Går det att manipulera mätare smidigt?

Att man kör mindre beror enkelt på att man har ett bristande intresse och få vänner md mc. Jag är gift och har 2 barn + hund ändå äger jag 3 Motorcyklar och kör betydligt mer än 500 mil om året förra året körde jag 900 mil drygt med en av cyklarna.
och då åkte vi ett gäng, ibland jag och frugan, ibland själv, till jobbet, till affären osv å ja e 46 år :D

å andra sidan köper jag hellre en Blackbird -00 som gått 6-7000 mil än en blackbird -00 som gått 2500-3000 mil, eller en cbr firebird -97 med 7000 mil på mätaren än en med 3000 mil

ca 700 mil på 3 mån, bara åkt till gelleråsen 1 gång, mantorp 1 gång och kinnekulle en gång samt pendlat te jobbet med hojen. krävs inte mycket inte mycket alls för att få milen att rusa iväg. 8km till jobbet :P

TVÅ JA :banana
1. Det är vanligt att hojar går ~200mil år.
2. Ja det är lätt att manipulera mätare, gamla som nya.

ca 700 mil på 3 mån, bara åkt till gelleråsen 1 gång, mantorp 1 gång och kinnekulle en gång samt pendlat te jobbet med hojen. krävs inte mycket inte mycket alls för att få milen att rusa iväg. 8km till jobbet :P

8 km till jobbet, säger du. Hur långt är det hem då? :D Brukar alltid bli längre än ditvägen. :)

200 mil /år kan säkert vara nåt slags genomsnitt. Jag gissar att det finns gott om folk som snittar 10 mil i veckan, sådär 20 veckor om året.

Tja.. Allt går säkert att manipulera med men folk kör olika mycket och har olika tid till sina intressen.
Tex jag har en GSXR 1000 -07 som gått strax över 1000mil. Min BMW från 2009 slog mätaren om till 199mil igår. Min GSX750 från -99 slog om till 2000mil i höstas. Har även en Honda som inte har startats denna säsong. Har även tre bilar så sommarbilen brukar gå 100-200mil/år. Mao finns det folk som knappt använder sina fordon av olika skäl. I mitt fall har jag många att välja bland varför milen sprids på alla fordon i kombination med dåligt med tid att "leka" med dem :(

Hmm, om 350 mil är ju min helt "ny" igen. Vad kan man få för en okörd Tdm? Förvisso med slitage på däck och sånt:3freak

Jag har inte läst genom hela tråden men som svar på din fråga...
Ja det är väldigt lätt att "manipulera" en mätare.
Även dom digitala, man tar loss mätaren och kopplar den till en apparat, och vips så kan du ställa in önskat antal mil.
Titta på helhetsintrycket på hojen, serviceboken och däck osv. Ring gärna föregående ägare, Om det är en hoj du misstänker har skruvad mätare i Stockholmstrakten så ring till mätarservice och fråga om den har varit på besök ;)

Last edited:
ja ber om ursäkt för OT men

har funderade på detta när jag sålde min förra hoj. verkar som folk bryr sig mer om hur många ägare eller hur långt den gått istället för att kolla hur hojjen ser ut och går.

10år gammal hoj,under 1500mil, bortslarvad servicebok och allmänt risigt skick kan ju skvallra om att milen inte stämmer riktigt. det är faktist inte så jätte ovanligt som folk verkar tro med skruvade mätare.

SH är fantastiskt. 35 inlägg om att det kanske förekommer skruvade mätare på marknaden och att folk kör olika långt varje säsong.

många jag känner lägger inte alls många mil per år och bara kör när det är riktigt bra väder. Själv har man kört kanske 250 mil totalt hittils iår på tre olika motorcyklar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman