Gå mot röd gubbe?

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
Ingen längre...
Hur är det nu egentligen? Jag lever med den uppfattningen att det inte längre är olagligt att gå mot röd gubbe utan att det numera bara anses vara en hjälp för att korsa gatan säkert. Är jag helt ute o cykl... eh.. går? :va

Om snuten har spöat skiten ur dig för det, så gjorde de fel. Annars, vad spelar det för roll?!

/S

Delar oxå den åskiten, har dock inte läst nåt om det i lagboken.

I andra länder däremot, där är de mot lagen att knalla mot den röda bubben.

Nån, som nånsin hört talas om nån som fått böter pga herr GåMan-regeln?

När det gäller att gå mot röd gubbe är det väl regeln om HerrStåman som gäller? Fast det begreppet har de kanske tagit bort pga sexuella anspelningar :D

I Sverige så står skyltar före vägmarkeringar. Alltså för dig som bilist så går den gröna lampan före att det är ett övergångställe. Men det krävs extra uppmärksamhet av dig och du är "skyldig" att stanna om en fotgängare skulle springa ut. Dock vet jag inte vem som får skiten.

Ang dig som fotgängare så är det samma sak som gäller. Den röda lampan går före att det är ett övergångställe och du "får" inte korsa gatan. Men kommer det inga bilar så :D

Det är inte olagligt i Sverige, men tex i Danmark är det det.

Emmi skrev:
Det har varit olagligt i Sverige.. Men hua det är så länge sedan att jag bara har ett minne om att det har varit..
Så numera är det bara att kliva ut i gatan och ta smällen :fatta!

Emmi skrev:
Jag är ganska säker på att det är olagligt även i Sverige, däremot får man ingen påföljd (straff) om man går mot rött och det inte kommer några andra fordon.
Om man däremot cyklar mot rött vilket också är olagligt döms man till böter oavsett om det förekommer någon korsande trafik eller ej. Förekommer det korsande trafik så kan man dömas till vårdslöshet i trafik oavsett om man cyklar eller går mot rött.

Eldstorm skrev:
Jag är ganska säker på att det är olagligt även i Sverige, däremot får man ingen påföljd (straff) om man går mot rött och det inte kommer några andra fordon.

Så har jag oxå för mig att det ligger till!

/Sssss

Eldstorm skrev:
Om man däremot cyklar mot rött vilket också är olagligt döms man till böter oavsett om det förekommer någon korsande trafik eller ej. Förekommer det korsande trafik så kan man dömas till vårdslöshet i trafik oavsett om man cyklar eller går mot rött.

Är det olagligt att gå över gatan 2 m innan övergångsstället med då eller? För korsa gatan utan övergångsställe får man ju? Säger inte att du har fel, men det låter konstigt.

Den här tråden borde hamna i The Hall of Shame - Worst Postings Ever. Fy bubblan vilket värdelöst vetande, gå när det inte kommer bilar är mitt tips. :tummenupp

Jag är ganska säker på följande...inte 100, men ganska nära! =)

Gå mot rött = Inga böter
Cykla mot rött = Böter
Leda cyklen mot rött = Böter!

//Niklas

Emmi skrev:
Är det olagligt att gå över gatan 2 m innan övergångsstället med då eller? För korsa gatan utan övergångsställe får man ju?
Njae, ska man hårddra det så....
Finns det ett övergångsställe är man skyldig att använda det.
Ungefär som man är skyldig att använda trottoar (när det finns) när man går längs en väg. Eller skyldig att använda cykelbana om det finns istället för att cykla på vägen. (Man kan faktiskt åka på böter för det även om det i praktiken är ytterst sällan det inträffar.)

Står i vägtrafikkungörelsen eller någon trafikförordning om jag inte minns fel.

campar skrev:
Jag är ganska säker på följande...inte 100, men ganska nära! =) Gå mot rött = Inga böter
Cykla mot rött = Böter
//Niklas

De 2 första köper jag, däremot inte det sistnämnda. Du räknas som gående när du leder din cykel. Men 2 av 3 är inte fy skam. :tummenupp

campar skrev:
Jag är ganska säker på följande...inte 100, men ganska nära! =)

Gå mot rött = Inga böter
Cykla mot rött = Böter

//Niklas
Ska be min jurist att kolla upp det ikväll...

Markus skrev:
Den här tråden borde hamna i The Hall of Shame - Worst Postings Ever. Fy bubblan vilket värdelöst vetande, gå när det inte kommer bilar är mitt tips. :tummenupp

Det är väl bra att veta för fän! Alla åker inte runt i fordon alltid, vettu! Är ju surt om man åker på böter bara för man kliver ut mot röd gubbe när farbror P tittar på...

Håller förövrigt på föregående talare om att det är olagligt men inte straffbart...klingar gott i mina öron! :hihi

Ett svagt mnne säger mig att övergång vid röd gubbe sker på egen risk, blir man påkörd får alltså inte billisten skiten för det.

Last edited:
NSR_Martin skrev:
Ett svagt mnne säger mig att övergång vid röd gubbe sker på egen risk, blir man påkörd får alltså inte billisten skiten för det.

Haha jo det låter väl rimligt de är ju han som har grönt :lol

*/ ?>
Back