Gå ur svenska kyrkan!

gick ur förra året... ett personligt brev till huvudkontoret så va saken ur världen... religon ställer bara till elände

Jag gick ur för länge sen men var tvungen att göra det igen på prov. Det funkade, de hade ingen aning om ven Jag var och vart Jag tillhörde. "I´m son of satan I tells ya" skrev Jag till dom så dom vet.

Är det inte något fuffens med att man måste vara med för att få bli begravd på svenska kyrkogårdar? :va
Och gifta mig vill jag göra i kyrkan, och då måste man ju vara medlem. Men då borde man ju kunna bli medlem nån vecka innan, för dom kan ju inte ha nån minimigräns som facket har, 6 mån för att få a-kassa? :va

Begravd blir du nog. De kan ju inte gärna lägga dig att ruttna ute i skogen. Däremot så får du inte ha en kyrklig begravning om du inte är med i svenska kyrkan. Då blir det en borgerlig begravning i någon annan lokal, ex nåt kapell eller nåt sånt. En del anhöriga kan tycka att det här känns väldigt fel och jobbigt så innan man går ur kyrkan så kan man väl ta ett snack med närmaste anhöriga och fråga vad de tycker? Bara en tanke....
När man är död skiter man väl i vilket... borgerlig eller kyrklig... men de anhöriga kanske har en annan åsikt?

Begravd blir du nog. De kan ju inte gärna lägga dig att ruttna ute i skogen. Däremot så får du inte ha en kyrklig begravning om du inte är med i svenska kyrkan. Då blir det en borgerlig begravning i någon annan lokal, ex nåt kapell eller nåt sånt. En del anhöriga kan tycka att det här känns väldigt fel och jobbigt så innan man går ur kyrkan så kan man väl ta ett snack med närmaste anhöriga och fråga vad de tycker? Bara en tanke....
När man är död skiter man väl i vilket... borgerlig eller kyrklig... men de anhöriga kanske har en annan åsikt?

Då kan ju dom anhöriga betala för kyrkhyran om dom prompt vill vara där.

Här i Finland är det tvärtom, här måste man säga till skillt om man INTE vill ha kyrklig begraving annars gör dom det "by default".

Tänk på vad du säger! jag bor i Norrland, jobbar i Sthlm men kommer ifrån Skåne!
Ett annat sätt att spara pengar på begravning kan ju vara detta då kan man skicka hela paketet på skroten istället och då får ju din mamma dessutom 1500:- för skiten!:blah
http://www.youtube.com/watch?v=rxwYTsmNCoQ

Då kan ju dom anhöriga betala för kyrkhyran om dom prompt vill vara där.

Här i Finland är det tvärtom, här måste man säga till skillt om man INTE vill ha kyrklig begraving annars gör dom det "by default".

Men frågan är väl snarare om kyrkan tillåter att du hyr en kyrka och genomför en begravning för någon som inte är medlem. De hyr ju faktiskt inte ut till vem och vad som helst.
Som sagt eftersom man ändå är död vid det laget så kan man väl överlåta frågan till de anhöriga??

Om jag går ur kyrkan för att jag inte sympatiserar med deras tro och idéer och där med inte vill ha en kyrklig begravning lär väl släkt och vänner få acceptera det.
Man kan ju inte vara medlem i kyrkan bara för att släkten ska få gräva ner en på ett för dom tillfredställande sätt.

Jo.. Det låter ju rimligt att man skall vara med i ett religiöst samfund bara för att ens anhöriga tycker det är pinsamt att inte vara begravd på kyrkogården, när man dött.

Förövrigt så kan du ha en begravningsritual i kyrkan samt bli begravd på kyrkogård även om du inte är medlem i svenska kyrkan. Skillnaden är att det kostar en slan. Den slanten är betyldigt billigare än kyrkskatten under en normal livstid.

Om jag går ur kyrkan för att jag inte sympatiserar med deras tro och idéer och där med inte vill ha en kyrklig begravning lär väl släkt och vänner få acceptera det.
Man kan ju inte vara medlem i kyrkan bara för att släkten ska få gräva ner en på ett för dom tillfredställande sätt.

Ja, man gör ju som man själv vill såklart. Har inte påstått nåt annat heller. Jag menar bara att om mina anhöriga väldigt gärna vill ha en kyrklig cermoni för att de finner nån slags tröst i det så tycker inte jag att det är någon större uppoffring för min del.
De begravningar jag har varit på har alla varit kyrkliga och jag personligen tycker det känns fint att få ta farväl på det viset. Det känns vackert och värdigt på nåt vis.
Även om jag inte tror på Gud, Jesus och de andra grabbarna så tycker jag vissa cermonier i kyrkan är väldigt vackra.

Jo.. Det låter ju rimligt att man skall vara med i ett religiöst samfund bara för att ens anhöriga tycker det är pinsamt att inte vara begravd på kyrkogården, när man dött.

Förövrigt så kan du ha en begravningsritual i kyrkan samt bli begravd på kyrkogård även om du inte är medlem i svenska kyrkan. Skillnaden är att det kostar en slan. Den slanten är betyldigt billigare än kyrkskatten under en normal livstid.

Det är väl klart du blir begravd på kyrkogården! Som jag skrev så inte fan gräver de ner dig i skogen.
Har absolut inte sagt att jag tycker det är rimligt. Man gör ju precis som man vill, jag tvingar inte på min åsikt på nån. Som en del andra verkar vilja. Jag personligen tycker ju då att vissa kyrkliga cermonier är väldigt vackra utan att jag för det har någon Gudstro. Å varför ska mina anhöriga behöva betala för att få den cermoni och den lokal de vill ha? Det kan jag gott bjuda de på tycker jag...

Det är som med alla kristna traditioner i det här landet. "Alla" utför/firar dem utan en tanke på varför man gör det egentligen.

Dop, Bröllop, Jul, Påsk, osv, osv..

Säg tex den 14 åring som konfirmerade sig för något annat än presenterna.

Julen är väl inGen kRisTen hÖgtid... den firar man Ba fÖr att tÅmten füllEr år då..
:va

Men frågan är väl snarare om kyrkan tillåter att du hyr en kyrka och genomför en begravning för någon som inte är medlem. De hyr ju faktiskt inte ut till vem och vad som helst.
Som sagt eftersom man ändå är död vid det laget så kan man väl överlåta frågan till de anhöriga??
Älska din nästa gick i stöpet då. :yoparty

De lär inte hyra ut den till satanister som vill äta upp de dödas hjärtan, nej.

Men vem som helst, medlem i kyrkan eller inte, kan få en kristen/kyrklig begravning.

Ja, man gör ju som man själv vill såklart. Har inte påstått nåt annat heller. Jag menar bara att om mina anhöriga väldigt gärna vill ha en kyrklig cermoni för att de finner nån slags tröst i det så tycker inte jag att det är någon större uppoffring för min del.
De begravningar jag har varit på har alla varit kyrkliga och jag personligen tycker det känns fint att få ta farväl på det viset. Det känns vackert och värdigt på nåt vis.
Även om jag inte tror på Gud, Jesus och de andra grabbarna så tycker jag vissa cermonier i kyrkan är väldigt vackra.

Som jag redan sagt så går det aldeles utmärkt även om du inte är medlem. Den enda skillnaden är att du får betala för den själv. Vad är det du inte fattar?

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...