går dåligt när det regnar???

1. Japp. Jag menade inte alls att hacka eller så. Om nu någon trodde det.
2. Korrekt. Jag menade några plus och fuktigt. Ni måste ju givetvis läsa det jag menar, inte det jag skriver. :confused:

Skulle gissa att det är just för att luftfilter och sånt är borta. Den får mer luft än vad som är meningen och vid fuktigt och kallt väder har luften högre densitet. Det där gör att bränsleblandningen blir för mager hela vägen men klanske mest i det lägre registret beroende på hur den är bestyckad.
Smäller den vid gasavslag? I så fall är det ytterligare en indikator på att den går magert.
Prova att ge lite mer via blandskruven om det går, annars större muntycken eller höjda nålar.
Visst kan det vara något med tändsystemet också men det är inte vad jag skulle gissa först.
Isbildning, nja, bara i kallt väder och jag tror inte det är vad ni ser här. Dessutom brukar problemen bete sig annorlunda, motorn dör från att ha gått bra en stund på medelvarv, dör nästan för att hämta sig en stund just innan den skulle stanna. Sedan göra om samma sak gång på gång.l

Last edited:
jo det kommer rätt ofta smällar från avgasröret när man släpper på gasen, men det händer också ibland att det går dåligt i perioder och då svartryker den mycket.

jag hade fått för mig att man får smällar från avgasröret när man kör med för fet blandning. måste tydligen ha missuppfattat det helt.

Det är väl så här att poff i avgas vid avslag brukar innebära att den går lite magert på tomgång?

Ulf_lundin:
Är det verkligen så att bränslets förångning påverkar isbildning i fuggen i nån nämnvärd omfattning?
Det åtgår ju energi för förångningen men merparten av förångningen sker ju såvitt jag kan förstå under kompressionstakten, dvs då bränsle/luftblandningen värms upp. Alltså borde detta inte vara särskilt bidragande till isbildningen? Eller?

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP