Gå mot röd gubbe?

Eldstorm skrev:
Jag är ganska säker på att det är olagligt även i Sverige, däremot får man ingen påföljd (straff) om man går mot rött och det inte kommer några andra fordon.

Är ganska säker på att eldstorm har rätt här. Att det är olagligt men att man inte får någon påföljd av det. dvs ingen brott.

Anton_Ljunghusen skrev:
Haha jo det låter väl rimligt de är ju han som har grönt :lol
Ja....?
Menar alltså att jag inte tror det är olagligt att gå mot röd gubbe, vad har ditt inlägg för syfte...?

Att man "får" köra på en gående utan att få nått straff för det känns väll egentligen inte som en självklarthet, eller? Dom brukar ju va så försiktiga med sånt och att gående ska ha alla fördelar.

Eldstorm skrev:
Jag är ganska säker på att det är olagligt även i Sverige, däremot får man ingen påföljd (straff) om man går mot rött och det inte kommer några andra fordon.
Om man däremot cyklar mot rött vilket också är olagligt döms man till böter oavsett om det förekommer någon korsande trafik eller ej. Förekommer det korsande trafik så kan man dömas till vårdslöshet i trafik oavsett om man cyklar eller går mot rött.

Det är ungefär så jag har lärt mig det oxå.

Sen spelar det inte så stor roll om det är grönt för bilar och fotgängare
och cyklister korsar vägen ändå. Dom räknas som oskyddade trafikanter
så bilisten kommer få skit ändå. Inte lika mkt som han själv hade kört
mot rött..men ändå!

Tobbe_N skrev:
Är ganska säker på att eldstorm har rätt här. Att det är olagligt men att man inte får någon påföljd av det. dvs ingen brott.

Ja det stämmer. Lagen är obsolet, dvs att lagregeln inte längre tillämpas men är inte formellt upphävd.

Ahlstrom skrev:
Ja det stämmer. Lagen är obsolet, dvs att lagregeln inte längre tillämpas men är inte formellt upphävd.

Tackar, jag hade för mig att det var så men det känns skönt att äntligen få det svart på vitt. :tummenupp

Markus skrev:
Den här tråden borde hamna i The Hall of Shame - Worst Postings Ever. Fy bubblan vilket värdelöst vetande, gå när det inte kommer bilar är mitt tips. :tummenupp

Nu tycker jag att du var lite elak. Har faktiskt gått o funderat på det här ett bra tag... :7peta

Så vitt jag kan se det, efter en snabb genomgång i lagtext, så har fordonsförare väjningsplikt mot gående på Obevakade övergångsställen samt mot de som passerar bevakade övergångsställen på "rätt sätt."
Detta torde innebära att väjningsplikt inte föreligger för de som går mot röd gubbe.. visserligen får man inte köra på dem med flit.. men går man mot rött ska man veta att man bör se sig om lite noggrannare.. :död

Minimorran skrev:
fordonsförare... väjningsplikt mot de som passerar bevakade övergångsställen på "rätt sätt."
Jag läste också den paragrafen i Vägtrafikkungörelsen (VTK §80-85).
Jag tolkar "på rätt sätt" som att fotgängaren gått ut under grön gubbe men inte hunnit gå över helt innan fordonet fått grönt ljus.

Vidare (mer tveksam) tolkning - möjligtvis även att fotgängaren gått mot rött i tron om att hinna över innan bilen hunnit fram till trafikljuset men gjort en missbedömning.
Antar att skrivningen i VTK är mest för att säkerställa att fordonsföraren inte tror sig ha rätt att köra på fotgängaren om denne går mot rött.... :rolleyes:

Eldstorm skrev:
Finns det ett övergångsställe är man skyldig att använda det.
Står i vägtrafikkungörelsen eller någon trafikförordning om jag inte minns fel.
Särskilda regler som gäller gående: VTK §132-§137

Gående skall korsa körbana eller cykelbana på övergångsstället. Om ett sådant inte finns i närheten ska du gå över gatan tvärs över och helst vid en korsning och utan dröjsmål.

Eldstorm skrev:
Jag läste också den paragrafen i Vägtrafikkungörelsen (VTK §80-85).
Jag tolkar "på rätt sätt" som att fotgängaren gått ut under grön gubbe men inte hunnit gå över helt innan fordonet fått grönt ljus.

Vidare (mer tveksam) tolkning - möjligtvis även att fotgängaren gått mot rött i tron om att hinna över innan bilen hunnit fram till trafikljuset men gjort en missbedömning.
Antar att skrivningen i VTK är mest för att säkerställa att fordonsföraren inte tror sig ha rätt att köra på fotgängaren om denne går mot rött.... :rolleyes:

Den regeln gällde väl i första hand bilar som kommer ifrån korsande väg.. och alltså just svänger in över övergångsstället. I det läget är ju bil-ljuset ofta rött (för bilar som kommer rakt framifrån..) och sålunda är det grön gubbe för gående.. Men jag tolkar det vidare som att om det är röd gubbe (kan ju vara det för vissa icke-automatiska ljus..) så har man inte väjningsplikt. Men det är ju min tolkning... :)

*/ ?>
Back