Gaffelbenförstärkning?

funderar då på kommer problemen som däcket troligen skapar att minskas utav ett wobbelstag eller kommer effekten kraftigare och lite senare eller förvärras överlag?

nu tänker jag i termer som säkerhet kontrollerbarhet och sedan styvhet mm.

Chassidynamik är svårt att förutsäga till 100% men jag skulle bli ytterst förvånad om du märker någon skillnad alls som inte har med placebo att göra.
 
Om häng och dämpning FAKTISKT är någorlunda OK så är gaffeln och dess eventuella stabilisator inte den begränsande faktorn i denna setup utan däcken och/eller föraren.
Jag har kört en del bana i någorlunda tempo med en Scarver (vilken har en liknande gaffel dock 2mm klenare) och den visar inga tecken på chatter.
Dessutom borde en gaffelstabilisator möjligen hjälpa mot wobbel i högfart över ojämnheter och om hojen vill komma i självsvängning i utgången på kurvor, inte mot chatter som mer troligt beror på att gaffeln toppar ut/olämpliga däck/okänsligt gaspåslag/felaktig input i styret/för mycket dämpning/div.

jepp mycket medveten om föraren :)

jo har ju inte kört så mycket hoj räknat på år blir det ju bara 0år så jag jobbar med förarens brister för fullt :) har hunnit med 88mil på bana 2013 och totalt ca 900mil asfalt :)
låg faktiskt bakom en scarver i snabb grupp på Smc kurs på Mittsverige
han körde duktigt fort :)
Hittills om jag räknar in bandagar när det gått som bäst är när det har varit blött då folk kommit till mig att så där går det inte att köra (tydligen så körde jag med drift eller slide?) då har jag tydligen samma nedlägg som när det är torrt men skillnaden är att när det är torrt så börjar det bli nervöst vilket är rätt otrevligt.


Chassidynamik är svårt att förutsäga till 100% men jag skulle bli ytterst förvånad om du märker någon skillnad alls som inte har med placebo att göra.

va nog därför jag startade tråden då jag såg Bmw hade uppgraderat sina standardhojar i butiken och började fundera. (kanske lite mycket) eller inte :)
 
Ett "wobbelstag" är bra om du vill öka framgaffelns styvhet i sidled och / eller vridled, alltså egenskaper som du använder då du styr in i sväng. Jag tror inte att ett "wobbelstag" kommer att ha någon större effekt på just de problem du beskriver.

Hur du än väljer att göra - ett "wobbelstag" är precis som gaffelkronor inget som ska tillverkas genom fulmeckande med bristfälliga verktyg. Båda kräver mycket noggrant bearbetade diametrar (där de omfamnar gaffelbenen), centrumavstånd och även att diametrarna är parallella i förhållande till varandra. Annars är risken stor att du bygger in brytningar och spänningar som ger ökad friktion, sämre fjädringsfunktion samt högt slitage på bussningar och tätningar.
 
Ett "wobbelstag" är bra om du vill öka framgaffelns styvhet i sidled och / eller vridled, alltså egenskaper som du använder då du styr in i sväng. Jag tror inte att ett "wobbelstag" kommer att ha någon större effekt på just de problem du beskriver.

tack för info då tror jag just nu mera på placebo och fel däck på rätt plats just nu =)

och jag lovar om det blir utav tillverka något så blir det lämna bort just hålborrningen till någon med rätt maskin :tummenupp

en övrig fundering så jag får helhetsbild över situationen.
hur påverkar styrdämparen det jag har problem med?
 
hur påverkar styrdämparen det jag har problem med?

Jag är inte helt hundra på att jag förstår hela din beskrivning av problemet så jag nöjer mig med att svara att en styrdämpare med rätt inställd dämpning motverkar wobbel men inget annat.

Innan man bultar på första bästa styrdämpare (eller stänger klicken på den man redan har) så måste man ha klart för sig om problemet verkligen är wobbel (en högfrekvent, odämpad svängning runt styraxeln) eller om man i själva verket har problem med den rörelse som kallas weave (en svängning med något lägre frekvens som inte nödvändigtvis svänger runt styraxeln, utan svänger hela motorcykeln i en flaggliknande rörelse, därav namnet weave).

De "tankslappers" som uppstår under hård acceleration är allt som oftast rena wobbel. Dessa kan motverkas med styrdämpare. Dock, många andra stabilitetsproblem som i folkmun kallas wobbel är i själva verket weave. Till exempel många självsvängningsproblem hos 60-, 70- och 80-tals hojar med tveksamma ramkonstruktioner eller stabilitetsproblem som uppstår vid så kallade pumpningar (då bakfjädringen "pumpar" in / ut på grund av att bakdäcket släpper-greppar-släpper osv. under hård acceleration). En styrdämpare kan tyvärr ha negativ inverkan på weave där mer dämpning förvärrar problemet.
 
Jag är inte helt hundra på att jag förstår hela din beskrivning av problemet så jag nöjer mig med att svara att en styrdämpare med rätt inställd dämpning motverkar wobbel men inget annat.

Innan man bultar på första bästa styrdämpare (eller stänger klicken på den man redan har) så måste man ha klart för sig om problemet verkligen är wobbel (en högfrekvent, odämpad svängning runt styraxeln) eller om man i själva verket har problem med den rörelse som kallas weave (en svängning med något lägre frekvens som inte nödvändigtvis svänger runt styraxeln, utan svänger hela motorcykeln i en flaggliknande rörelse, därav namnet weave).

De "tankslappers" som uppstår under hård acceleration är allt som oftast rena wobbel. Dessa kan motverkas med styrdämpare. Dock, många andra stabilitetsproblem som i folkmun kallas wobbel är i själva verket weave. Till exempel många självsvängningsproblem hos 60-, 70- och 80-tals hojar med tveksamma ramkonstruktioner eller stabilitetsproblem som uppstår vid så kallade pumpningar (då bakfjädringen "pumpar" in / ut på grund av att bakdäcket släpper-greppar-släpper osv. under hård acceleration). En styrdämpare kan tyvärr ha negativ inverkan på weave där mer dämpning förvärrar problemet.


Tack va exakt det jag behövde veta :tummenupp:tummenupp
 
Jag har ett "anti vobbel" stag över framgaffeln på min dragbike från 76. Tror inte dagens hojar har det problemet ;)
 
Såklart att det ska va ett anti wobbel stag och inte ett wobbel stag!! Du vill ju ha mindre wobbel, inte mer wobbel ju!!
 
More is less.
 
Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

Back
Top