Gå ur svenska kyrkan!

De lär inte hyra ut den till satanister som vill äta upp de dödas hjärtan, nej.

Men vem som helst, medlem i kyrkan eller inte, kan få en kristen/kyrklig begravning.

Som jag redan sagt så går det aldeles utmärkt även om du inte är medlem. Den enda skillnaden är att du får betala för den själv. Vad är det du inte fattar?

Det är DU som inte fattar vad jag menar...
Det finns kyrkor som faktiskt kan neka icke medlemmar att ha begravning just där. De är säkert inte så många idag men ändå. Kyrkan har ingen skyldighet att tillhandahålla med kyrka om man inte är medlem, men många gör det ändå mot betalning.
Men det jag menar är att jag vill inte att mina anhöriga ska behöva bekymra sig om att betala för att få ha den cermoni de vill ha. Så vad är det du inte fattar? Så visst man kan väl säkert få till en begravning i kyrkan även om man inte är medlem men varför ska de anhöriga behöva betala för det?? Men som sagt alla gör som de själva vill...

Det är DU som inte fattar vad jag menar...
Det finns kyrkor som faktiskt kan neka icke medlemmar att ha begravning just där. De är säkert inte så många idag men ändå. Kyrkan har ingen skyldighet att tillhandahålla med kyrka om man inte är medlem, men många gör det ändå mot betalning.
Men det jag menar är att jag vill inte att mina anhöriga ska behöva bekymra sig om att betala för att få ha den cermoni de vill ha. Så vad är det du inte fattar? Så visst man kan väl säkert få till en begravning i kyrkan även om man inte är medlem men varför ska de anhöriga behöva betala för det?? Men som sagt alla gör som de själva vill...

Hmm.. Nu ska vi se..

Du vill inte att dina anhöriga skall bekymra sig för att få den ceremoni DE vill ha? INte heller att de skall behöva betala för den ceremonin DE vill ha?

Så du är hellre medlem i kyrkan i 75 år och betalar dem 150000 för att dina anhöriga inte skall behöva bekymra sig för att de ska få den ceremoni de vill ha? Dessutom i en kyrka och en religion du inte alls tror på?

Hmm.. Nu ska vi se..

Du vill inte att dina anhöriga skall bekymra sig för att få den ceremoni DE vill ha? INte heller att de skall behöva betala för den ceremonin DE vill ha?

Så du är hellre medlem i kyrkan i 75 år och betalar dem 150000 för att dina anhöriga inte skall behöva bekymra sig för att de ska få den ceremoni de vill ha? Dessutom i en kyrka och en religion du inte alls tror på?

"konfirmering-bara-för-att-få-presenter"-strategin når helt nya, oanade höjder! :hihi

Hmm.. Nu ska vi se..

Nej när man har sorg så har man annat att tänka på och det är jobbigt nog som det är ändå. Jag vill inte utsätta mina anhöriga för det faktiskt och det måste få vara mitt val.

Jag är medlem dels för att jag vill att mina anhöriga ska ha möjligheten att få ha en begravning i kyrkan om de så önskar. (utan att betala.) Dels för att jag ville gifta mig i kyrkan.

Nej när man har sorg så har man annat att tänka på och det är jobbigt nog som det är ändå. Jag vill inte utsätta mina anhöriga för det faktiskt och det måste få vara mitt val.

Jag är medlem dels för att jag vill att mina anhöriga ska ha möjligheten att få ha en begravning i kyrkan om de så önskar. (utan att betala.) Dels för att jag ville gifta mig i kyrkan.

De anhöriga du tänker på är dina barn då eller? För dina andra anhöriga som är så väldigt gudfruktiga är ju mest troligt döda när du dör iaf.

De anhöriga du tänker på är dina barn då eller? För dina andra anhöriga som är så väldigt gudfruktiga är ju mest troligt döda när du dör iaf.

Det är väl inget man vet något om i förväg? Eller är du någon sån där shaman som kan se sånt?? :va

Nej men om man tänker efter så är sannolikheten väldigt stor, eller hur?

Som sagt det vet man inget om och jag föredrar att inte spå i sånt faktiskt.
Men visst om man naivt tror att äldst går först hela tiden så har man väl ändå en hel del yngre släktingar också? Men absolut tänker jag främst på mina barn det är helt riktigt.

