Går bara på 2 cylindrar

Hosan

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
Suzuki GSX 600F & Honda VFR 2001
Hej

Har lite problem med min cykel.. Den verkar bara gå på 2 cylindrar.Det är en suzuki gsx 600f -88
Skulle starta den häromdan,då gick den dåligt som fan ock läckte bensin från avgasrören..(skarven undertill) Kände på cylindrarna och då var 2 varma och de andra kalla. Någon som kan ha nått tips på vad det kan vara?

Mvh Stefan

Oj, det kan vara massor av orsaker, men det mestelementära är ju att ta ur stiften ur de cyllar som inte går och spana in dem.
Är de torra? Sura? Igenslagna (sot som kortsluter) eller vad?
Därifrån gå vidare med att kolla: har de gnista?
Osv

Oj, det kan vara massor av orsaker, men det mestelementära är ju att ta ur stiften ur de cyllar som inte går och spana in dem.
Är de torra? Sura? Igenslagna (sot som kortsluter) eller vad?
Därifrån gå vidare med att kolla: har de gnista?
Osv

Tycker bara det är konstigt att båda skulle lägga av samtidigt,men jag får börja som du säger med tändstiften osv. Vet du om där sitter 2 tändspolar på den modellen? Isåfall kan det kanske vara en av dom som lagt av.

Mvh Stefan

Börja så här:

Starta upp hojen och varva till lite och stäng av.
Blöt ett finger och dutta på avgaskrökarna för att konstatera vilka som är varma och vilka som är kalla. (mer exakt än att känna på cylinderraden)
Är tex 1-4 eller 2-3 kalla så kan en spole lagt av av någon anledning.

Men hur som helst så vet du vilka som inte fungerar och det gör saken lite lättare att felsöka efter.

Tycker bara det är konstigt att båda skulle lägga av samtidigt,men jag får börja som du säger med tändstiften osv. Vet du om där sitter 2 tändspolar på den modellen? Isåfall kan det kanske vara en av dom som lagt av.

Mvh Stefan

Helt korrekt.

Och det är det du kommer få veta när du kollar gnistan.
Men ja, den har två spolar, vilka servar 1-4 och 2-3 var för sig.
Systemet kallas slösande gnista, eftersom det ger gnista på bägge stiften som sitter på den spolen samtidigt, men det är j bara EN cylinder som är i arbetstakt.

Nyare maskiner har därför en spole på varje stift, för då hinner varje spole ladda upp sig bättre på höga varv, och man slipper oxå problemet med den slösade gnistan, som faktiskt oxå tar den större delen av tändenergin från spolen eftersom gnistan har lättare att hoppa över på det stiftet.
Men det är en anna historia det. :)

Gsx 600 F

Jag Har En Likadan En 1997 år Modell-
Ettans Cylinder La Av För Mig Igår Jag Kortade Tändkabeln Samt Blåste Rent Och Skiftade Stiften På 1-3 Sedan Small Den Igång.
Men Ska Byta Alla Stift Til Helgen Cr 9 Ek är Stiften.
Så Min Rek är Byt Spolen Samt Stift -kör Som En Gud Sedan

Parallellkopplade, tänk på att de är ditskruvade i samma topp.. Svårt att seriekoppla då.

Så här är det på min ZR-7. Stiften i serie eftersom vart och ett av stiften är anslutet till sin egen ände på spolen så att strömmen går åt olika håll igenom stiften.

Bifogat

• Tändstift.JPG
    Tändstift.JPG
    13.6 KB · Visningar: 108
Där ser man, det var en lustig lösning.. Men det funkar ju med två tändstift per spole, och det är ju så det brukar vara konfigurerat. Nu får jag ställa mig i skamvrån en stund.

Så här är det på min ZR-7. Stiften i serie eftersom vart och ett av stiften är anslutet till sin egen ände på spolen så att strömmen går åt olika håll igenom stiften.

Som i Dr.Bikes favoritkompositörs textrad -Strömmen finner veijennn...

Men går strömmen verkligen åt olika håll igenom stiften?
Fördjupa dig gärna i det...

Som i Dr.Bikes favoritkompositörs textrad -Strömmen finner veijennn...

Men går strömmen verkligen åt olika håll igenom stiften?
Fördjupa dig gärna i det...

Är det kopplat som han visar på sin bild så går det genom stiften åt olika håll.

Bifogat

• Tändstift2.JPG
    Tändstift2.JPG
    7 KB · Visningar: 1,098
men du sa att den flödar asså bensinen rinner ut genom avgasröret kan vara så att förgasaren kanske måste fixas till om den stått länge (ex under vinter) hade sånt fel på min cbr nu i våras jobbigt den flödade massor men fick igång den

Är det kopplat som han visar på sin bild så går det genom stiften åt olika håll.

Det är inte så det funkar, det där är ett sk dual fire system. Gnistan går som brukligt synkront från spolen till jord, genom båda stiften.

Systemet används, precis som DrBike redan skrivit, av tillverkningsekonomiska skäl.

Halva energin går till cylinderns som ska tända, andra halvan ger en överflödig gnista i granncylindern, gnistan hamnar då i utblåsningstakten.

Man halverar antalet tändspolar på det viset.

Det är inte så det funkar, det där är ett sk dual fire system. Gnistan går som brukligt synkront från spolen till jord, genom båda stiften.

Strömmen i en krets måste "gå runt". Om spolen inte är jordad nånstans kan inte ström gå via ett stift till jord. Strömmen måste tillbaka på nåt vis. Ström är exakt vad det heter alltså en ström av elektroner. Ström sitter ihop som en kedja, kan man tänka.

Det jag försöker säga är att det krävs bara ett kass stift eller en kass tändkabel för att den ska missa på två cyl.

På denna bild är det omritat så strömmen går åt samma håll i stiften. Men eftersom det slår över mycket lättare i atmosfärstryck än vid kompresion som tror inte jag det skulle bli nån gnista alls där det behövs...

Bifogat

• Tändstift parallell.JPG
    Tändstift parallell.JPG
    27.5 KB · Visningar: 91
Stämmer bra! Fel av mig. Mitt minne hade nog alko-hål. :gnissla

mvh
J
Strömmen i en krets måste "gå runt". Om spolen inte är jordad nånstans kan inte ström gå via ett stift till jord. Strömmen måste tillbaka på nåt vis. Ström är exakt vad det heter alltså en ström av elektroner. Ström sitter ihop som en kedja, kan man tänka.

Det jag försöker säga är att det krävs bara ett kass stift eller en kass tändkabel för att den ska missa på två cyl.

På denna bild är det omritat så strömmen går åt samma håll i stiften. Men eftersom det slår över mycket lättare i atmosfärstryck än vid kompresion som tror inte jag det skulle bli nån gnista alls där det behövs...

Systemet används, precis som DrBike redan skrivit, av tillverkningsekonomiska skäl.

Halva energin går till cylinderns som ska tända, andra halvan ger en överflödig gnista i granncylindern, gnistan hamnar då i utblåsningstakten.

Man halverar antalet tändspolar på det viset.

Japp, jävla slös men så är det ju på en sketen Japps av tidig årsmodell:tummenupp

/U

Icke....

Det är alltid minus i jorden på stiften och plus i tändhatten. (Lucas systemen borträknade)
Strömmen snurrar inte runt i ring..

Men förklar gärna dina teorier.
Ser fram emot det. :tummenupp

Last edited:
Icke....

Det är alltid minus i jorden på stiften och plus i tändhatten. (Lucas systemen borträknade)
Strömmen snurrar inte runt i ring..

Men förklar gärna dina teorier.
Ser fram emot det. :tummenupp

Du är som min morfar. Han sa "Om strömmen går tillbaka vad fan betalar jag för då?"

:rofl

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!