Gå ur svenska kyrkan!

Fan vad du verkar vara konfliktsugen. Kan inte folk få vara icke troende och betala till kyrkan, som jag till exempel? När mamma gick bort i cancer var det otroligt mycket värt med den hjälpen vi fick. Det var samma gamla 1600-tals kyrka som alla andra högtider varit i (konfirmation x9, dop x9, bröllop x2). Det bara inom familjen.

Jag har svårt att förstå att man ska bli så aggresivt bemött. Det för att man betalar för något man inte behöver men ändå tycker är värt det

Jag har inget emot andra åsikter än mina egna. Jag vet inte om du fattat vad man gör på ett diskutionsforum.. Men jag skall vara vänlig nog att berätta det för dig. Man diskuterar sina olika åsikter.

"Men krogen har du ju gått till iallafall. Jag tycker det verkar vara slöseri med pengar att betala för nåt som man inte använder."

Jaha så du är fortfarande full sen sist du var ute på krogen?
Lite fel ute eller så missförstod du det hela....

Fan vad du verkar vara konfliktsugen. Kan inte folk få vara icke troende och betala till kyrkan, som jag till exempel? När mamma gick bort i cancer var det otroligt mycket värt med den hjälpen vi fick. Det var samma gamla 1600-tals kyrka som alla andra högtider varit i (konfirmation x9, dop x9, bröllop x2). Det bara inom familjen.

Jag har svårt att förstå att man ska bli så aggresivt bemött. Det för att man betalar för något man inte behöver men ändå tycker är värt det

Konfliktsugen? Aggresiv? Varför tror du det?

Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag håller med om det du nu säger.

Men oavsett? 30.000:- över en 10 års period kan jag nog både ha och vara utan...
Undrar hur mycket jag har bränt på krogen sedan jag var 18?
Bör ju bli en summa på 20 år men inte fan lipar jag för det.
Alltså gäller diskussionen ekonomi tycker jag att den är förkastlig i ren krösus anda men gäller den att ta avstånd från kyrkan så är den fullt legitim.

Om du kan vara utan det så kan du gärna få sätta in 30k var tionde år på mitt konto också om du vill. Du får göra precis hur du vill med inbetalningarna. Månadsvis, årsvis eller allt i en klump. Om intresse finnes så kan jag PMa mitt kontnummer.

Last edited:
"Alltså gäller diskussionen ekonomi tycker jag att den är förkastlig i ren krösus anda men gäller den att ta avstånd från kyrkan så är den fullt legitim."

Eller du missade det?

Byt jobb om du är missnöjd, käka nudlar och flytta till en sunkig gammal husvagn och framförallt sluta köra hoj eller fordon alls för den delen.

Jag personligen kan både ha och vara utan de pengarna över en 10 års period men i mitt fall handlar den här diskussionen inte om ekonomi. Ekonomi har jag annars hade jag inte kört hoj till att börja med.

Vad jag personligen anser i den här diskussionen är helt enkelt om man ska vara med i kyrkan eller inte för att på så visa sin ståndpunkt åt båda hållen, själv är jag fortfarande med i kyrkan men skiter egentligen fullkomligt i vilket. Det stör mig inte att var med rent ekonomiskt för att jag tycker att de trots allt gör ett extremt bra jobb.
Jag har en del som har trillat av pinn för mig så jag har upplevt det på första parkett flera gånger om.
Däremot är jag inte ett dugg religiös men som sagt för mig är det inte intressant i sammanhanget.

"Alltså gäller diskussionen ekonomi tycker jag att den är förkastlig i ren krösus anda men gäller den att ta avstånd från kyrkan så är den fullt legitim."

Eller du missade det?

Byt jobb om du är missnöjd, käka nudlar och flytta till en sunkig gammal husvagn och framförallt sluta köra hoj eller fordon alls för den delen.

Jag personligen kan både ha och vara utan de pengarna över en 10 års period men i mitt fall handlar den här diskussionen inte om ekonomi. Ekonomi har jag annars hade jag inte kört hoj till att börja med.

Vad jag personligen anser i den här diskussionen är helt enkelt om man ska vara med i kyrkan eller inte för att på så visa sin ståndpunkt åt båda hållen, själv är jag fortfarande med i kyrkan men skiter egentligen fullkomligt i vilket. Det stör mig inte att var med rent ekonomiskt för att jag tycker att de trots allt gör ett extremt bra jobb.
Jag har en del som har trillat av pinn för mig så jag har upplevt det på första parkett flera gånger om.
Däremot är jag inte ett dugg religiös men som sagt för mig är det inte intressant i sammanhanget.

OM du gillar kyrkan, var medlem.. Om du tycker att du får ut något av kyrkan, var medlem. Enkelt.

