Gör en insats ...

Du menar alltså att saltning av vägarna bidrar till SÄMRE före än om man inte hade saltat?

Jag är kraftigt skeptisk till att så skulle vara fallet.

Du menar alltså att saltning av vägarna bidrar till SÄMRE före än om man inte hade saltat?

Jag menar också det. Saltet förvärrar allting.
Hade det varit osaltat överallt hade folk anpassat farten efter väglaget och inte krockat. Nu tror alla att det är bara att gasa på.

För övrigt så är vanligt vinterväglag helt okej att köra på, även med lastbil.

Det finns ett väglag som det är ok att salta på och det är när det pga underkylt regn uppstår s.k. svartis. Den är förrädisk eftersom den inte syns och den kan bildas mycket snabbt.
I alla andra fall är det bättre att ploga och i korsningar och liknande, grusa. Den som inte vill/vågar/kan köra på vinterväglag får låta bilen stå, flytta till Irak, jobba hemifrån eller lösa det på annat sätt.
Att de som kör på vinterväglag anpassar hastigheten efter sin körskicklighet och sitt fordons status är så självklart att jag inte borde behöva nämna det, men efter att i ett stort antal år studerat de skånska trafiktrollen så är det lika bra att påtala det.
Gissar att det finns en del djupingar innanför tullarna också ...

Jag har kört en hel del på saltfria vägar - t.ex. på Åland där man bara använder salt i vissa utsatta korsningar eller besvärliga backar, i kombination med krossgrus. Det är inga som helst problem att köra säkert. Dubbdäcken kommer till användning, bilen håller sig ren och fin och man slipper tanka bilen med spolarvätska två gånger i veckan. Ljudnivån är också lägre, när man åker på hårdpackad snö jämfört med asfalt och snömodd.

Påskrivet.

Själv använder jag inte min fina 30 år gamla Mercedes på vintern just pga av saltet som de talanglösa livstilsmänniskorna tydligen behöver för att ratta sina Audisar i stan, trots ABS, Antispin, Antihalk, antiroligt etc

Tänk på torsken isf torskarna. Häll saltet i östersjön istället för på stadens gator. Underkylt regn kan undantas

Överväger att skriva på. Just nu lutar det som att studierna tvingar mig ner till vägsaltets land. Då måste jag också börja oroa mig för mercan :gnissla

Skrev på listan. Does not like salt!

Andra saker som är otrevliga med salt:
- rådjur och annat vilt som söker sig till vägarna för att lapa salt
- cykeln rostar
- skor och kängor förstörs
- snö-saltblandningen (moddet?) upplever jag ofta som halare än ren snö
- saltfläckar på hallgolvet
- hundar och katters tassar och trampdynor tar rejält med stryk

Jag tycker att alla borde skriva på listan. Det finns verkligen inga fördelar med salt. Det är en lättjefull, uråldrig metod att ta hand om snön på. Där sanden inte biter behövs helt enkelt inget annat än plogning. Är det nån tvångstanke att man MÅSTE kasta ut saker på vägarna? :va

Överväger att skriva på. Just nu lutar det som att studierna tvingar mig ner till vägsaltets land. Då måste jag också börja oroa mig för mercan :gnissla

Gört! :tummenupp

Last edited:
Jag menar också det. Saltet förvärrar allting.
Hade det varit osaltat överallt hade folk anpassat farten efter väglaget och inte krockat. Nu tror alla att det är bara att gasa på.

Då kanske vi ska ta bort ABS-bromsar på bilarna också?

Då kanske vi ska ta bort ABS-bromsar på bilarna också?

Och vad har Edvinsjolunds inlägg med ett säkerhetsystem i en bil och göra?:va

Skulle personligen själv skriva under vilken dag som helst (fastän det framförs barnsligt och oprofessionellt på sidan)

Trots att jag HATAR denna jävla kyla och snöskit, så har det varit riktigt skönt att köra på osaltade vintervägar i vinter.:hoppa

ABS-bromsar förstör väl inte fordonspark, miljö, dagvattenledningar och broar? :confused:

Det var väl heller inte dina argument som jag citerade, eller?

Edvinsjolund har inte sagt nå´t om miljöförstöringen, och inte jag heller. Hans argument till att slippa saltet var att det skulle bli farligare att köra och pga det skulle alla anpassa farten.

Om alla kör som vettvillingar för att det är saltat och bedömer att det är riskfritt att köra fort, förmodar jag att lika många gör det som har ABS-bromsar.

Och vad har Edvinsjolunds inlägg med ett säkerhetsystem i en bil och göra?:va

Se ovan.

Last edited:
Jag är skeptisk till saker som har en hemsida som var out of date redan 1995.

Det ser jag tvärtemot som ett kvalitetstecken :D

Om hemsidan däremot ser ut som en av alla dessa trendiga lattedrickarbloggar vet jag att upphovsmannen är en mouth breather utan liv och mening.

Gedigen samling intressanta rapporter på deras sida fö. :tummenupp

Last edited:
Det ser jag tvärtemot som ett kvalitetstecken :D

Om hemsidan däremot ser ut som en av alla dessa trendiga lattedrickarbloggar vet jag att upphovsmannen är en mouth breather utan liv och mening.

Gedigen samling intressanta rapporter på deras sida fö. :tummenupp

Sidan är rörig och ful som stryk. Mitt intresse försvinner direkt.
Sen länkar dom till andra sidor och visar det i sin mainframe, om jag minns rätt så får man inte göra så.

Ang salt hoppas jag att det rätta svaret dyker upp här i tråden. Jag vet inte vilket som är bäst.

En fastighetsskötare jag känner toksaltar alltid på sina trottoarer, och det är rent som på sommaren. Så funkar gör det, allt annat är skitsnack.

Sen länkar dom till andra sidor och visar det i sin mainframe, om jag minns rätt så får man inte göra så.

Ang salt hoppas jag att det rätta svaret dyker upp här i tråden. Jag vet inte vilket som är bäst.

En fastighetsskötare jag känner toksaltar alltid på sina trottoarer, och det är rent som på sommaren. Så funkar gör det, allt annat är skitsnack.

Jag tror inte att du är trovärdig eftersom du hänger på SH, denna sida ser ju ut som ett flipperspel från 80-talet... Tar år att läsa sig hitta i.

Grötmyndiga pekoraler som avslutas med "allt annat är skitsnack" sporrar mig inte direkt att diskutera med dig.

Såklart att salt sänker smältpunkten hos is och snö, det är ju inte den egenskapen som förstör bilpark, natur, dagvatteledninger och viadukter.

Att saltet fungerar om man drar på rejäla mängder när det är bra förhållanden för just salt är det inte frågan om. Det man tar upp är vilka negativa och långtidsverkande effekter saltet har på miljö, djur och människor. En liknelse kan vara att bensin fungerar som bränsle i motorer. Men man vill ändå sluta använda bensin och andra fossila bränslen. :tummenupp

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd