Går det att rätt till ett böjt gaffelben?

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
Frågan är enkel:
Går det att rätta till ett böjt gaffelben? Bilden visar hur mkt den har blivit böjt.

Bifogat

• gaffel.jpg
    gaffel.jpg
    60.3 KB · Visningar: 155
Skulle råda dig att skaffa begagnat på skroten eller helt nya. Måste vara otroligt svårt att räta ut det där på ett bra sätt..

Försöka kan man göra , men det är svårt att få det bra.
Jag skulle ringt runt till skrotar efter ett beg gaffelben

För mycket böjt imo. Skaffa bättre begagnat eller nytt.
Annars går det att räta om det är lite mindre böjt eller mindre skarpt böjt.
Men det där ser lurigt ut.

det är svårt, kan gå men inget att rekomendera. iom att böjen är där det är så borde det gå sen om hållbarheten är samma som innan man började räta det vet jag dock inte. Jag skulle dock inte testa utan köpa ett begagnat, mina gaffel ben var böjda testade räta men fick det aldrigt bra, köpte 2 beggade ben till min !

Aldrig!

Inte som det benet ser ut. Vissa går men regeln är så länge det inte ser böjt ut så går det, alltså inga veck osv.

Efter en sån där smäll finns det risk att nedre gaffelkronan också fått en tryckare.
Men det märker du när du monterar dina nya, raka gaffelben.

Mvh
Danne

vad tror du själv.......... skulle du vela åka på din hoj med ett riktat gaffelben........ dum fråga.:arsele :D

Sålänge det inte har sträckt ut metallen så det blir veck och sånt så är det inga problem att rikta.. brukar holka ur träbitar i gaffelns radie så skadas den inte.
Sen mäter man bara upp den med indikatorklocka så man får den imom några hundradelar rak..
Men den på bilden är bara att ta lös och använda som avfyrningsramp till nyårsraketerna..

*/ ?>
Back