E du för snål för att betala för att de svenska prällarna faktiskt tar hand om kristna,muslimer,buddister,hinduister och andra religiösa så gå ur kyrkan.
Jag kanske inte är religiös och behöver inbilla mig en massa om vad som händer med min kropp efter att jag dumpat den men om man ska se det krasst så har jag ändå spenderat iaf 60+ i skiten och vart jag än hamnar så hade det vart kul att se att mitt "hem" hamnade i goda händer utan att mina släktingar skulle stå där med ännu mer bekymmer än vad de redan hade...
Hade du begravt någon själv någon gång så hade du fattat vad jag yrar om!

Kyrkpengarna handlar för mig inte om huruvida jag är religiös eller inte utan om huruvida jag ska bespara mina anhöriga en massa onödigt lidande, JA jag kunde skita i det när jag är död men jag skiter inte i de som lever och står där med mitt kadaver oavsett!
Som sagt jag har stått där själv...

E du för snål för att betala för att de svenska prällarna faktiskt tar hand om kristna,muslimer,buddister,hinduister och andra religiösa så gå ur kyrkan.
Jag kanske inte är religiös och behöver inbilla mig en massa om vad som händer med min kropp efter att jag dumpat den men om man ska se det krasst så har jag ändå spenderat iaf 60+ i skiten och vart jag än hamnar så hade det vart kul att se att mitt "hem" hamnade i goda händer utan att mina släktingar skulle stå där med ännu mer bekymmer än vad de redan hade...
Hade du begravt någon själv någon gång så hade du fattat vad jag yrar om!

Kyrkpengarna handlar för mig inte om huruvida jag är religiös eller inte utan om huruvida jag ska bespara mina anhöriga en massa onödigt lidande, JA jag kunde skita i det när jag är död men jag skiter inte i de som lever och står där med mitt kadaver oavsett!
Som sagt jag har stått där själv...

Goddag yxskaft.. Om du följt med i tråden så hade du vetat att jag redan som 15 - 16 åring har gått ur kyrkan. Du hade också vetat att man kan bli begravd i svenska kyrkans regi utan att vara medlem i densamma. Du hade vetat att det har ingenting med snålhet att göra att jag inte vill betala tionde till kyrkan. Jag är ateist och kan för mitt liv inte begripa varför jag skulle vilja lägga ett enda öre till NÅGON religös församling. Om du nu inte "bryr dig/är kristen/religiös" varför skänker du inte lite till Jehovas Vittnen, någon muslimsk moské och kanske lite till någon judisk synagoga?

Jag är är rätt på det klara "vad du yrar om". Tror du att du är den ende som haft anhöriga som gått hädan eller?

Om du nu vill bespara dina anhöriga bekymret med att ordna din begravning så går det ju utmärkt att redan nu ordna med din begravning så att allt är klart tills det är dags. Du kan säkert betala i förskott också. Klart och betalt!

Jag ska dra mig ur, också..

Varför? -jo.. Kyrkan är ett djävulsk påfund för folk utan egen vilja..vars kyrkliga "medmänskliga" människor tjänar pengar på antingen osäkra eller stackars människor som tror på ngt som ej finns. Kyrkan är bara bra för en sak, att begrava mig när jag inte finns mer..vad har jag för nytta av det nu?

Svenska kyrkan är dock ganska oskyldig, ngt korkad, men ändå inte samma som våra sekter, mormoner mm.. Det är skrämmande hur många som är mormoner :S har ett par ingifta i min släkt, hemliga jävlar... Och dumma nog att dega 10% av sin lön till mormonkyrkan. Dessutom är "allt hemligt".. vad som sker på deras möten mm, eller vad de egentligen tror på är hemligt - ngn lirare sitter å tjänar bra med deg på folks osäkra medvetenade...

Pinsamt..

Kan vi inte bara förbjuda all religion överhuvudtaget, nu är det 2008, andar, gudar mm finns inte...

Varför detta tjat om man ska vara med eller inte i kyrkan? Skit i om folk är med eller inte, det är ju inte era pengar det handlar om.

för att SH är ett särrinpack som inte kan låta bli att lägga näsan i blöt? :D
jag vill ändå göra gällande att jag enkom gav mina 50 öre - belyste en möjlig väg att gå - sen skiter jag väl i om det efterlevs. Inte som jag yidrade med damen som biturbo över halva tråden...

för att SH är ett särrinpack som inte kan låta bli att lägga näsan i blöt? :D
jag vill ändå göra gällande att jag enkom gav mina 50 öre - belyste en möjlig väg att gå - sen skiter jag väl i om det efterlevs. Inte som jag yidrade med damen som biturbo över halva tråden...

Här yidras inget. HAJJA! :mad:

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...