Gå ur svenska kyrkan!

blr

Med hjärnan i behåll
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
kraschad :(
Hej alla goa gubbar!

Jag sitter och kokar av ilska just nu, satt precis på muggen och öppnade deklarationen. Återbetalningsskyldig såklart, det blir man ju lack på i sig... Men sen att kyrksatan dragit en smärre förmögenhet från min plånbok gör ju inte saken bättre. Jag vet att jag har mig själv att skylla att jag ej gått ur ännu.

Men jag undrar om man går ur nu, börjar det då inte gälla förän nästa år? De pengar jag nu betalat för 2007 finns det ingen risk att få omberäknade i denna deklaration?

Helst besparar vi denna tråd från icke-subjektivt snack.
Kyrkan suger, jag har inte ens intagit en nattvard under 2007. Kan tänka mig att gå med igen när de accepterar kvinnliga präster fullt ut samt viger homosexuella.

Mvh.

e du gay eller

Jag är på! Svårt att förstå hur kristendomen finns kvar över huve taget... Hjärntvättade hela bunten! :mad:

Hmmm... är det inte så att man döps in i svenska kyrkan?
Men då är man ju rätt nyfödd va....och enligt avtalslagen får man inte ingå avtal innan man fyllt 16 år (för egna pengar).

Gör sig inte svenska kyrkan skyldig till avtalsbrott då? (negativt avtal)
Och kan man stämma dom för det och få skadestånd?

Själv gick jag ur för 20 år sen. räknade på att jag sparat ca 30 000 på det :D

Är det inte något fuffens med att man måste vara med för att få bli begravd på svenska kyrkogårdar? :va
Och gifta mig vill jag göra i kyrkan, och då måste man ju vara medlem. Men då borde man ju kunna bli medlem nån vecka innan, för dom kan ju inte ha nån minimigräns som facket har, 6 mån för att få a-kassa? :va

Är det inte något fuffens med att man måste vara med för att få bli begravd på svenska kyrkogårdar? :va
Och gifta mig vill jag göra i kyrkan, och då måste man ju vara medlem. Men då borde man ju kunna bli medlem nån vecka innan, för dom kan ju inte ha nån minimigräns som facket har, 6 mån för att få a-kassa? :va

Om du låter en präst utnyttja dig sexuellt brukar dom kunna tänja lite på reglerna.

begravningsavgift får man betala iallafall, så jag antar att man får bli nedgrävd när det är dags... Har också för mig att det räcker med att en av parterna är medlem för att man skall få gifta sig i kyrkan.
Jag gick ur för 10 år sedan och i år gick min sambo också ur, så jag antar att hon till sist har gett upp hoppet om kyrkligt giftermål :rolleyes:

Om jag minns rätt så gick jag in på lokala pastorsexpeditionen, fick ett papper, fyllde i detta och hade två vittnen skriva under, lämnade in pappret, klart!

Vittnen var jag tvungen att ha då jag bara var 15 - 16 år eller så.

Oavsett när det börjar gälla ska man gå ur så fort som möjligt!

Japp, skyll dig själv. Det är ju bara att gå ur lätt som en plätt.
Bättre sent än aldrig dock.

Själv lade jag brevet till pastorsexpeditionen på brevlådan dagen innan jag fyllde 18 och har väl sparat sisådär 50 tusen spänn tills idag.

Du måste ha gått ut innan oktober eller november eller vad det var, försökte gå ur i januari, Men jag hade tydligen aldrig varit medlem:Rockbanan :2cool

Nej begravd blir man ändå är en separat avgift som inte går att komma undan.
Och när du gifter dig kyrkligt så blir du medlem igen den dagen.

Så det är bara gå ur i väntan på den rätte :tuttar

Jag tycker tvärtemot trådstartaren, den dag kyrkan står upp för kristen värdegrund och motarbetar normupplösning så ska jag gladeligen gå med igen.
Det lär ju aldrig hända då de är infiltrerade av 68-rörelsen så jag behåller mina slantar istället.

Hmmm... är det inte så att man döps in i svenska kyrkan?
Men då är man ju rätt nyfödd va....och enligt avtalslagen får man inte ingå avtal innan man fyllt 16 år (för egna pengar).

Gör sig inte svenska kyrkan skyldig till avtalsbrott då? (negativt avtal)
Och kan man stämma dom för det och få skadestånd?

Själv gick jag ur för 20 år sen. räknade på att jag sparat ca 30 000 på det :D

Man döps inte. Somliga har inskränkta, fundamentalistiska päron som utan att fråga sitt barn döper in det i denna löjeväckande organisation. Jag blev aldrig döpt.

Man döps inte. Somliga har inskränkta, fundamentalistiska päron som utan att fråga sitt barn döper in det i denna löjeväckande organisation. Jag blev aldrig döpt.

Det är som med alla kristna traditioner i det här landet. "Alla" utför/firar dem utan en tanke på varför man gör det egentligen.

Dop, Bröllop, Jul, Påsk, osv, osv..

Säg tex den 14 åring som konfirmerade sig för något annat än presenterna.

Det är som med alla kristna traditioner i det här landet. "Alla" utför/firar dem utan en tanke på varför man gör det egentligen.

Dop, Bröllop, Jul, Påsk, osv, osv..

Säg tex den 14 åring som konfirmerade sig för något annat än presenterna.

Och när det är påsk, midsommar ,jul, mm så åker högtidsbrickan fram från kylens högtidshylla till brädden fylld med SILL!:mad: Vasska det va bra för?
Alltid denna SILL ska man äta för att fira loss.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka