Går fett så den dör.

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Nu har jag stora problem med min Bandit 600.

Innan vinterdvalan gick den bra, lite magert i mellanregistret bara. Under vinterdvalan ville jag råda bot på detta så tog jag isär förgasarna för att sätta in Holeshots Stage 1 jetkit, något som jag senare såg bara var brickor och munstycken som jag själv kunnat fixa för en 50-lapp, fast man kan väl säga att jag betalade resten för hans kunskap då.

Hur som haver, när jag satte ihop allt senare och skulle starta den så gick den så fett att om jag inte låg på över 7000 varv så fetade den ner sig så pass att den dog. Den var "exakt" lika blöt på alla 4 tändstiften.

Jahapp tänkte jag, för hög nålhöj, så jag sänkte den till original och drog efter gasolbränning av tändstiften igång igen. Nope, fetade fortfarande ner sig.

Hmm, flottörhöjden då. Kollade den och den stämde. Rengjorde samtidigt förgasarna grundligt, kollade så att membranen var täta och att chokereglaget gick smidigt tillbaka. Rengjorde K/N-luftfiltret, kollade så att alla slangar var okej, bytte till nya tändstift. Slet bort evak-slangarna då jag hört att de kan spöka på Banditen. Rengjorde samtidigt alla anslutningar vid tändspolarna och tändhattarna. Bränslekranen verkar funka då den inte läcker o har sig.

När jag startade upp den igen var det samma visa. Fet på låg o mellan så till den milda grad att den dör om man försöker hålla sig där????

Nu är allt original, förutom en storlek större huvudmunstycken på 1:ans o 4:ans cylindrar. Den gick helt utan problem när jag ställde in den för vintern och nu börjar jag bli rätt så fundersam över vad f-n det kan vara.

Vad kan ge dessa problem, att den går så fett i låg o mellanregistret? Visst styrs de områdena mest av lågfartsmunstyckena,nål o flottörhöjd som alla är original nu?

Behöver verkligen hjälp nu.
Tack på förhand, Ralf.

Då detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat bumpar jag denna :rolleyes:

Hmm,svarar mig själv med en undran som någon annan gärna får bollplanka vidare på.
Kan det vara bensinkranen? Är det inte en vacumstyrd pump i den som kanske kan ha hängt sig och därigenom dränker förgasarna så att nålen inte orkar hålla emot utan släpper igenom en massa extra bensin(puh,lång mening)? Och detta märks då tydligt på låg o mellanvarv men inte på höga varv?

Någon som kan säga om mitt resonemang är helt åt pipsvängen?

NakenBandit skrev:
Hmm,svarar mig själv med en undran som någon annan gärna får bollplanka vidare på.
Kan det vara bensinkranen? Är det inte en vacumstyrd pump i den som kanske kan ha hängt sig och därigenom dränker förgasarna så att nålen inte orkar hålla emot utan släpper igenom en massa extra bensin(puh,lång mening)? Och detta märks då tydligt på låg o mellanvarv men inte på höga varv?

Någon som kan säga om mitt resonemang är helt åt pipsvängen?

Hmm, du verkar inte få så mycket svar här... Vet inte heller, men att det skulle vara bensinkranen håller jag för väldigt osannolikt. Vacuumstyrningen är ju mera av och på, sedan styrs bränslemängd av fuggarna.

Såvitt jag förstår så ska bensinkranen vara öppen när motorn går... Nålventilerna sköter resten... Dubbelkolla nålventilerna samt flottörnivån och om det blivit nån "liten grej" över vid skruvandet! :)

Andreas inlägg här ovan verkar sunt (soppakranen kan aldrig ge för mycket soppa, bara för lite om den är kack) men jag vill även passa på att tipsa om AndersBrink. Om inte han vaknar nu så får du skicka ett pm till honom och tipsa om tråden. Han har örnkoll på fuggarna och har syndat ett och annat specifikt på Bandit (åtminstone på dom fullvuxna Banditarna :7peta :D).

Tack för svaren och okej, lägger min energi på annat än bensinkranen då.

Nålarna har jag kollat flera gånger. De är på 600:an fasta så att det finns bara ett läge på dom. Med Holeshot-kitet lyfte man upp dom med brickor för att få en högre nålhöjd, de brickorna har jag tagit bort nu.

Flottörhöjden ska enligt Haynes vara 17 millimeter +-1mm och 3 stycken ligger på 17 och 1 på 16.

Hmm, fler tankar kring vad jag kan ha förstört i min skruvariver?

