Gör en MC-olycka-app?

Efter någon minut kanske det är för sent med LABC/HLR iaf :död Det är lite som att börja bläddra i instruktionsboken när man får sladd med bilen.

Har du instruktionsboken tillgänglig så kanske du läser den några gånger och lär dig innan du behöver den skarpt :krama

Lite småtragiskt att dom inte kan hantera long/lat i WGS84 som är den stora standarden, som i princip alla gps'er är förinställda på :huvet

Och om det inte är försent?
Då ringer man en vän ;)

Har du instruktionsboken tillgänglig så kanske du läser den några gånger och lär dig innan du behöver den skarpt :krama
Ja, det är därför man ska gå LABC/HLR-kurser då och då, och några gånger per år läsa den här stickyn så att det sitter i ryggmärgen vad man ska göra för något. När man väl är i den situationen kan man inte börja fundera på vad man ska göra, fippla med mobilen osv. Det kan handla om någons liv, en främlings, en väns eller en familjemedlems. Eller så ligger jag där, då ser jag helst att min polare vet vad han ska göra, istället för att sitta å glo för att han glömde ladda mobilen... :rolleyes:

Någon som vet an APP till Android eller Iphone för att få RT90 koordinater?

Widepilot i Android ger LAT/LONG, men inte rt90

Bra initiativ Anna!

Jag har väldigt ont om tid att snickra på den här typen av grejer, speciellt nu när sommaren kommit. Ska se om det kommer någon tid över på jobbet. Tror detta är en superbra grej, speciellt om man trycker in lite saker som amullos förslag på koordinater och liknande.

Fick svar avseende positionering.

Hej Anders,
I dagsläget kan vi ta emot WGS84 och RT90 i vår operativa
teknik CoordCom G5.

Vi kan ta emot RT90 och WGS84 i:
Grader - minuter - sekunder
Grader - minuter
Decimalgrader

För närvarande kan vi endast ta mata in koordinat SWEREF99
i kartan. Vi kommer att kunna ta emot SWEREF99 i CoordCom
G5 men där har Ericsson vår teknikleverantör inte kommit
med någon lösning ännu.

Kartan är helt förberedd för att se samtliga av dessa tre
koordinatsystemen, man kan även omvandla tex om man har
RT90 så kan man få det i SWEREF99 eller WGS84 och vice
versa.

Vänligen,
SOS Alarm AB

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.530727-app-fran-goteborg-raddade-liv

App har tydligen räddat ett liv iallafall :)

Jag får väl göra en cut&paste och lägga in texten på "kommer du först till en olycka" i min gayphone så kan jag läsa på den vid lämpliga tillfällen, när man har kommit upp i min ålder så börjar lightzeimers slå till när man minst önskar det :D

Täckning måste du fixa oavsett för att få dit ambulans.

En funktion jag gärna skulle se vore att enkelt få upp GPS-koordinaterna, i de fall man kanske inte vet exakt vart man är någonstans och kunna uppge till larmcentralen.

inte helt sant, från sos alarms egna hemsida:

Kan man ringa nödnumret 112 från en mobiltelefon även om denna inte har täckning?

Både ja och nej. De tre teleoperatörer som finns på marknaden har varierande geografisk täckning. Därför finns det områden helt utan täckning samt områden där en eller två operatörer saknar täckning. I områden helt utan täckning kan man inte nå nödnumret 112, men om minst en operatör har täckning ska man kunna nå 112. Om det står "Endast nödsamtal" eller liknade på telefondisplayen saknar den egna teleoperatören täckning. Då kan man bara ringa 112.

Ja, det är därför man ska gå LABC/HLR-kurser då och då, och några gånger per år läsa den här stickyn så att det sitter i ryggmärgen vad man ska göra för något. När man väl är i den situationen kan man inte börja fundera på vad man ska göra, fippla med mobilen osv. Det kan handla om någons liv, en främlings, en väns eller en familjemedlems. Eller så ligger jag där, då ser jag helst att min polare vet vad han ska göra, istället för att sitta å glo för att han glömde ladda mobilen... :rolleyes:

Så, tolkar jag dig rätt då om jag sammanfattar din åsikt som att en app är ett dåligt hjälpmedel för den som inte går kurser i livräddning och som kommer först till en olycka? T ex för mig och typ 80% av alla som kör hoj? Själv skulle jag mycket hellre se att den som kommer först till mig vid en olycka faktiskt har ett relevant och pedagogiskt hjälpmedel, hellre än inget alls.
Och jag skulle hellre själv få konkret info på plats om jag ska göra något, och i så fall vad, eller om det är något jag ska låta bli att göra medan jag väntar på hjälp.

I en perfekt värld har alla nyligen gått kurs i livräddning, kör inte fortare än de ska, har kontrollerat kedja, bromsar och lyse innan de sätter sig på hojen. Men i den vanliga världen ser det inte ut så. Det är för oss vanliga dödliga den appen är tänkt. Ni andra behöver ju inte ladda ner den. :)

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.530727-app-fran-goteborg-raddade-liv

App har tydligen räddat ett liv iallafall :)

Jag får väl göra en cut&paste och lägga in texten på "kommer du först till en olycka" i min gayphone så kan jag läsa på den vid lämpliga tillfällen, när man har kommit upp i min ålder så börjar lightzeimers slå till när man minst önskar det :D
Fast det är viss skillnad på ett hjärtstillestånd och en högenergiolycka som det är med hojar, det är otroligt många olika saker som kan gå sönder, och det blir mycket mer komplexa skador vid den typen av olyckor. Då är det svårt att ha en app som sitter å pratar om allt, det kan ju ta en halvtimme att prata igenom dom mest vanliga skadorna.

Dessutom spelar hjärnan konstiga spratt ihop med alla stresshormoner, är man då inte medvetslös är risken stor att att man börjar resa sig upp och kanske tom går iväg, och verkligen utsätter sig för risker! Tex vimsar omkring i trafiken, förvärrar benbrott, ökar blödningar eller börjar bråka med den som tar hand om någon som är medvetslös. Folk som skriker kan ju iaf andas :) En person som får hjärtstillestånd blir oftast ganska lugn :rolleyes:

Som sagt, för mc-olyckor tror jag mer på LABC-utbildningar än appar :fakta

Bra ide med en app, men jag skulle nog hellre vilja ha en app där man kan varna varandra för dåliga vägar. Att man kan klicka in på sitt landskap och sedan se om någon varnat för mycket grus/ lagningar/potthål eller annan skit som man kan råka ut för...

Så, tolkar jag dig rätt då om jag sammanfattar din åsikt som att en app är ett dåligt hjälpmedel för den som inte går kurser i livräddning och som kommer först till en olycka? T ex för mig och typ 80% av alla som kör hoj? Själv skulle jag mycket hellre se att den som kommer först till mig vid en olycka faktiskt har ett relevant och pedagogiskt hjälpmedel, hellre än inget alls.
Och jag skulle hellre själv få konkret info på plats om jag ska göra något, och i så fall vad, eller om det är något jag ska låta bli att göra medan jag väntar på hjälp.

I en perfekt värld har alla nyligen gått kurs i livräddning, kör inte fortare än de ska, har kontrollerat kedja, bromsar och lyse innan de sätter sig på hojen. Men i den vanliga världen ser det inte ut så. Det är för oss vanliga dödliga den appen är tänkt. Ni andra behöver ju inte ladda ner den. :)
Som jag svarade Steffe, det är inget universal som löser alla världsproblem och funkar i alla möjliga olyckor, dessutom måste det gå väldigt fort, börjar då någon fippla med mobilen så kan det nog uppfattas som väldigt stressande. Att någon kommer fram och pratar lugnande med en vaken person eller snabbt börjar kolla andning/puls på en medvetslös tror jag är väldigt viktigt, och sånt ska man kunna ändå, det ansvaret tycker jag att man kan ta som hojåkare, i synnerhet om man kör i grupp. Och som sagt, det finns ingen standardskada vid alla hojolyckor som snabbt går att få in i en app, jag tror det blir för tungroddat och oöverskådligt vid såna olyckor. Då är det bättre att läsa på en regnig söndag, eller faktiskt ta sig till en kurs! :tummenupp LABC tar en stund att lära sig, få rätt handgrepp osv, sånt ska man inte sitta och fippla med med instruktioner från en mobil i ett skarpt läge! :fakta

Tro mig, jag har viss erfarenhet av både egna vurpor och andra som har hamnat på sjukan pga olyckor ;)

Last edited:
SMC kanske skulle köpa in sådana kurstillfällen så att man i samband med bankörning eller knix kan få gå ett tillfälle mot en subventionerad kostnad? En minivariant på 2 timmar är bättre än inget.
Du som har fem minuter över nu, börja gärna med att kolla denna lilla filmsnutt så kan även du agera!
http://www.youtube.com/watch?v=CJasVOaFMuM

Som sagt, det fel du kan göra är att inte göra något!

Föreligger fara för ditt eget liv där du står? Ställ dig i säkerhet själv först!

Ring 112!
Sök kontakt med personen, reagerar denne? Peta, nyp om du kommer åt men gör det med största försiktighet då denne kan ha nackskador etc.
Ta upp visiret och kontrollera om personen andas genom att lägga örat mot dennes mun. Om personen reagerar och andas så ska du inte göra resten jag har skrivit nedan utan prata lugnande och se till att personen ligger kvar på plats. Lyssna på vad 112 säger till dig att göra.

Om personen inte andas säg till 112 att du börjar hjärträddning och lägg för guds skull inte på luren! Om du har med sällskap, räck över luren till någon annan som får vara kontakten.

