Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur lång är en rr kedja egentligen. en meter ca?
bara 3% ? 100cm kedja = 3cm delat på 2 och lite till egentligen gör 15mm på spännskruven från min till max under slitaget.
låter lite men samtidigt inte heeeelt orimligt. Originalklistermärket jag har på en hoj som det står graderat: new, used, change på är 25mm långt och om man skall gå på 3% pratar vi 2m kedja ganska precis.
Utveckla gärna lite och kommentera originalklistermärket.
Jag vet inte vad en "rr kedja" är.
Man kan inte mäta kedjeslitage mha kedjesträckarmarkering/mått. Den rörelsen är ju en summa som även innefattar tex slitage på dreven.
Hur man mäter kedjans förlängning framgår av instruktions-/servicehandboen till resp modell.
Man använder då ofta sträcarna för att temporärt sträcka kedjan under mätningen.
3% är en tumregel vid rullkedjetransmissioner, det är absolut max. Anger servicemanualen ett lägre värde så överstiger man inte det. Använder man en eftermarknadskedja så gäller vad den tillverkaren anger för den modellen på kedja.
Slitaget som ger upphov till förlängningen är den som sker mellan bult och rör. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Rullkedja_1.JPG
Således har extraförstärkta kedjor av värsta sorten ofta en längre procentuellt tillåten förlängning än normalkedjor, eftersom de förstnämda ofta har större diameter på bultarna samt större väggtjocklek på rörhylsan.
Bara att läsa dokumentationen till den aktuella kedjan.
Min erfarenhet är att man minst lika ofta får byta kedjor pga av för stor varians på kedjespänningen. Detta inträffar ofta före det att man når maxförlängning. Detta pga av skurna bultar i rörhylsorna. Pga av skärningarna ärvar dessa länkar varför kedjan lokalt blir "kortare".
I övrigt så är det inte att rekommendera att chansa vad gäller kedjor, säkerhetsdetalj.
Inga gissningar
Last edited: