göra rent färgspruta?

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
hej! hur gör ni rent era färgsprutor efter att ni lackat klart? måste man skruva isär den o lägga den i förtunning?
MVH Martin

rengör sprutan med thinner och plocka isär den och lägg dom lösa delarna i en glasburk med thinner....

Så gör iallafall jag och det har funkar i flera år...

Ps: Lackare brukar hälla i lite thinner i koppen och skaka den och sedan spruta in i en behållare, detta gör dom flera ggr tills dimman är ren utan färg i..

Modell bråttom:
Blås igenom med thinner tills det blir rent. Håll för munstycket med ett papper eller nåt och blås på igen tills thinnern inte blir mer färgad, (luften går upp i koppen och så det bubblar där) töm ur den nu "färgade" thinnern, blås igenom igen med ren thinner tills det blir rent.

Modell bättre:
Efter momenten ovan, gör ren sprutan, skruva isär och lägg delarna i thinner.

Last edited:
Rengör delarna i cellulosaförtunning (bad) om du använt lösningsmedelsbaserade färgprodukter, men lägg (förvara) INTE hela pistolkroppen i badet eftersom packningar kan ta skada....rengör den i badet om det behövs, men plocka upp, blås ren & torka den torr innan du förvarar den.

//Patrick.

Ett tips jag har fått är att först blåsa igenom lite förtunning innan du börjar lacka.. den blir lättare att rengöra efter det. :tummenupp
Hjälpe iofs inte dig nu direkt men ändå. :)

Ett tips jag har fått är att först blåsa igenom lite förtunning innan du börjar lacka.. den blir lättare att rengöra efter det. :tummenupp
Hjälpe iofs inte dig nu direkt men ändå. :)

varför skulle det hjälpa??
Ni ska inte plocka isär pistolen mer än om det är absolut nödvändigt, alltså nål och munstycke.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back