Se till att luftvägarna är fria genom att huvudet ska vara rakt (lite lätt böjt bakåt). Stoppa in fingrarna i munnen på personen och känn efter så att inget ligger i vägen i munnen.
Så fort som möjligt är det dags att pressa:
Det är viktigare att pressa på bröstkorgen än att blåsa. Strunta i att blåsa helt enkelt om hjälmen är i vägen och det är brådis. Nynna låten Staying alive och pressa så får du en bra takt. Du ska pressa ner bröstkorgen minst 1 cm. (Gäller ej små barn)
Hellre knäckt revben än död! Det vanligaste är att man pressar för löst. Hjärtat sitter i mitten mellan brösten och ingen annanstans. (Amerikanarna håller på lungan när de svär eden... :D)

Ovanstående är bara små korta saker att tänka på. Kolla filmer på youtube i påsk när du får några minuter över om hjärt och lungräddning. Du kommer inte kunna allt men du kommer att AGERA och därmed medverkat till att försöka rädda ett liv och förhoppningsvis då ha räddat ett liv!

Last edited:
Nej, men efter nån minut när man börjat tänka logiskt igen? Och har jag ingen täckning då så skulle en hjälpapp vara bättre än att gissa vad man ska göra?

Den absolut viktigaste förstaåtgärden är att stänga av motorn på hojar som ligger ned. Dessa motorer går förmodligen utan olja. Det är inte bra.

Sen kollar man runt om det finns ngn avsvimmad sexbomb som ser ut att behöva munmotmunmetoden.

Last edited:
Ruska om personen som ligger och sök kontakt.
Ruska aldrig någonsin någon som har varit med om en mc-olycka! Mycket stor risk att ryggrad/nacke är skadad och ruskar man en person med sådana skador är risken stor att personen dör eller blir rullstolsbunden resten av livet! Oavsett hur dom ligger ska man aldrig röra dom själv, det får ambulanspersonalen göra! Så länge dom andas vill säga, liv går före lem! Försöker personen resa sig, försök håll kvar den, man känner inte alla skador från början.

Det absolut viktigaste är att stänga av motorn på hojar som ligger ned. Dessa motorer går förmodligen utan olja.Inte bra.
Nu är du dum Jörgen :fatta! Men att stänga av motorn är inte så dumt så att inte alla slocknar av avgaserna :tummenupp

Last edited:
Ruska aldrig någonsin någon som har varit med om en mc-olycka! Mycket stor risk att ryggrad/nacke är skadad och ruskar man en person med sådana skador är risken stor att personen dör eller blir rullstolsbunden resten av livet! Oavsett hur dom ligger ska man aldrig röra dom själv, det får ambulanspersonalen göra! Så länge dom andas vill säga, liv går före lem! Försöker personen resa sig, försök håll kvar den, man känner inte alla skador från början.

:tummenupp
Nu menar jag inte skaka givetvis men prata, nyp till på kinden, peta, kolla om personen reagerar och andas. Förtydligar detta i mitt tidigare inlägg. Tack!
Dock måste du röra försiktigt i vissa fall för att se om personen andas!

Last edited:
Nu menar jag inte skaka givetvis men prata, nyp till på kinden, peta, kolla om personen reagerar och andas. Förtydligar detta i mitt tidigare inlägg. Tack!
Dock måste du röra försiktigt i vissa fall för att se om personen andas!
Jo, det är ju helt rätt, kolla medvetandegrad försiktigt, men aldrig så att kroppen flyttas :tummenupp Övertydlighet skadar nog inte, så man inte av ren omtanke förvärrar skadan :)

VSHA (Vi Som Hatar Appar) kan som alternativ skriva ut en lista på "vad göra vid en olycka?" på vanligt papper + plasta in den och förvara den på hojen någonstans, till exempel under kutsen så att man kan plocka fram den vid behov.

Själv har jag ingen sådan lista än men en (pytte)liten första hjälpen-kudde som ryms på hojen har jag alltid med.

VSHA (Vi Som Hatar Appar) kan som alternativ skriva ut en lista på "vad göra vid en olycka?" på vanligt papper + plasta in den och förvara den på hojen någonstans, till exempel under kutsen så att man kan plocka fram den vid behov.

Själv har jag ingen sådan lista än men en (pytte)liten första hjälpen-kudde som ryms på hojen har jag alltid med.

Klokt, har också alltid med en förstahjälpenkudde av lilla modellen. Samt har mobilen i en ytterficka som jag kan nå med båda händerna.

Har dock en vanlig ringtelefon med gummiknappar, nokia 5140.
Moderna surftelefoner med touchdisplay undrar jag om jag skulle kunna slå ngt nummer på öht, den dagen jag ligger blodig, grisig, och nykrashad i skogen.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...