Gör en MC-olycka-app?

Klokt, har också alltid med en förstahjälpenkudde av lilla modellen. Samt har mobilen i en ytterficka som jag kan nå med båda händerna.

Har dock en vanlig ringtelefon med gummiknappar, nokia 5140.
Moderna surftelefoner med touchdisplay undrar jag om jag ens skulle kunna slå ngt nummer på den dagen jag ligger blodig och nykrashad i skogen.

Brukar fundera ofta ifall man ska ha telefonen i en ytterficka eller inte. Risken är ju att den krossas, å andra sidan är det lite jobbigt att måste börja leta efter den i tankväskan. Tror också att moderna touchtelefoner kan ställa till det, som du säger.

Brukar fundera ofta ifall man ska ha telefonen i en ytterficka eller inte. Risken är ju att den krossas, å andra sidan är det lite jobbigt att måste börja leta efter den i tankväskan. Tror också att moderna touchtelefoner kan ställa till det, som du säger.
Av just den anledningen har jag ett ICE-kort i papper synligt i plånboken, med mitt namn, persnummer och nummer till nära anhöriga, och vilka dom är. Moderna telefoner tål inte lika mycket stryk som gamla Ericsson GH688 med 1 cm stålram :näsblod

Gör en app som trackar ens väg via gps och automatiskt skickar ett "SOS" sms och ringer upp en vän om man varit utanför vägen i mer än några minuter :D
Funkar inte så bra för oss offroadare men för en stackars ensam sporthojare som ligger i diket o kvider är det bra :P
Tyvärr smått omöjligt att fixa till :S

Ja jag tror att det är bra att ha mobilen på sig och inte i hojen. Ty när allt blir stilla kan man ligga en bit från hojen och dessutom med trasiga ben osv. Det är därför jag lägger mobilen i en ficka som jag kan öppna med valfri hand. Så att jag inte hindras från att nå mobilen om min ena arm skulle vara trasig

Ring 112, så får man instruktioner på vad man ska göra. Dom hänger kvar i telefonen ända tills Ambulans kommer.
Enkelt!

Mats

Så sant som det är skrivet, SOS sitter med och ger instruktioner via telefon vilket slår vilken app som helst.

Så stegen borde vara:
1. Se till att du själv är utom fara!
2. Ring 112!
3. Agera enligt instruktioner.

Detta då alltså om du eller någon annan i närheten inte har någon aning om vad man skall göra.
Det med att röra hjälmen på en person så handlar det om "liv före lem", behöver man ge konstgjord andning och hjälmen hindrar detta så ta bort den, personen kommer säkert slänga svordomar åt er från rullstolen men efter några år tacka för att den har livet i behåll i alla fall.

Jag har redan börjat att skriva en MC app som skulle bli grattis och den skulle visa stulna mc med hjälp av data från larmtjänst och kanske egen data som användare lägger till den. Väntar på OK från dem om det är ok att använda data från sidan.

Klart att lägg till första hjälpen vid en mc olycka är ingen problem heller, med koordinater för sos, osv.

Det blir inte mycket svårare att lägg till den möjlighet att registrera skick på vägarna som skulle skickas automatiskt till alla som har aktiverat notifikationer i appen.

Mer jag tänker på den, mer jag är sugen att göra en app som skulle ha allt som är viktig för MC i den, första hjälpen, väginformation, stulen/upphittat, osv., allt på ett ställe.

Jag hoppas för min själviska skull att den som hittar mig intrasslad i ett mitträcke inte drar upp en telefon och börjar bläddra.

Som någon tidigare sa, gå en kurs i första hjälpen och liknande istället.
Ring kunniga och använd telefonen till vad den är till för.

Idag ska allt göras såpass flashigt att man glömmer bort hur jävla lätt saker igentligen är.

Tar aldrig av hjälmen på en förolyckad innan ambulanspersonal kommit till platsen.
Har dock aldrig behövt ge konstgjord andning, vet inte om det funkar med en integralhjälm på.

sugrör! :mattias

Kan inte bara någon skriva ner instruktioner som vi sedan kan skriva ner i anteckningar om ni nu måste ha en ?

Jag tycker idén är bra.

Vettigt för alla oss som inte i en akut paniksituation börjar räkna grekisk algebra för att få något att göra medans folk susar förbi den skadade i 200kmh.

Det är lätt att sitta här och skriva ner vad man ska göra vid en olycka. Det kan t om jag klara av.

Men när man väl står där är det enklare att klicka på en ikon och se allt uppradat än att börja komma ihåg massa olika grejer ur minnet.

Jag hoppas för min själviska skull att den som hittar mig intrasslad i ett mitträcke inte drar upp en telefon och börjar bläddra.

Som någon tidigare sa, gå en kurs i första hjälpen och liknande istället.
Ring kunniga och använd telefonen till vad den är till för.

Idag ska allt göras såpass flashigt att man glömmer bort hur jävla lätt saker igentligen är.

Håller med, jag trodde tråden var ett skämt när jag först såg den.
I minst 20 år har det varit omodernt med sakkunskap, "sånt är för nördar". Den välavlönade nutidsmänniskan med leasingbil är oftast opraktiskt generalist. Ära och berömmelse följer sällan med handfast sakkunsskap (Hans Blixt, Håkan Lans, Fågelsång och några fler svenskar undantagna). Generalisten när dock, trots sin lön, en ständig ångest över sin egen brist på fackkunskap och praktiska färdigheter. Härav törsten efter Timell- och survival-tvprogram. Härav den aldrig sinande törsten efter hjälpmedel inför stressfyllda situationer.

Men att, nyanländ på en olyckplats, fiska upp sin iphone och börja toggla runt i en app tar nog ändå priset.
Den enda app jag skulle se som värdefull på en olyckplats är att få en exakt position, lat och long.

Last edited:
Jag har redan börjat att skriva en MC app som skulle bli grattis och den skulle visa stulna mc med hjälp av data från larmtjänst och kanske egen data som användare lägger till den. Väntar på OK från dem om det är ok att använda data från sidan.

Klart att lägg till första hjälpen vid en mc olycka är ingen problem heller, med koordinater för sos, osv.

Det blir inte mycket svårare att lägg till den möjlighet att registrera skick på vägarna som skulle skickas automatiskt till alla som har aktiverat notifikationer i appen.

Mer jag tänker på den, mer jag är sugen att göra en app som skulle ha allt som är viktig för MC i den, första hjälpen, väginformation, stulen/upphittat, osv., allt på ett ställe.

Finns väl redan det du nämnde först?

En polerad telefonapp kanske vore nåt? Istället för att trycka på telefonikonen så trycker du på akut-ikonen. Telefonen ringer automagiskt upp 112 och visar dina koordinater i displayen.

Samtidigt står Jörgen en bit bort och tar solhöjden... :D

Man kunde ha en frystorkad ambulans i kutsen...Öppna påsen och spotta två gånger i den så materialseras det en komplett ambulans på tre sekunder.

Som pilot kan jag bara hålla med någon tidigare talare: En checklistas användbarhet och enkelhet skall inte underskattas. Förvaras i plånboken eller /och på hojen tillsammans med första hjälpen. Har alltid täckning, behöver inte laddas, tar litet plats.

Om nu någon som är bra på sånt nu kunde göra en sådan så vore det hela löst (kanske redan finns?) :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park