Går den igenom besiktningen..?

Poacher skrev:
Du har helt rätt, jag besiktar bilar ibland flera ggr i veckan och de har med åren dragit ner på kontrollpunkterna men i samma takt höjt sina priser.

Bil med helslut stötdämpare och hjullager går lätt igenom idag, förr kollade de ju sånt.
Tändningslåskrav finns dock inte på motorcykel, flera offroad saknar helt sådant bla.

Fråga nästa gång hur många minuter de har på sig att kontrollera ett fordon och så jämför du det med hur länge det tar för en märkesverkstad att kolla ditt fordon samt priset?

Kommer du ihåg själv när ASB höjde priset senast på en kontrollbesiktning?

Ett par år sen tror jag.
De införde även färre antal kontrollpunkter för att korta tiden vill jag minnas.
Vagnar höjde de mycket på för de menade att dem fick de ta i lasbilshallen.

Varför undrar du?
Märkesverkstad som tittar på bilen i 10 minuter, tja jag vet inte vad det kostar?

Tror du jag är ute på en personlig vendetta mot bilbesiktare?
isf fel, jag konstaterar bara det jag märkt av.

Last edited:
Poacher skrev:
Ett par år sen tror jag.
Varför undrar du?
Märkesverkstad som tittar på bilen i 10 minuter, tja jag vet inte vad det kostar?

Tror du jag är ute på en personlig vendetta mot bilbesiktare?
isf fel, jag konstaterar bara det jag märkt av.

Nej absolut inte, vill bara att en del ska förstå att de har ett stressmoment där de har en tid att kontrollera ett fordon oavsett i vilket skick den är i samt försöka komma ihåg alla dess svaga punkter på olika fordon vilket inte alltid är lätt.

300:- för bil / 260 för mc är väl relativt billigt om man jämför vad ev märkesverkstäder skulle ta för en förbesiktning vilket med all säkerhet inte skulle hamna på denna summa. Sen är det tyvärr tråkigt att alla inte kan hålla samma kvalitet på att upptäcka saker men vem har sagt att vekstäder skulle vara bättre där man t.o.m inte ens får vara med under ev service eller?

Ska reg. besiktiga min honda jag importerat från Thailand nästa vecka.

Jag e fan livrädd.... Modellen har mig veteligen inte sålts i sverige, och honda sverige var inte så intresserade av att hjälpa till.....

Webspy skrev:
Ska reg. besiktiga min honda jag importerat från Thailand nästa vecka.

Jag e fan livrädd.... Modellen har mig veteligen inte sålts i sverige, och honda sverige var inte så intresserade av att hjälpa till.....

Nja livrädd behöver du väl inte vara, antingen går det eller inte att regga den. Jäkligt svårt med alla dessa förbannade papper man måste ha!

motardnisse skrev:
Nja livrädd behöver du väl inte vara, antingen går det eller inte att regga den. Jäkligt svårt med alla dessa förbannade papper man måste ha!

Jepp, Honda kunde inte få fram något bullerintyg... så ett sånt kanske man kan trolla fram på något annat sätt.... sen kanske man ska montera blinkers i fram :näsblod

Bifogat

• VFR.jpg
    VFR.jpg
    89.9 KB · Visningar: 104
Webspy skrev:
Jepp, Honda kunde inte få fram något bullerintyg... så ett sånt kanske man kan trolla fram på något annat sätt.... sen kanske man ska montera blinkers i fram :näsblod

Den där såg ju inte dum ut, men funderar du inte på att köra bana med den istället?

motardnisse skrev:
Den där såg ju inte dum ut, men funderar du inte på att köra bana med den istället?

Har redan en überkittad 600 för bana.... men går den inte igenom bes kan jag ju alltid köra 250sp, har för mig att man får köra 400cc 4-takt där....

wonderwizard skrev:
vad fick du betala ? vet att en norrman här på forumet säljer sådana..

Det var av honom jag köpte.... kostade 27 klar i sverige med tull o moms o annat elände.... samt kostnaden för en reg. bes. typ 800 tror jag.

Webspy skrev:
Det var av honom jag köpte.... kostade 27 klar i sverige med tull o moms o annat elände.... samt kostnaden för en reg. bes. typ 800 tror jag.

Hur är det att hitta reservdelar till en sådan om olyckan nu skulle vara framme ?

och vet du vad försäkringen kommer att hamna på ? (ca?)

wonderwizard skrev:
Hur är det att hitta reservdelar till en sådan om olyckan nu skulle vara framme ?

och vet du vad försäkringen kommer att hamna på ? (ca?)

kollade på en -88

då blev försäkringen 1900:- hel/hel

Då bor jag i stockholm - inne i stan - har inte haft hojkort så länge o e 30 år... inte bästa kombinationen... således - mycket billig att försäkra.

hade tänkta att låta bli att krascha,,,,

Besiktade min i helgen som var, de kollade allt, styrlager, hjullager, drivpaket plus allt det vanliga.
Killen som jobbade där såg centralstödet och utbrast: fint, nu kan vi kolla styrlager m.m.

