göra rent färgspruta?

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
hej! hur gör ni rent era färgsprutor efter att ni lackat klart? måste man skruva isär den o lägga den i förtunning?
MVH Martin

rengör sprutan med thinner och plocka isär den och lägg dom lösa delarna i en glasburk med thinner....

Så gör iallafall jag och det har funkar i flera år...

Ps: Lackare brukar hälla i lite thinner i koppen och skaka den och sedan spruta in i en behållare, detta gör dom flera ggr tills dimman är ren utan färg i..

Modell bråttom:
Blås igenom med thinner tills det blir rent. Håll för munstycket med ett papper eller nåt och blås på igen tills thinnern inte blir mer färgad, (luften går upp i koppen och så det bubblar där) töm ur den nu "färgade" thinnern, blås igenom igen med ren thinner tills det blir rent.

Modell bättre:
Efter momenten ovan, gör ren sprutan, skruva isär och lägg delarna i thinner.

Last edited:
Rengör delarna i cellulosaförtunning (bad) om du använt lösningsmedelsbaserade färgprodukter, men lägg (förvara) INTE hela pistolkroppen i badet eftersom packningar kan ta skada....rengör den i badet om det behövs, men plocka upp, blås ren & torka den torr innan du förvarar den.

//Patrick.

Ett tips jag har fått är att först blåsa igenom lite förtunning innan du börjar lacka.. den blir lättare att rengöra efter det. :tummenupp
Hjälpe iofs inte dig nu direkt men ändå. :)

Ett tips jag har fått är att först blåsa igenom lite förtunning innan du börjar lacka.. den blir lättare att rengöra efter det. :tummenupp
Hjälpe iofs inte dig nu direkt men ändå. :)

varför skulle det hjälpa??
Ni ska inte plocka isär pistolen mer än om det är absolut nödvändigt, alltså nål och munstycke.

*/ ?>
Back