Och Robban, det är väl inte storleken som har.... vad fan säger jag, jag vill ju ha en 1200:a!! :yoparty

Det går även våldsamt fett på tomgången? Om den gör det så har du ställt flottörnivån helt galet så att den flödar eftersom inga andra luft/bränsle-kretsar är aktiva på tomgången utom just luftskruven för tomgången. Vrider du gashandtaget så att du får 2000 varv och kan köra iväg lite lugnt, går den våldsamt fett även då - isf är det definitivt flottörerna som flödar över.

Du är medveten om att flottörnålarna kan vara fjäderbelastade och fjädern ska vara obelastad när man justerar in flottörnivån. Det betyder att förgasarbryggan får läggas lite på sniskan för att inte pressa ihop fjädrarna på flottörnålarna när man mäter upp nivån.

Eftersom det är Kehin-förgasare har jag väldigt lite kännedom om hur de ser ut, tyvärr.

Om du precis har oljat in luftfiltret, värm filtret till ca 50 grader och använd tryckluft och blås bort det mesta av luftfilteroljan från ca 10 cm håll. Man har på alldeles för mycket... annars kan du göra en tiotal fullgasrepor upp genom 1 till 6'an, det suger in den överflödiga oljan och gör filtret "normalt" igen. Före den "inkörningen" går hojen som nåt som katten släpat in.

Lycka till med felsökandet!

Jag ska kolla flottörhöjden igen.
Dom har dock varit orörda från ifjol, inget jag var och pillade i.
När jag mätte dom så hade jag bryggan snett lutande så att fjädrarna inte trycktes ihop, får testa att ställa dom lite högre.

När jag startar den går den så tokfett ända upp till 6-7000 att den max går i 5-10 sekunder innan den dör, men uppe i 10000 går den helt okej, vissst, det är mest där man ligger med en 600:a men det vore roligt om den gick annars oxå.

Tack för alla svaren, om det är någon som kommer på något annat så år ni gärna skriva det.

Blir till att riva bryggan imorgon igen :huvet

Det är detta som gör att jag är nöjd överatt endast ha en förgasare som kan strula :) :) näe skämt och sido.. det här blir fint för då kan ju du allt om förgasarinställning när jag ska justera in gsx:n :tummenupp

får du inte igång den i veckan så släng den på släp när du far från stan så har vi nåt att göra nästa lördagkväll :tummenupp ...

Glömt att montera lågfartsmunstyckena?

Hur ser monteringen av trottelnålarna ut, börja med att beskriva hur brickor, distanser etc sitter under respektive ovanför C-clipset.

Nädå, lågfartarna sitter där som ska och är rengjorda o fina.

Nålen sitter i en fyrbensställning i ett hål i mitten. Där sätts nålen, utan några som helst inställningsmöjligheter.
Nålarna har inget C-clip utan har bara en fast "clip" längst upp. Detta gör då att vid justering av nålhöjden får man lägga brickor under den för att få upp nålarna i "ställningen".
Denna ställning vilar invändigt i botten av trotteln och över den träder man fjädern.

Hmm, jag ska leta bild över hur det ser ut.

Exakt dit mina tankegångar har gått den senaste ½timmen :näsblod

Den där skissen är nog från Generation 2 av Banditen då min inte ser ut så men principen är likadan.

Är det så ska jag friviligt ta sats och :huvet så hårt jag kan.

Tack för bilden, nu ska jag ut i garaget o svära över min egen idioti!!!

Jahapp, suck.

Tillbaka i tråden, ny :huvet och arg, men glad.

Felet var det uppenbara och självklara: Trådstartaren är totalt värdelös och borde genast bannas från åtminstone mekforumet. :fatta!

Givetvis hade ovannämnde idiot monterat nålen och låsbryggan i fel ordning på alla fyra förgasarna :död

Man tackar för det intresse som blev visat i denna totalt onödiga tråd och kan nu meddela att Banditen har ett mycket bättre mellanregister än tidigare och går så bra som kan förväntas av en sådan 600:a.

Urban Tiger, om priset kan prutas ner till 2 fulöl och en halväten påse med chilinötter kan vi säkert komma överens om en avbetalningsplan på 60 månader där jag i slutet har en restskuld på 30 % :tungan

Tack för hjälpen och kan det SLUTA REGNA!!!

Åhh, oväntat besök, trevligt.

Då ska jag genast se till att köpa hem ett paket Gevalia.
Fast slagdängor är inte min melodi, särskilt när det framförs av Baltic inkasso. Ändrar de inte musikstil får de smaka på kettingen :mad: :fatta!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti