går dåligt när det regnar???

1. Japp. Jag menade inte alls att hacka eller så. Om nu någon trodde det.
2. Korrekt. Jag menade några plus och fuktigt. Ni måste ju givetvis läsa det jag menar, inte det jag skriver. :confused:

Skulle gissa att det är just för att luftfilter och sånt är borta. Den får mer luft än vad som är meningen och vid fuktigt och kallt väder har luften högre densitet. Det där gör att bränsleblandningen blir för mager hela vägen men klanske mest i det lägre registret beroende på hur den är bestyckad.
Smäller den vid gasavslag? I så fall är det ytterligare en indikator på att den går magert.
Prova att ge lite mer via blandskruven om det går, annars större muntycken eller höjda nålar.
Visst kan det vara något med tändsystemet också men det är inte vad jag skulle gissa först.
Isbildning, nja, bara i kallt väder och jag tror inte det är vad ni ser här. Dessutom brukar problemen bete sig annorlunda, motorn dör från att ha gått bra en stund på medelvarv, dör nästan för att hämta sig en stund just innan den skulle stanna. Sedan göra om samma sak gång på gång.l

Last edited:
jo det kommer rätt ofta smällar från avgasröret när man släpper på gasen, men det händer också ibland att det går dåligt i perioder och då svartryker den mycket.

jag hade fått för mig att man får smällar från avgasröret när man kör med för fet blandning. måste tydligen ha missuppfattat det helt.

Det är väl så här att poff i avgas vid avslag brukar innebära att den går lite magert på tomgång?

Ulf_lundin:
Är det verkligen så att bränslets förångning påverkar isbildning i fuggen i nån nämnvärd omfattning?
Det åtgår ju energi för förångningen men merparten av förångningen sker ju såvitt jag kan förstå under kompressionstakten, dvs då bränsle/luftblandningen värms upp. Alltså borde detta inte vara särskilt bidragande till isbildningen? Eller?

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back