Som sagt det vet man inget om och jag föredrar att inte spå i sånt faktiskt.
Men visst om man naivt tror att äldst går först hela tiden så har man väl ändå en hel del yngre släktingar också? Men absolut tänker jag främst på mina barn det är helt riktigt.

Jag skrev precis att sannolikheten är ganska stor att de äldre går före de yngre. Såg du att jag skrev att alla äldre alltid dör först? Det kanske passar in i ditt haltande resonemang men det gör det knappast sant för det.

Du föredrar att inte spå? Men det är ju precis det du gör? Eller vet du att du kommer dö innan dina barn? Vet du också att den kyrka de vill begrava dig i inte begraver dig utan att du behöver vara medlem? Vet du föresten om dina barn öht skulle vilja att du blir begravd i en kyrka?

Om barnen alla bli muslimer då? Och vill att du skall begravas på ett muslimskt sätt. Hur ska du kunna förbereda dig på det?

samer: fel
sossar: fel
dansk: fel
sill: fel

:fakta

RASIST!

Last edited:
Jag tror det är hit vi vill komma!

Bifogat

• 09702897922c2ff9bbf6f319e7015bee_600_494.jpg
    09702897922c2ff9bbf6f319e7015bee_600_494.jpg
    51.7 KB · Visningar: 56
Jag skrev precis att sannolikheten är ganska stor att de äldre går före de yngre. Såg du att jag skrev att alla äldre alltid dör först? Det kanske passar in i ditt haltande resonemang men det gör det knappast sant för det.

Du föredrar att inte spå? Men det är ju precis det du gör? Eller vet du att du kommer dö innan dina barn? Vet du också att den kyrka de vill begrava dig i inte begraver dig utan att du behöver vara medlem? Vet du föresten om dina barn öht skulle vilja att du blir begravd i en kyrka?

Om barnen alla bli muslimer då? Och vill att du skall begravas på ett muslimskt sätt. Hur ska du kunna förbereda dig på det

Du väljer ju att missförstå....

Mina anhöriga får ha vilken begravningscermoni de vill ha. För mig spelar det ju ingen roll då, jag är ju ändå död. Så jag tycker absolut att de ska ha den cermoni de själva vill ha. Nu kan jag ju inte konvertera till alla religioner och vara med i alla sorters samfund bara utifallatt.
Men eftersom jag ville gifta mig i kyrkan så är det ju himla praktiskt med ett medlemskap där. Å då har jag ju samtidigt gett mina anhöriga möjligheten att iaf ha ett gratis alternativ när de ska begrava mig.
Som jag skrivit tidigare att när man har sorg har man annat i huvudet och då är det ju skönt om någonting bara är smidigt och lätt. Utan att man egentligen behöver fundera så mycket på praktiska saker.

Jag förstår inte varför du tycker att det är såååå hemskt att någon har en annan åsikt än dig?? :va :va Du tycker ju ändå inte särskilt bra om mig så du borde väl istället jubla över att jag väljer att kasta mina pengar i sjön på ett medlemskap jag i dina ögon inte får ut något av.

Det är som med alla kristna traditioner i det här landet. "Alla" utför/firar dem utan en tanke på varför man gör det egentligen.

Dop, Bröllop, Jul, Påsk, osv, osv..

Säg tex den 14 åring som konfirmerade sig för något annat än presenterna.
Min nuvarande som gjorde det för hon ville lära sig mer och tyckte det var intressant:va :huvet :näsblod Kan väl tillägga att hon INTE är det minsta religös..:gnissla

Mina anhöriga får ha vilken begravningscermoni de vill ha. För mig spelar det ju ingen roll då, jag är ju ändå död. Så jag tycker absolut att de ska ha den cermoni de själva vill ha. Nu kan jag ju inte konvertera till alla religioner och vara med i alla sorters samfund bara utifallatt.
Men eftersom jag ville gifta mig i kyrkan så är det ju himla praktiskt med ett medlemskap där. Å då har jag ju samtidigt gett mina anhöriga möjligheten att iaf ha ett gratis alternativ när de ska begrava mig.
Som jag skrivit tidigare att när man har sorg har man annat i huvudet och då är det ju skönt om någonting bara är smidigt och lätt. Utan att man egentligen behöver fundera så mycket på praktiska saker.

Jag förstår inte varför du tycker att det är såååå hemskt att någon har en annan åsikt än dig?? :va :va Du tycker ju ändå inte särskilt bra om mig så du borde väl istället jubla över att jag väljer att kasta mina pengar i sjön på ett medlemskap jag i dina ögon inte får ut något av.

Återigen så väljer du att fokusera på personliga åsikter om dig som person. Mina personliga åsikter av dig är helt irrelevant och din betydelse i min värld är helt obefintligt. Det är dock vanligt att diskutioner tar en vändning till personliga angrepp när argumenten tryter.

Jag har inget emot andra åsikter än mina egna. Jag vet inte om du fattat vad man gör på ett diskutionsforum.. Men jag skall vara vänlig nog att berätta det för dig. Man diskuterar sina olika åsikter.

Du säger att du gör detta för barnens skull. Deras möjlighet att "Ifall de vill så ska de kunna" vilket är korkat rakt igenom om du frågar mig. De kan ju, som jag redan påpekat, bli muslimer, jehovas eller gud vet vad. Då verkar det ju onekligen dumt att lägga ner en massa pengar på att förbereda en kristen begravning. Allra helst när de allra flesta kyrkor kan utföra en begravning utan medlemsskap.

Jag kan bara se till mig själv och jag skulle ALDRIG vara så respektlös att jag begravde mina anhöriga i kyrkan om de inte ville det. Även om jag blev muslim och min mamma inte var det så skulle jag välja att begrava henne på ett sätt jag visste att hon ville. Min åsikter i den stunden skulle vara hyffsat ointressanta.

Om DU vill bli begravd av kyrkan i en kristen begravningsritual är helt och hållet upp till dig. Och är det, det du vill så skall du naturligtvis se till att förbereda för det.

Min nuvarande som gjorde det för hon ville lära sig mer och tyckte det var intressant:va :huvet :näsblod Kan väl tillägga att hon INTE är det minsta religös..:gnissla

Ja det är ju bara att grattulera. Hon kommer gå långt! :tummenupp

Last edited:

mina 50 öre. du har redan karl så gifta-sig-i-kyrkan-momentet är över. man skulle ju kunna lägga upp en fond med cashen du sparar från kyrkskatten åt dina närmaste. det pröjsar helt säkert begravning och det blir cash över åt dem du gillar. a win-win situation. ja förutom för kyrkan då, men jag har inte mycket till övers för dem...

och yes är man biker är ju risken inte helt försumbar att man ryker före föräldrarna (varför min mor gråter så mycket över min tvåhjuling)

mina 50 öre. du har redan karl så gifta-sig-i-kyrkan-momentet är över. man skulle ju kunna lägga upp en fond med cashen du sparar från kyrkskatten åt dina närmaste. det pröjsar helt säkert begravning och det blir cash över åt dem du gillar. a win-win situation. ja förutom för kyrkan då, men jag har inte mycket till övers för dem...

och yes är man biker är ju risken inte helt försumbar att man ryker före föräldrarna (varför min mor gråter så mycket över min tvåhjuling)

Varför detta tjat om man ska vara med eller inte i kyrkan? Skit i om folk är med eller inte, det är ju inte era pengar det handlar om.

Men oavsett? 30.000:- över en 10 års period kan jag nog både ha och vara utan...
Undrar hur mycket jag har bränt på krogen sedan jag var 18?
Bör ju bli en summa på 20 år men inte fan lipar jag för det.
Alltså gäller diskussionen ekonomi tycker jag att den är förkastlig i ren krösus anda men gäller den att ta avstånd från kyrkan så är den fullt legitim.

Men oavsett? 30.000:- över en 10 års period kan jag nog både ha och vara utan...
Undrar hur mycket jag har bränt på krogen sedan jag var 18?
Bör ju bli en summa på 20 år men inte fan lipar jag för det.
Alltså gäller diskussionen ekonomi tycker jag att den är förkastlig i ren krösus anda men gäller den att ta avstånd från kyrkan så är den fullt legitim.

Men krogen har du ju gått till iallafall. Jag tycker det verkar vara slöseri med pengar att betala för nåt som man inte använder. Tänk om krogen skulle dragit en massa pengar bara för att dom kan.
Man kan ju skippa kyrkskatten och sen ge ordentlig dricks (tror dom kallar det kollekt) istället om man nu skulle råka gå dit.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti