din hoj jag ej sett, och vill att jag ska "kommentera" det. Hela tråden är ju kapad pga detta. Jag är mest trött på att svara på luddiga frågor, det tar energi. Följ instruktionerna till hojen. Till vilken nytta är det att be mig kommentera dina hojs instruktioner.

Fråga hellra andra ägare av samma hojtyp om deras drifterafernhet gällande drivpaket om du är osäker.

NEJ men samtidigt så känns det som du kryper runt klistermärket/måttet 25mm som het gröt. Det jag vill få fram är ett mått som är enkelt för den mest ohändiga att i alla fall ha som ett riktmärke. Även om pirat kan skilja sig lite och diffen är 1200-1500mm kedja och viss diff på antal kuggar bak och fram, kan man tycka att det i VISS MÅN går att applicera på andra RR hojar som en tumregel eller riktmärke att ha i åtanke. Att när förspänningen går över 25mm och drivpaketet är bra i övrigt kan det ändå vara bra att byta eller vart fall ha extra uppmärksamhet på det.
Jag förstår dock att du är försiktig med dina uttalanden.
Men jag tackar för dina svar.

Last edited:
Jag kryper inte runt någonting, du frågar OT om ett klistermärke på din hoj jag ej sett, och vill att jag ska "kommentera" det. Hela tråden är ju kapad pga detta. Jag är mest trött på att svara på luddiga frågor, det tar energi. Följ instruktionerna till hojen. Till vilken nytta är det att be mig kommentera dina hojs instruktioner.

Fråga hellra andra ägare av samma hojtyp om deras drifterafernhet gällande drivpaket om du är osäker.

Det är inget tvång att svara.
Jag försökte få fram ett lättare svar på en fråga tidigare i tråden till TS så helt OT är det inte.
Puss Jörgen inte sura nu.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back