Har för mig att jag hörde nåt om att de hade krängt upp en sporthoj lite vårdslöst på sidostödet för att kolla hjullager m.m. och de då hade gjort så ramen blev lite skev, det orsakade ett jävla liv. Kan ju vara därför de är lite försiktiga när det gäller sånt på hojar utan centralstöd.

Hade mitt monterat enbart för besiktningen. Inte en anmärkning fick jag, tjohoo :banana

Det enda han sa var: den gick fint, inga problem att komma upp i 130 på Ekgatan, och bromsarna nöp fint :tungan

i_fieL_good skrev:
Besiktningsgubbarna ar snallare an du tror!

Tankte bara beratta vad som hande nar jag skulle besiktiga min forra hoj, en streetfighterinspirerad Hornet 600. Redan pa forhand visste jag att oddsen for att den skulel ga igenom var ytterst sma, men vem orkar satta pa orginaldampare + orginalbakdel? Battre att ta en rovare...

haha!!! fyfan vilken story. Man kunde inte förutse hur det skulle sluta :)
Jag har bara besiktigat min hoj 1gång. Och då kollade han endast om samtliga lampor fungerade och så drog han en pinne genom ekrarna för att kolla om de var hela. Det hela gick på 2minuter. Då tänkte jag att de kanske är snällare med offroadmaskiner iom maxhastigheten men jag vet inte, tydligen är det många som gnäller på att de kollar för lite. Han hade kunnat rycka lite i svingen och checka bromsarna iaf. Men icke sa nicke. 2 år utan bekymmer sweet! :banana

motardnisse skrev:
Mmmm! glöm inte att du har ett ägaransvar också, Hur kommer det sig att DU inte gjorde nån lite koll på bilen INNAN besiktningen? Förmodligen varför de inte lyfte upp din hoj var nog att minimera skador på ditt sidostöd då du tydligen har en Ducati där de är väldigt ömtåliga!

Nästa gång du ska besikta hojen: Var med vid besiktning och var inte rädd för att fråga vad de kollar efter då du faktiskt betalat för en tjänst.

Jag kan nog själv skriva en bok om både bilar samt mc där kunder har antingen försökt meka själva eller inte gjort nåt då de trodde inte att det skulle vara så allvarligt som det såg ut att vara!

Visst ASB har ett visst ansvar likaså har DU, Tänk på hur många olika märkesrelaterade fel de ska komma ihåg i huvudet oavsett fordon samtidigt de ska vara trevliga och ev svara på dina frågor! Nu vet inte jag vart du besiktade men många kanske inte märker hur många punkter de kollar på bara genom att känna på ett ställe alt skaka, vrida mm.

Som sagt gå med och fråga nästa gång du besiktar något fordon och kom ihåg ingen är felfri!

Jag vet inte var du jobbar men mitt företag tar ut ca 550:-/tim för mitt jobb. Då förväntar sig kunden att få det som är avtalat, kanske inte Rolls Royce-kvalité på jobbet men inte heller Trabant-kvalité, om du förstår.

När man då läser allas inlägg om att en del hojar går igenom utan anmärkning, trots brister, medan somliga har problem trots att allt är i sin ordning, det känns ju inte helt rätt för en myndighet som man är tvungen att anlita.

Jag har inga problem med att bilprovningen sätter 2-or på mina fordon om det dom anmärker på grundas på fakta.
Läs själv om de som säger att man skall åka på en extradag för då har dom inte ljudmätarn med sig. Kallas det för kvalité???

Det kanske går lättare för en del som när du skrev till Punkar´n: " Vem var det som besiktade din hoj? "står längst ner till höger på protokollet" Känner några där! "

För några veckor sedan besiktade en SH-medlem sin Fireblade och han råkade känna personen på bilprovningen så de snackade i tio minuter och sen var det bara och betala, ingen tittade på hojen. Det kanske var nån annan där och skakade och kollade när ingen såg. Han var nöjd men dt är väl inte riktig rätt i alla fall.
Man kanske skulle lära känna någon och köpa sig lite bättre tur på ASB, den oberoende fordonskontrollen.

MVH
/Fredrik

Haha va puckad man kan vara.............

Tror ni man tar in en hoj lyser med lampan i ca 3min säger sedan ok nu kan du köra :tummenupp

Kontrollen:

Kalla in hojen, kolla halvljus, blinkers, bromsljus*fot/styre*,reflex mm.
Notera mätarställning,chassi nr.
kolla ramen efter sprickor,fastsättning av motor mm.
mönster i fram/bakdäck*skador*.
Spinna framhjulet för kontroll av hjullager, om det kan ske utan risk för skador på stödet mm.
På med kläder å ut på en provtur/klart

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...