Gör en insats ...

Jag tror inte att du är trovärdig eftersom du hänger på SH, denna sida ser ju ut som ett flipperspel från 80-talet... Tar år att läsa sig hitta i.

Grötmyndiga pekoraler som avslutas med "allt annat är skitsnack" sporrar mig inte direkt att diskutera med dig.

Såklart att salt sänker smältpunkten hos is och snö, det är ju inte den egenskapen som förstör bilpark, natur, dagvatteledninger och viadukter.

Du slipper :glömdet

Jaa bort med salt och dubbdäck :banana Så får vi garva lite mer åt 08orna när de ska köra bil på vintern :tummenupp

Eller varför ens ha vinterdäck?
"Hade det varit osaltat överallt hade folk anpassat farten efter väglaget och inte krockat."

Vad tycker panelen om sand/grus då?

Då kanske vi ska ta bort ABS-bromsar på bilarna också?

Verkar onödigt i mina ögon. Abs är skitbra ibland och skadar ingen vad jag vet.

Jag har iaf slutat att tro på :tomten

Kanske tog ien liten aning med "inte krockat", men du förstår säkert poängen ändå.

Det var väl heller inte dina argument som jag citerade, eller?

Edvinsjolund har inte sagt nå´t om miljöförstöringen, och inte jag heller. Hans argument till att slippa saltet var att det skulle bli farligare att köra och pga det skulle alla anpassa farten.

Om alla kör som vettvillingar för att det är saltat och bedömer att det är riskfritt att köra fort, förmodar jag att lika många gör det som har ABS-bromsar.

Varför skulle man köra fortare för att man har ABS? Utveckla gärna. Jag gör inte det i alla fall.

Varför skulle man köra fortare för att man har ABS? Utveckla gärna. Jag gör inte det i alla fall.

Den var väl inte så jädra svår att lista ut själv..!? När jag kör bil utan ABS så tar jag det jädrans mycket lugnare in i korsningar osv..
Så jag kör saktare (på vissa ställen) utan ABS..

Du sa att folk kör fortare på saltade vägar för att de tror de har bättre grepp i väglaget än vad de faktiskt har. De överskattar väglaget. Folk borde ju då rimligen köra fortare för att de tror att deras låsningsfria bromsar kan hjälpa dem ur vilken situation som helst. De överskattar sina bromsar.

Ser du sambandet?

Självklart påskrivet! Salt är jävulens påfund! I synnerhet i Stockholm där dom saltar istället för att ploga, vilket bara resulterar i en frätande sörja som skitar ner allt och är helt omöjlig att ta sig fram i. Inte minskar olyckorna ett jävla dyft av saltandet heller.

Jag kan till en viss del förstå att man saltar när vägarna är rena för att minska risken att eventuellt vatten på vägen fryser på och blir till Aftonhorans kära "BLIXTHALKA!". Men när man skickar ut bilar för att sprida salt ovanpå fem centimeter packad snö som redan är kanon att köra på så att det istället blir tio centimeter modd som är halvt omöjlig att ta sig fram i, är för mig helt oförsvarligt.

Du sa att folk kör fortare på saltade vägar för att de tror de har bättre grepp i väglaget än vad de faktiskt har. De överskattar väglaget. Folk borde ju då rimligen köra fortare för att de tror att deras låsningsfria bromsar kan hjälpa dem ur vilken situation som helst. De överskattar sina bromsar.

Ser du sambandet?

Inte riktigt samma sak enligt min mening.
Saltade vägar brukar ha bra fäste. Dock fryser skiten ihop då det blir kallt och det är inte alltid lika nysaltat överallt fast folk tror det.
Jag ser din poäng, ser du min?

Den var väl inte så jädra svår att lista ut själv..!? När jag kör bil utan ABS så tar jag det jädrans mycket lugnare in i korsningar osv..
Så jag kör saktare (på vissa ställen) utan ABS..

Kanske är läge att lära sig bromsa istället?
I snö stannar man fortare utan Abs. :fakta

Eller varför ens ha vinterdäck?
"Hade det varit osaltat överallt hade folk anpassat farten efter väglaget och inte krockat."

:tummenupp

Det är ju så underbart.:D

Det handlar ju bara om att anpassa...:)

Och folk är ju sååååå förnuftiga ...:rolleyes:

:tummenupp

Det är ju så underbart.:D

Det handlar ju bara om att anpassa...:)

Och folk är ju sååååå förnuftiga ...:rolleyes:
Varför ska folk envisas med att se körkort som en rättighet? Samma sak kommer ju upp när diskussionen att ta om körkortet tex var tionde år dyker upp, så många skulle ju bli av med körkortet då. Ja, klart som fan om dom inte klarar kraven längre! Körkort är något man förtjänar, inte en rättighet. :fakta

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd