Gör din röst hörd...

Kul att det e 58 st som valt ingen åsikt.
Jag tog fri fart så klart! :)

Hur kan man inte ha nån åsikt..?! NÅNTING måste man väl tycka.. :va
Valde f ö fri fart.

Fri fart kommer nog förkastas och andledningen till att det står där är att mäta hur seriösa svar dom egentligen får inn. Att dömma på resultatet än så länge så är reliabiliteten på undersökningen tämligen låg

SvartR1a skrev:
Fri fart kommer nog förkastas och andledningen till att det står där är att mäta hur seriösa svar dom egentligen får inn. Att dömma på resultatet än så länge så är reliabiliteten på undersökningen tämligen låg

Självklart kommer det aldrig att bli fri fart, men varför skulle inte det alternativet vara seriöst?

Därför att sverige är det land i EU som infört mest regleringar subventioner och förbud. Fri fatr och nollvision klingar väldigt dåligt. Jag tror på en sänkning i ramtiden.

Nollvisionen funkar ju som en hävstång för alla trafiksäkerhetsåtgärder hur dumma dom än är. Vi ska nog vara glada om vi får köra MC på några år över huvud taget så olycksdrabbade som vi är

Hur fan kan så många som 18 % vilja ha fri fart? 130 kanske man kunde tänka sig på sina ställen, men fri fart... Det skulle bli kaos.

Till alla dubbelmoralnissar: Är det någon moralisk skillnad mellan att köra ihjäl någon när man kommer framsusande i 250 och att köra ihjäl någon när man sitter aspackad framför ratten?

SvartR1a skrev:
Därför att sverige är det land i EU som infört mest regleringar subventioner och förbud. Fri fatr och nollvision klingar väldigt dåligt. Jag tror på en sänkning i ramtiden.

Nollvisionen funkar ju som en hävstång för alla trafiksäkerhetsåtgärder hur dumma dom än är. Vi ska nog vara glada om vi får köra MC på några år över huvud taget så olycksdrabbade som vi är

EU har väl ingenting med nollvision att göra.. är inte det en svensk socialdemokratisk ide?

Är väl kanske inget helgon själv heller. På mc ligger jag och jag ofta och kör sisådär 20 km/h för fort verklig fart (30 på mätaren). De allra flesta kör åtminstone 10 km/h för fort under långa sträckor... Höjs gränsen till 130 så finns risken att trafiken kan komma och flyta i 150. Vet egentligen inte om jag är för det förslaget heller.

KawaChris skrev:
Att alla får tycka som dom vill
Alla får tycka vad de vill. Alla får ifrågasätta när andra tycker som de vill. Alla får försvara sig när någon annan ifrågasätter när de tycker som de vill osv :tomten

SvartR1a: Varför har du metalgutten på din avatar? Iofs aldrig fel med en idol bild :)

mb skrev:
Är väl kanske inget helgon själv heller. På mc ligger jag och jag ofta och kör sisådär 20 km/h för fort verklig fart (30 på mätaren). De allra flesta kör åtminstone 10 km/h för fort under långa sträckor... Höjs gränsen till 130 så finns risken att trafiken kan komma och flyta i 150. Vet egentligen inte om jag är för det förslaget heller.

För ett antal år sedan när det diskuterades 90/110 på några av våra motorvägar hade man gjort en undersökning. Denna visade att när motorvägen hade 90 som maxhastighet så flöt trafiken på i runt 100km/h. När motorvägen hade 110 som maxhastighet flöt trafiken på i 108km/h.
Så jag tror dina farhågor om 150 inte besannas. De flesta människor tycker 150 är ruskigt fort och förknippar det med ord som "fartdåre", "vansinnesfärd" och dylikt. Att det är normal cruisinghastighet för en modern sporthoj som glider fram är det ingen som reflekterar över :)

Valde 130 Km/h det är mer realistiskt, fri fart kommer aldrig Sverige få. Vilket jag tycker är bra, det är inte många som behärskar höga farter.

SvartR1a skrev:
Därför att sverige är det land i EU som infört mest regleringar subventioner och förbud. Fri fatr och nollvision klingar väldigt dåligt. ....... Vi ska nog vara glada om vi får köra MC på några år över huvud taget så olycksdrabbade som vi är

Tjaaa.... Dät är völ inga som tror att man menar fri fart på Bågesunds vägen..
Men på vissa bitar av E4 är det absolut Ok enligt mina åsikter...

MC Olyckor på 110 sträckor är i princip ubefintliga här till lands **- sämra är det med bilarna - erfaringer från Tyskland är att olyckorna ofta kommer från KÖ och TRÖTTHET..

** Gissar en var en whelie MC som ramte räcket!

Nä - upp mä farten på vissa bitar....

130 verkar vara det bästa alternativet imho iallafall. Fri fart skulle öka olyckorna FÖR mycket! Inte pga att dom som kör fort är dåliga förare eller har dåliga fordon, utan för att kommer man i 180 så kan man ge sig faan på att någon tok i 90 glider ut precis framför en.

Svenskar på Autoban är farligt, många här är vana att ser man en bil i backspegeln så har man gott om tid på sig att gå ut i omkörningsfil. Dom tänker inte på att man kanske kommer i tredubbla farten eller liknande.

Skulle det funka med fri fart så skulle det vara skitkul... ett tag tills man upptäcker att motorvägen inte ÄR rolig även då.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8