Gå in i kurvan rätt

M:et skrev:
Grejen är väl den att det är nog en hel del som klarar av att lägga ett fett ställ med tillhörande rökmoln på väg in i svängen.
Problemen kommer när man ska ta med sig sladden in i svängen OCH tjäna tid på det.
Posörsladda är enklare än att sladda för att det ska gå fortare...

Huvudet på spiken! Många gånger lönar det sig att bara gå rakt på, bromsa som sent fan och sedan svänga. Man förlorar lite på att hojen inte är uppstyrd i svängen lika mycket, men har å andra sidan kunnat bromsa hårdare och senare. Brukar gå på ett ut. Men jag vet folk som kan det där med sladd både in och ut och får någon tiondel extra i tidsvinst - men det har tagit dem lång tid av träning och mååånga hårda vurpor på vägen...
 
Jag skulle slå ihjäl mig direkt om jag försöker... :D
Är nog dags att börja öva på bana så man lär sig bromsa... :hihi
 
OlleR skrev:
Nej, man måste börja nånstans..
men du började ju på sporthoj

OlleR skrev:
Jag vet inte om det brukar ryka eller inte (det kan nog nån som åkt efter på midlanda säga), har för mig att det är om du har fått stopp på hjulet, och då gör killen på bilden fel ändå så.
javisst ryker det när hjulet är låst, men i RR har vi "aldrig" låst hjul, killen på bilden(Ben Spies) har garanterat inte låst bakhjul. och visst gör han fel, han är ju bara en av de bästa förarna i usa :lol

OlleR skrev:
När det gäller motard så är det ett helt gäng killar på det här forumet som reder ut det. Kom över rädslan så gör du det nog själv också.
det tvivlar jag inte alls, men ingen i sverige inom RR överhuvudtaget fixar det som på bilden.

OlleR skrev:
Äh jag ska inte säga nånting, bättre vara tyst å visa när man får läge, den svenska modellen helt enkelt.
säg till så kommer jag och tittar
 
Last edited:
R2 skrev:
men du började ju på sporthoj


javisst ryker det när hjulet är låst, men i RR har vi "aldrig" låst hjul, killen på bilden(Ben Spies) har garanterat inte låst bakhjul. och visst gör han fel, han är ju bara en av de bästa förarna i usa :lol

Japp, och det är några steg tills man håller den där sladden in i en kurva varesig man sitter på motard eller sporthoj.

Okay, då ryker det väl fastän han inte har låst bakhjul (jag har inte tänkt nå vidare på om det gör det eller inte), och det är precis så man sladdar in i en kurva också, utan låst bakhjul, varesig man kör motard eller sporthoj.
 
OlleR skrev:
Japp, och det är några steg tills man håller den där sladden in i en kurva varesig man sitter på motard eller sporthoj.

Okay, då ryker det väl fastän han inte har låst bakhjul (jag har inte tänkt nå vidare på om det gör det eller inte), och det är precis så man sladdar in i en kurva också, utan låst bakhjul, varesig man kör motard eller sporthoj.
jaja, du har en åsikt och jag en annan, min är att du inte vet vad du snackar om vad det gäller sport/racinghojar och sladdar.
 
R2 skrev:
jaja, du har en åsikt och jag en annan, min är att du inte vet vad du snackar om vad det gäller sport/racinghojar och sladdar.
Det är helt okay, men har du suttit på en motard?
 
OlleR skrev:
Det är helt okay, men har du suttit på en motard?
nej inte i det syfte du gör och menar, har haft en Duke2 bara.
har heller inte påstått att jag har gjort det eller kan särskilt mkt om motard hojar/körning.
Men jag har kört sporthoj sedan -89 och tävlat i RR sedan1990, så gällande det vet jag nog för att uttala mig med säkerhet.
 
R2 skrev:
nej inte i det syfte du gör och menar, har haft en Duke2 bara.
har heller inte påstått att jag har gjort det eller kan särskilt mkt om motard hojar/körning.
Men jag har kört sporthoj sedan -89 och tävlat i RR sedan1990, så gällande det vet jag nog för att uttala mig med säkerhet.
Då är det väl så tills annat har bevisats då :) Showa mer å snacka mindre framöver alltså.

En fråga till er sporthojsåkare, skulle ni våga er på att göra såhär? Dvs träna tills det sitter? Har en liten aning om varför det inte finns nån RR-kille i Sverige som klarar av det :)
 
WASP skrev:
Tycker det är förvånansvärt sällan man ser det på RR-träningarna om det är såpass många som behärskar det...

Kolla en gång till vad jag skrev.
Det är få som behärkar tekniken så de tjänar tid på det, troligt det som är anledningen till att vi inte ser det på svenska banor.
Under tävling så är det hyffsat meningslöst att åka runt och sladda om man ändå förlorar tid på det...
 
OlleR skrev:
Japp, och det är några steg tills man håller den där sladden in i en kurva varesig man sitter på motard eller sporthoj.

Okay, då ryker det väl fastän han inte har låst bakhjul (jag har inte tänkt nå vidare på om det gör det eller inte), och det är precis så man sladdar in i en kurva också, utan låst bakhjul, varesig man kör motard eller sporthoj.

Jorå det kan ryka en del även om motardsladdar när det går en bit över 100 km/h sådär, inte jämt men ibland iaf.

Håller med dig Olle om att det inte borde vara så djävla fantastiskt svårt att bromsa upp lite ställ på en sporthoj heller, på motard är det ju faktiskt ganska lätt.
Frambroms, bakbroms, koppling och bakdäck fungerar på samma sätt på båda hojarna.
Att sänka varvtiderna med uppställ in i kurvorna det fixar nog inte så många däremot...
Men jag har aldrig ens ägt en RR/sporthoj så vad vet jag :tungan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top