Gaffelbenförstärkning?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
funderar då på kommer problemen som däcket troligen skapar att minskas utav ett wobbelstag eller kommer effekten kraftigare och lite senare eller förvärras överlag?

nu tänker jag i termer som säkerhet kontrollerbarhet och sedan styvhet mm.

Chassidynamik är svårt att förutsäga till 100% men jag skulle bli ytterst förvånad om du märker någon skillnad alls som inte har med placebo att göra.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Om häng och dämpning FAKTISKT är någorlunda OK så är gaffeln och dess eventuella stabilisator inte den begränsande faktorn i denna setup utan däcken och/eller föraren.
Jag har kört en del bana i någorlunda tempo med en Scarver (vilken har en liknande gaffel dock 2mm klenare) och den visar inga tecken på chatter.
Dessutom borde en gaffelstabilisator möjligen hjälpa mot wobbel i högfart över ojämnheter och om hojen vill komma i självsvängning i utgången på kurvor, inte mot chatter som mer troligt beror på att gaffeln toppar ut/olämpliga däck/okänsligt gaspåslag/felaktig input i styret/för mycket dämpning/div.

jepp mycket medveten om föraren :)

jo har ju inte kört så mycket hoj räknat på år blir det ju bara 0år så jag jobbar med förarens brister för fullt :) har hunnit med 88mil på bana 2013 och totalt ca 900mil asfalt :)
låg faktiskt bakom en scarver i snabb grupp på Smc kurs på Mittsverige
han körde duktigt fort :)
Hittills om jag räknar in bandagar när det gått som bäst är när det har varit blött då folk kommit till mig att så där går det inte att köra (tydligen så körde jag med drift eller slide?) då har jag tydligen samma nedlägg som när det är torrt men skillnaden är att när det är torrt så börjar det bli nervöst vilket är rätt otrevligt.


Chassidynamik är svårt att förutsäga till 100% men jag skulle bli ytterst förvånad om du märker någon skillnad alls som inte har med placebo att göra.

va nog därför jag startade tråden då jag såg Bmw hade uppgraderat sina standardhojar i butiken och började fundera. (kanske lite mycket) eller inte :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett "wobbelstag" är bra om du vill öka framgaffelns styvhet i sidled och / eller vridled, alltså egenskaper som du använder då du styr in i sväng. Jag tror inte att ett "wobbelstag" kommer att ha någon större effekt på just de problem du beskriver.

Hur du än väljer att göra - ett "wobbelstag" är precis som gaffelkronor inget som ska tillverkas genom fulmeckande med bristfälliga verktyg. Båda kräver mycket noggrant bearbetade diametrar (där de omfamnar gaffelbenen), centrumavstånd och även att diametrarna är parallella i förhållande till varandra. Annars är risken stor att du bygger in brytningar och spänningar som ger ökad friktion, sämre fjädringsfunktion samt högt slitage på bussningar och tätningar.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Ett "wobbelstag" är bra om du vill öka framgaffelns styvhet i sidled och / eller vridled, alltså egenskaper som du använder då du styr in i sväng. Jag tror inte att ett "wobbelstag" kommer att ha någon större effekt på just de problem du beskriver.

tack för info då tror jag just nu mera på placebo och fel däck på rätt plats just nu =)

och jag lovar om det blir utav tillverka något så blir det lämna bort just hålborrningen till någon med rätt maskin :tummenupp

en övrig fundering så jag får helhetsbild över situationen.
hur påverkar styrdämparen det jag har problem med?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
hur påverkar styrdämparen det jag har problem med?

Jag är inte helt hundra på att jag förstår hela din beskrivning av problemet så jag nöjer mig med att svara att en styrdämpare med rätt inställd dämpning motverkar wobbel men inget annat.

Innan man bultar på första bästa styrdämpare (eller stänger klicken på den man redan har) så måste man ha klart för sig om problemet verkligen är wobbel (en högfrekvent, odämpad svängning runt styraxeln) eller om man i själva verket har problem med den rörelse som kallas weave (en svängning med något lägre frekvens som inte nödvändigtvis svänger runt styraxeln, utan svänger hela motorcykeln i en flaggliknande rörelse, därav namnet weave).

De "tankslappers" som uppstår under hård acceleration är allt som oftast rena wobbel. Dessa kan motverkas med styrdämpare. Dock, många andra stabilitetsproblem som i folkmun kallas wobbel är i själva verket weave. Till exempel många självsvängningsproblem hos 60-, 70- och 80-tals hojar med tveksamma ramkonstruktioner eller stabilitetsproblem som uppstår vid så kallade pumpningar (då bakfjädringen "pumpar" in / ut på grund av att bakdäcket släpper-greppar-släpper osv. under hård acceleration). En styrdämpare kan tyvärr ha negativ inverkan på weave där mer dämpning förvärrar problemet.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Jag är inte helt hundra på att jag förstår hela din beskrivning av problemet så jag nöjer mig med att svara att en styrdämpare med rätt inställd dämpning motverkar wobbel men inget annat.

Innan man bultar på första bästa styrdämpare (eller stänger klicken på den man redan har) så måste man ha klart för sig om problemet verkligen är wobbel (en högfrekvent, odämpad svängning runt styraxeln) eller om man i själva verket har problem med den rörelse som kallas weave (en svängning med något lägre frekvens som inte nödvändigtvis svänger runt styraxeln, utan svänger hela motorcykeln i en flaggliknande rörelse, därav namnet weave).

De "tankslappers" som uppstår under hård acceleration är allt som oftast rena wobbel. Dessa kan motverkas med styrdämpare. Dock, många andra stabilitetsproblem som i folkmun kallas wobbel är i själva verket weave. Till exempel många självsvängningsproblem hos 60-, 70- och 80-tals hojar med tveksamma ramkonstruktioner eller stabilitetsproblem som uppstår vid så kallade pumpningar (då bakfjädringen "pumpar" in / ut på grund av att bakdäcket släpper-greppar-släpper osv. under hård acceleration). En styrdämpare kan tyvärr ha negativ inverkan på weave där mer dämpning förvärrar problemet.


Tack va exakt det jag behövde veta :tummenupp:tummenupp
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jag har ett "anti vobbel" stag över framgaffeln på min dragbike från 76. Tror inte dagens hojar har det problemet ;)
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Såklart att det ska va ett anti wobbel stag och inte ett wobbel stag!! Du vill ju ha mindre wobbel, inte mer wobbel ju!!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
More is less.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top