Gör en MC-olycka-app?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Hej, visst finns det folk här som vet hur man tar fram appar?
Kan ni inte göra en app: vad ska jag göra om jag kommer först till en MC-olycka?
Röda korset har ju en utmärkt första hjälpen-app:http://itunes.apple.com/se/app/roda-korset-forsta-hjalpen/id376885751?mt=8

MC-olycke-appen kan ju utgå från tråden: Ifall ni kommer först till en olycka.

Kanske kostar det pengar att ta fram en app, men då kanske SMC kan gå in med pengar eller hjälpa till att söka medel till en?

En sån app kanske skulle kunna hjälpa oss att göra det lilla man kan göra vid en olycka på ett korrekt sätt?

Last edited:
Bra idé. Hade jag inte varit totalt värdelös på GUI hade jag nog kunnat göra det när övertiden trappas ner (Hah!).

Är inte det enklate att bara registrera en website med lätt namn och kopiera in den texten ? 5 minuters jobb sedan kan alla bara peta den som bokmärke eller vad man nu vill i sin telefon,läsplatta,pc osv..

Är inte det enklate att bara registrera en website med lätt namn och kopiera in den texten ? 5 minuters jobb sedan kan alla bara peta den som bokmärke eller vad man nu vill i sin telefon,läsplatta,pc osv..

Om man inte skulle ha 3g täckning da? :)

Jo, men det är ju mode att göra appar av hemsidor helt i onödan nuförtiden.

Sedan kan det ju vara trevligt om man inte har täckning som sagt, vilket händer emellanåt när man är ute och åker runt på krokiga småvägar.

Om du kommer först till en olycka, är det första du tänker på att göra att ta upp mobilen och börja zappa runt på den?

Gå en LABC och en HLR kurs så har du allt klart för dej när det händer.
Jag gör det var 2:e år och det är skitnyttigt att göra.

Om du kommer först till en olycka, är det första du tänker på att göra att ta upp mobilen och börja zappa runt på den?

Mhää!
Inte vara så nu, tanken om en app e jueeee skitbra :yoparty

När någon ändå utvecklar en sådan app så kanske en MC parkerings app också kunde göras. Tex i Götet vet man inte alltid vart man får ställa sig. Finns färdig karta på goteborg.se En rikssträckande mc parkeringsapp hade väl varit uppskattat?

SMC har ngn app på G.
Har för mig att den främst är till för att rapportera vägskick. Men man kan ju alltid pusta lite för lite extra funktioner?

Nej, men efter nån minut när man börjat tänka logiskt igen? Och har jag ingen täckning då så skulle en hjälpapp vara bättre än att gissa vad man ska göra?

Täckning måste du fixa oavsett för att få dit ambulans.

En funktion jag gärna skulle se vore att enkelt få upp GPS-koordinaterna, i de fall man kanske inte vet exakt vart man är någonstans och kunna uppge till larmcentralen.

Det finns ett par appar i ämnet som heter "Första Hjälpen".
En med tal för Andning, Blödning, Chock osv.
En annan med mycket fakta, nödnummer osv.

Det finns ett par appar i ämnet som heter "Första Hjälpen".
En med tal för Andning, Blödning, Chock osv.
En annan med mycket fakta, nödnummer osv.

Japp, jag länkade till en sån i min TS. Dessa är dock inte anpassade efter att personen har hjälm på sig vilket antagligen är den första fråga man skulle ställa sig; ska jag ta av honom/henne hjälmen eller inte?

Japp, jag länkade till en sån i min TS. Dessa är dock inte anpassade efter att personen har hjälm på sig vilket antagligen är den första fråga man skulle ställa sig; ska jag ta av honom/henne hjälmen eller inte?

Tar aldrig av hjälmen på en förolyckad innan ambulanspersonal kommit till platsen.
Har dock aldrig behövt ge konstgjord andning, vet inte om det funkar med en integralhjälm på.

:7peta
Hörrö!

Det är väl för sjutton bättre att leta i nallen efter hur man ska göra om man är osäker än att inte göra något alls! Att inte göra något är det stora felet man kan göra och tyvärr att inget göra och få panik är oerhört vanligt eftersom man är osäker!
Ja, det är mycket bra att gå dessa kurser. Går dem regelbundet själv. (Har även hjärtstartarutbildning samt får brand nu om två veckor.) Dock har alla kanske inte råd eller möjlighet.

Men!
När du är vid en olycksplats och det är verklighet så kan du behöva stöd trots utbildning. Du har kanske bra gått ett tillfälle och det sitter då inte i ryggmärgen. Du blir osäker och rädd. Någon med en app tar fram checklistan och ropar vad du ska göra. En support helt enkelt!

Mycket bra initiativ BusAnna! :tummenupp

Tar aldrig av hjälmen på en förolyckad innan ambulanspersonal kommit till platsen.
Har dock aldrig behövt ge konstgjord andning, vet inte om det funkar med en integralhjälm på.

Andas inte personen och du inte kommer åt. Bort med hjälmen fort som fasiken! Varje sekund är värdefull.

Last edited:

Fast man måste ju ha en app för hur man går kurser då ju! :7peta

Nej, men efter nån minut när man börjat tänka logiskt igen? Och har jag ingen täckning då så skulle en hjälpapp vara bättre än att gissa vad man ska göra?
Efter någon minut kanske det är för sent med LABC/HLR iaf :död Det är lite som att börja bläddra i instruktionsboken när man får sladd med bilen.

Just det där med "Var ÄR jag" vore skitbra!

Tar 112 emot Lat/long kordinater?
Det kan dom lista ut ändå, dom är ganska duktiga på att triangulera ut via GSM-nätet.

Förr ville dom helst ha RT90, på senare år har jag inte behövt ange koordinater när jag har pratat med dom, men det borde dom ju klara, det kan ju vem som helst hantera via nätet idag.

Kan inte alla mobiler med gps per default visa koordinaterna för var den är? Behövs det ett extra app just för att få fram koordinaterna när någon har vurpat med hoj? Isf kanske det krävs en för bilolyckor, en för ramla-ner-från-träd-olyckor mm också? :va

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park